۲۴ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9369603
T T
۰ نفر

62 دانشگاه کشور میزبان شهدای گمنام هستند

۲۴ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9369603
62 دانشگاه کشور میزبان شهدای گمنام هستند ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/24 سیاسی.دفاعی و امنیتی.دفاع از ارزش ها مسئول امور شهدای گمنام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گفت: تاکنون تدفین شهدای گمنام در 62 نقطه دانشگاهی کشور انجام شده است و در حال حاضر 60 دانشگاه از تمام استان های کشور خواستار تدفین شهدای گمنام در محیط دانشگاه هستند.
به گزارش روز شنبه ایرنا جواد تاجیک ادامه داد: از سال 74 تاکنون در 550 نقطه کشور تدفین شهدای گمنام انجام شده و این امر از سال 80 در دانشگاه ها آغاز شده است.
وی اظهار داشت: در 62 نقطه دانشگاهی، تدفین شهدای گمنام انجام شده و در حال حاضر 260 درخواست تدفین شهدا در مناطق مختلف از بنیاد حفظ آثار نشر ارزش های دفاع مقدس شده، که 60 درخواست مربوط به دانشگاه ها است.
این مقام مسئول افزود: روند تدفین شهدا در محیط دانشگا ه ها به این صورت است که تشکل های دانشجویی و مسئولان دانشگاه ها پس از درخواست کتبی از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، پس از طی بررسی های اولیه و میدانی، در جلسات برگزار شده شرکت می کنند.
تاجیک با بیان اینکه اولویت تدفین شهدا به وسعت دانشگاه، کثرت دانشجویان و اهمیت دانشگاه ها بستگی دارد، اظهار داشت: در حال حاضر در دانشگاه های 10 استان کشور شهید گمنام تدفین نشده است.
مسئول امور شهدای گمنام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با اشاره به این که برخی می گویند چرا امر تدفین شهدا در زمان حیات امام خمینی (ره ) انجام نشده بود، بیان کرد: در زمان حیات امام خمینی (ره ) پیکر پاک شهدا سالم بود و مسئولان مربوطه بعد از شناسایی و تحقیق، فورا شهدا را تدفین می کردند و اگر شهدا قابل شناسایی نبودند در گلزار شهدای گمنام تدفین می شدند، چرا که امکان نگهداشتن آن شهدا به خاطر شرایط پیکرهایشان وجود نداشت.
تاجیک ادامه داد: ضمن اینکه از سوی مردم بر این امر درخواستی نشده بود ولی امروز با هدف افزایش معنویت و توسل به شهدای گمنام، این عزیزان در اکثر نقاط کشور با درخواست مسئولان و مردم تدفین می شوند.
وی با بیان اینکه اخیرا شبهه ای در بین دانشجویان مطرح شده که فرهنگ ایثار و شهادت از جوانان و جامعه فاصله گرفته است و دولت با تدفین شهدای گمنام معیار سنجش برای دانشجویان در دانشگاه ها ایجاد کرده است، گفت: امر تدفین شهدای گمنام با تدبیر ستاد کل نیروهای مسلح توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و با مسئولیت سردار میرفیصل باقرزاده اجرا می شود و امر تدفین شهدای گمنام در نقاط مختلف و استان ها و دانشگاه ها بدون دخالت دولت انجام می شود.
تاجیک در پاسخ به شبهه مطرح شده که شاید خانواده شهدا راضی نباشند که عزیزانشان در جاهای دیگر تدفین شوند، تصریح کرد: در امر تفحص شهدا، شهدایی که نام و نشان دارند به خانواده هایشان تحویل داده می شوند و اختیار دفن آنها با خانواده هایشان است ولی مسئولیت تدفین شهدایی که هیچ نشانی ندارند بر عهده سردار باقرزاده گذاشته است.
مسئول شهدای گمنام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس بیان کرد: برخی از مخالفان بر این اعتقادند که تدفین شهدا در دانشگاه ها، آنجا را به قبرستان تبدیل می کند و تاثیرات روحی منفی را به همراه دارد ولی تاکنون زیارت قبور شهدای گمنام، خیر و برکت، محفل انس و شفاعت افراد را همراه داشته است.
وی با تاکید براینکه خداوند متعال در قرآن می فرماید شهدا زنده هستند، گفت: پس به این نتیجه می رسیم آنجا قبرستان نیست بلکه زیارتگاه است، شهدا پاک هستند و باید در جای پاک مثل محیط دانشگاه تدفین شوند و این امر یک آزمایش الهی برای همه گروه ها، افراد و مسئولان است که در مقابل درخواست عمومی و شرعی مردم چه عکس العملی نشان می دهند و چگونه با این امر برخورد می کنند.
سیام 1377**9103** شماره 015 ساعت 11:50 تمام
۰ نفر