۲ فروردین ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9370420
T T
۰ نفر
ژاپن و هند با گسترش همکاری فیمابین در زمینه های مختلف موافقت کردند ..................................................................
توکیو، خبرگزاری جمهوری اسلامی 02/01/86 خارجی.ژاپن.هند.انرژی.سیاسی.
شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و "پرناب موکرجی" وزیر امور خارجه هند روز پنجشنبه در دیدار با یکدیگر در توکیو با گسترش همکاری ها در زمینه های مختلف از جمله زمینه های اقتصادی و انرژی موافقت کردند.
به گزارش خبرگزاری کیودو، آبه و موکرجی در این دیدار همچنین با آغاز دور نخست گفت وگوهای فیمابین در زمینه انرژی در ماه آینده میلادی (فوریه ) در توکیو موافقت کردند.
به گزارش کیودو به نقل از مقامات رسمی، آنها بار دیگر تلاش های فیمابین برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد میان ژاپن و هند را مورد تاکید قرار دادند.
آبه و موکرجی با اشاره به موضوع هسته ای کره شمالی، خاطرنشان کردند که این کشور باید بر اساس موافقتنامه شش کشور عضو مذاکرات شش جانبه که در 13 فوریه سال جاری میلادی در پکن حاصل شد و تعهدات این کشور نسبت به این موافقتنامه، گام های اساسی را در راستای توقف برنامه هسته ای خود بردارد.
وزیر امور خارجه هند در این دیدار از تلاش های ژاپن در زمینه حل مساله اتباع ربوده شده این کشور توسط نیروهای امنیتی کره شمالی حمایت کرد.
موکرجی همچنین خواستار همکاری نیروی دریایی دفاع از خود بین ژاپن با نیروی دریایی هند در راستای تامین امنیت انرژی در منطقه شرق آسیا شد.
نخست وزیر ژاپن در این دیدار موافقت خود با سفر به هند در سال جاری میلادی و در پاسخ به سفر "مون موهان سینک" همتای هندی خود به ژاپن را به موکرجی اعلام کرد.
به گزارش ایرنا به نقل از کیودو، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن پس از روی کار آمدن در سپتامبر سال گذشته میلادی )2006(، با توجه به گسترش حضور چین در منطقه، همواره به دنبال ارتقای سطح همکاری های راهبردی خود با آمریکا، استرالیا و هند بوده است.
وزیر امور خارجه هند در دیدار با یاسوهیسا شیوزاکی دبیر و سخنگوی دولت ژاپن نیز همکاری های بحثانگیز هسته ای این کشور با آمریکا در زمینه انرژی غیرنظامی هسته ای را تشریح کرد.
به گزارش کیودو، موکرجی از ژاپن خواست تا از همکاری هسته ای این کشور با آمریکا حمایت کند.
شیوزاکی نیز در پاسخ به این درخواست وزیر امور خارجه هند گفت که ژاپن در حال بررسی این وضعیت است.
موکرجی روز پنجشنبه همچنین با آکیرا آماری وزیر اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن دیدار و در رابطه با موضوعات مورد علاقه فیمابین دو کشور هند و ژاپن گفت وگو و تبادل نظر کردند.
دو طرف با آغاز نخستین دور از مذاکرات وزرای انرژی دو کشور در ماه آینده میلادی (آوریل ) با هدف گسترش همکاری های دوجانبه در زمینه انرژی موافقت کردند.
آساق/3/280/1387/شبک/ شماره 078 ساعت 37:22 تمام انتهای پیام P02.22-37-48
۰ نفر