۲۲ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9369505
T T
۰ نفر
قیمت بنزین و گازوئیل در سال آینده افزایش نمی یابد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/22 سیاسی.مجلس.لایحه بودجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی قیمت بنزین و گازوئیل را افزایش ندادند که حذف یارانه واردات این دو کالا موجب کاهش سهمیه خودروها در سال آینده می شود.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان روزپنجشنبه برای رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق بودجه درباره قیمت حامل های انرژی اعم از گازوئیل، بنزین، گاز و برق در سال آینده، در صحن علنی مجلس حاضر شدند.
کمیسیون تلفیق در مهلت قانونی آیین نامه برای رسیدگی به لایحه بودجه تعیین قیمت حامل های انرژی را در سال آینده به دولت واگذار کرده و 20 هزار میلیارد تومان در آمد از محل اصلاح قیمت حامل های انرژی برای دولت در نظر گرفته بود.
قرار بود هشت هزار و 500 میلیارد تومان از این درآمد به دولت و مابقی به خانوارها و بخش تولید اختصاص یابد و در بین مردم توزیع شود.با این حال در جریان رسیدگی به لایحه بودجه در صحن علنی مجلس 63 تن از نمایندگان در پیشنهاد مشترکی این بند الحاقی را از ماده واحده لایحه بودجه حذف کردند.
به دلیل کسری ایجاد شده در لایحه بودجه به خاطرحذف این بند، کمیسیون تلفیق با برگزاری جلسه فوق العاده برای تراز کردن بودجه مقرر کرد هشت هزار و 500 میلیارد تومان از هزینه های عمرانی دولت در سال آینده کسر شود تا این تراز برقرار شود.
کمیسیون تلفیق در جلسه فوق العاده و جلسه ای که شامگاه چهارشنبه برگزار شد، مقرر کرد که قیمت بنزین و نفت گاز در سال آینده افزایش نیابد اما دولت نیز بابت واردات بنزین و گازوئیل یارانه در نظر نگیرد.
کمیسیون تلفیق بودجه در گزارش خود، دولت را مکلف کرده بود سال آینده با سهمیه بندی بنزین داخلی به قیمت سال 87 و فروش مازاد بر آن با قیمت تمام شده و با عرضه نفت گاز (گازوئیل ) صرفا با کارت هوشمند سوخت به گونه ای اقدام کند که نیازی به پرداخت یارانه برای واردات بنزین در سال آینده نباشد.
با این حال، کاظم دلخوش پیشنهاد حذف این بند را ارایه کرد و گفت: که این اقدام مجلس مشکلات را افزایش خواهد داد، زیرا مجلس در گذشته مصوباتی را درباره مدیریت مصرف سوخت در کشور داشته ونیازی به قانون نویسی مجدد نیست.
دلخوش خاطر نشان کرد که این بند ماهیت درآمدی دارد و اشکالی که به ان وارد است، این است که میزان درآمد حاصله مشخص نشده است.
این نماینده، این اقدام را موجب افزایش قیمت ها و خلاف قانون برنامه چهارم توسعه دانست.
دلخوش یادآور شد: روزانه حدود 45 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید و بخشی از نیاز داخلی نیز از طریق واردات تامین می شود و حذف یارانه از واردات بنزین به کاهش سهمیه ها تا 50 درصد می انجامد.
عضو کمیسیون انرژی به حجم تولید خودرو در کشور اشاره کرد و گفت: پنج سال پیش چهار میلیون خودرو در کشور وجود داشت اما در حال حاضر تعداد خودروها به 9 میلیون دستگاه افزایش یافته ضمن اینکه سالانه حدود 2/1 میلیون خودرو در کشور تولید می شود.
دلخوش با بیان اینکه در صورت تصویب این بند، مجلس باید پاسخگوی مردم باشد نه دولت، گفت: بند 31 الحاقی به لایحه بودجه شیوه باز توزیع را در نظر گرفته بود و می شد از این طریق بخشی از هزینه های تحمیلی به مردم را جبران کرد اما با وضعیت فعلی چطور می خواهید جواب مردم را بدهید.
با ین حال نمایندگان موافق تصمیم کمیسیون تلفیق بر این باور بودند که میزان مصرف داخلی بنزین حدود 67 میلیون لیتر در روز است که 44 میلیون لیتر آن تولید داخل و مابقی از طریق واردات تامین و لذا اگر دولت بخواهد بنزین تولید داخل را سهمیه بندی کند، سهم خودروهای خصوصی حدود 80 لیتر در ماه و خودروهای عمومی حدود 400 لیتر در ماه خواهد شد و لذا نیازی به افزایش قیمت بنزین نیست.
این نمایندگان بر این باور بودند که با توجه به کاهش نفت و به تبع آن کاهش قیمت بنزین در حوزه خلیج فارس، دولت می تواند بنزین وارداتی را به قیمت 400 لیتر بفروشد.
