۲۸ فروردین ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9373794
T T
۰ نفر
خلاصه خبرمهمترین رخدادهای جهان از ساعت 19 دوشنبه تا 7 بامداد سه شنبه ..................................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 28/01/86 خارجی.رسانه ها.خلاصه.جهان.
**** اسلام آباد - پایگاه اینترنتی "جیو" به نقل از دریا سالار "مایکل" فرمانده نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که کشورش قصد حمله به ایران را ندارد.
**** کویت - شورای المپیک آسیا، در بیست و ششمین نشست مجمع عمومی خود در کویت، "بهرام افشار زاده" از جمهوری اسلامی ایران را به عنوان رییس کمیته آمار و اطلاعات این شورا انتخاب کرد.
در این نشست، شیخ "احمد الفهد الصباح" برای پنجمین دوره به عنوان رییس شورای المپیک آسیا انتخاب شد.
**** تهران - "دز براون" وزیر دفاع انگلیس با عذرخواهی در برابر نمایندگان مجلس عوام کشورش گفت" اشتباه کرده که به نظامیان بازداشت شده در آبهای ایران اجازه فروش خاطراتشان را داده است.
**** تهران - "موفق الربیعی" مشاور امنیت ملی عراق خروج جریان صدر را از دولت کنونی این کشور، فرصتی برای تقویت کابینه "نوری مالکی" دانست و از دیگر گروههای سیاسی عراقی خواست وزرای خود را فراخوان کنند.
**** تهران - نظامیان آمریکایی مستقر در عراق به "آدیت جالم" خبرنگار روزنامه فرانسوی فیگارو گفتند که برای فرار از باتلاق عراق روز شماری می کنند.
**** لندن - "تونی بلر" نخست وزیر انگلیس، مخالفت کشورش را با تصویب مجموعه قوانینی جدید برای اتحادیه اروپا تحت عنوان قانون اساسی اعلام کرد.
**** سازمان ملل - نشست مشترک "شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل" و نمایندگان "موسسات برنت وودز"، "سازمان تجارت جهانی" و "کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل"، روز دوشنبه در نیویورک برگزار شد.
"داود دانش جعفری" وزیر اقتصادی و دارایی ایران، نیز در مسیر بازگشت از نشست صندوق بین المللی پول در واشنگتن و در توقفی چند ساعته در نیویورک، در این نشست شرکت کرد.
**** نیویورک - یک مرد مسلح، با حمله به خوابگاه دانشجویان یک دانشگاه ویرجینیا، حداقل 31 دانشجو را کشت و دهها نفر را نیز راهی بیمارستان کرد.
**** نیویورک - شبکه خبری آمریکایی "بلومبرک"، در گزارشی از نشست وزرای دارایی هفت کشور صنعتی دنیا در واشنگتن، نوشت که این وزرا در پایان نشست خود، ضمن ارایه ارزیابی های مثبت اقتصادی، از کاهش ارزش دلار خبر دادند.
**** نیویورک - "جان شیهان" ژنرال بازنشسته یگان تفنگداران ارتش آمریکا، که درخواست کاخ سفید برای نظارت بر جنک عراق و افغانستان را رد کرده، می گوید واشنگتن راهبرد خاصی در جنک عراق و افغانستان ندارد و به همین علت با چنین پیشنهادی موافقت نکرده است.
**** دمشق - در دیدار "احمد قریع" عضو کمیته ی اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف ) با "ولید المعلم" وزیر خارجه ی سوریه، اوضاع فلسطین پس از تشکیل دولت ائتلاف ملی و تلاش های جاری برای تقویت همبستگی میان فلسطینیان بررسی شد.
**** امان - "رابرت گیتس" وزیر دفاع آمریکا که دوشنبه شب برای دیداری دو روزه از اردن، وارد امان پایتخت این کشور شد، قرار است روز سه شنبه با "عبدالله دوم" شاه اردن و "خالد جمیل الصرایره" رییس ستاد ارتش و شماری از مسوولین اردنی دیدار و درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه خاورمیانه، گفت وگو کند.
**** دهلی نو - روسیه سفید نسبت به برقراری همکاری هسته ای غیرنظامی با هند ابراز علاقه کرد و همچنین قول داد که با دیگر کشورهای عضو گروه تامین کنندگان تجهیزات هسته ای، برای ایجاد چارچوبی برای گسترش بیش از پیش همکاری هسته ای غیرنظامی با هند همکاری کند.
**** لندن - "دز براون" وزیر دفاع انگلیس برای اولین بار توسط یک مقام رسمی این کشور، عبارت ساختگی "شمال خلیج عربی" را برای اشاره به بخشی از "خلیج فارس" بکار برد.
**** نیویورک - هفته نامه آمریکایی "نیوزویک" در گزارشی به نقل از وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون ) نوشته است که واشنگتن در چهار سال گذشته 9 میلیون تن تجهیزات نظامی به عراق فرستاده که تنها خارج کردن این میزان تجهیزات از منطقه، به زمان بسیار زیادی احتیاج خواهد داشت.
**** بیروت - "سعدالدین حریری" رییس جریان سیاسی "آینده" در مجلس لبنان و از سران گروه 14 مارس در این کشور گفت که مخالفان دولت، خواهان تشکیل دادگاه بین المللی برای پرونده ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان نیستند.
**** بیروت - "امیل لحود" رییس جمهوری لبنان از سازمان ملل خواست تا بیطرفانه و با واقع گرایی با پرونده لبنان و موضوع طرح تشکیل دادگاه بین المللی برای پرونده ترور رفیق حریری برخورد کند.
**** توکیو - "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن ضمن انتقاد از کره شمالی به دلیل عدم اجرای تعهداتش مبنی برای توقف فعالیت های هسته ای خود، خواستار آن شد که این کشور تعهدات خود را در قبال موافقتنامه 13 فوریه (24 بهمن 85) اجرا کند.
**** توکیو - "شوتارو یاچی" معاون وزیر امور خارجه ژاپن به چین اطمینان داد که تمرین نظامی مشترک این کشور با آمریکا و هند، برای پکن نگرانی ندارد.
**** بیروت - "مصطفی برغوثی" وزیر اطلاع رسانی فلسطین گفت: چین، سوییس و روسیه اطلاع داده اند که آماده برقراری روابط کامل با دولت وحدت ملی فلسطین هستند.
**** توکیو - "شینزو آبه" و "رومانو پرودی" نخست وزیران ژاپن و ایتالیا، روز دوشنبه در توکیو بر گسترش همکاریهای دفاعی و امنیتی مشترک توافق کردند.
**** بلگراد - اعضای اتحادیه اروپا، در تدارک اتخاذ یک موضع واحد درباره قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل در زمینه سرنوشت سیاسی آینده "کوزوو"، استان خودمختار و جدایی طلب جنوب صربستان هستند.
**** اسلام آباد - طلاب دو مدرسه دینی "حفصه" و "لال مسجد" در اسلام آباد، پایتخت پاکستان، در اعتراض به پرواز بالگردهای نظامی بر فراز فضای ساختمان این دو مکان، تظاهرات کردند.
**** شبد/1477/1460 شماره 013 ساعت 03:07 تمام انتهای پیام P28.07-03-28
۰ نفر