به گفته نمایندگان موافق، مصرف روزانه گازوئیل در کشور نیز حدود 91 میلیون لیتر است که تنها 11 میلیون لیتر آن از طریق واردات تامین می شود و با توجه به تمهیدات دولت برای عرضه گازوئیل با کارت سوخت در سال آینده از بخش عمده قاچاق گازوئیل نیز جلوگیری خواهد شد و لذا مصرف داخلی آن نیز کاهش خواهد یافت.
نمایندگان بر این باور بودند که تولید داخلی بنزین و گازوئیل پاسخگوی نیاز کشور است و نیازی به واردات این کالا نیست.
ممبینی که به عنوان نماینده دولت در صحن علنی حضور یافته بود با تاکید بر اینکه هدف دولت در هدفمند کردن یارانه انرژی در لایحه بودجه، حذف این یارانه ها نبوده است، گفت: با حذف یارانه انرژی اقشار آسیب پذیر به شدت صدمه می بینند در حالی که دولت در شیوه پیشنهادی خود می خواست با توزیع این یارانه ها ضمن ایجاد رونق اقتصادی، امکان کمک به اقشار آسیب پذیر را فراهم کند.
وی اضافه کرد: حذف یارانه های بنزین و گازوئیل تحت هر عنوانی موجب وارد شدن شوک قیمتی به بازار می شود و در این میان اقشار آسیب پذیر بیشترین آسیب را خواهند دید.
معاون معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور خاطر نشان کرد: با توجه به تولید روزانه 45 میلیون لیتر بنزین در کشور و مصرف روزانه 70 میلیون لیتری آن، انتظار می رود سهمیه ها به 70 تا 75 لیتر در ماه کاهش یابند و لذا جامعه به سمت استفاده از بنزین آزاد هدایت می شود.
ممبینی میزان مصرف بنزین آزاد را روزانه یک میلیون لیتر برآورد کرد و گفت : با قطع یارانه واردات بنزین انتظار می رود که حداقل 23 میلیون لیتر بنزین به قیمت هر لیتر 400 تومان در جامعه عرضه شود.
وی خاطر نشان کرد که میزان کنونی بنزین آزاد روزانه دو تا سه درصد است اما با این اقدام نمایندگان سهم آن در سال آینده به 30 درصد می رسد.
اما نمایندگان به حذف این بند رای ندادند و ضمن رد پیشنهاد سایر نمایندگان در خصوص حذف برخی از جزئیات آن نظیر حذف ممنوعیت پرداخت یارانه ، فروش مازاد به قیمت تمام شده و یا سهمیه بندی بنزین داخلی، با نظر کمیسیون تلفیق موافقت کردند.
بند دیگر گزارش کمیسیون تلفیق به قیمت گذاری برق و گاز در سال آینده باز می گشت که این بخش با اخطار قانون اساسی نمایندگان از دستور رسیدگی خارج شد.
نمایندگانی همچون حمیدرضا حاجی بابایی، امیدوار رضایی، محمد دهقان و جمشید انصاری شیوه در نظر گرفته شده در کمیسیون تلفیق درباره تامین یارانه برق و گاز مصرف داخلی در سال آینده را مغایر اصول قانون اساسی مبنی بر واریز شدن کل مازاد عواید نفت به خزانه دانستند که مجلس این اخطار را وارد دانست.
کمیسیون تلفیق در گزارش خود به دولت اجازه داده بود حداکثر تا سقف عملکرد ماهانه سال 87، مابه التفاوت موضوع بند (ج ) ماده 39 قانون برنامه چهارم توسعه را برای حامل های انرژی (برق و گاز) مصرف داخلی، از محل مازاد عواید نفت تامین کند.
این نمایندگان براین باور بودند که تصویب این بند به معنی افزایش در سقف درآمدهای بودجه می شود و تراز بودجه را به هم می ریزد.
با این حال برخی از نمایندگان همچون ستار هدایت خواه و نماینده بویراحمد در تذکراتی اعلام کردند که با حذف این بند قیمت گازو برق مصرفی در سال آینده، بلا تکلیف رها شده است، اما رییس مجلس اعلام کرد دولت می تواند پیشنهادات خود را برای قیمت گذاری در برق و گاز به مجلس ارایه دهد.
در این میان نماینده دولت معتقد بود که موضوع قیمت گذاری در برق و گاز جزیی از بودجه عمومی به شمار می رود و لذا بودجه عمومی دولت را افزایش نمی دهد.اما لاریجانی اعلام کرد که این مساله بر بودجه عمومی دولت اثر گذار است و بهتر است دولت پیشنهادات خود را برای این بخش به مجلس ارایه کند.
با تصمیم جدید نمایندگان برای قیمت بنزین و گازوئیل در سال آینده، اصلاح بندهای لایحه بودجه که با بند الحاقی 31 حذف شده مرتبط بود، اصلاح شد وبخش هزینه ای 31 الحاقی نیز مانند بخش درآمدی آن حذف گردید.
سیام **9139** شماره 043 ساعت 16:36 تمام
۰ نفر