۵ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9367292
T T
۰ نفر

مشروح نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه /

۵ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9367292
مشروح نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه / فعالیت های هسته ای ایران کاهش نیافته است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/05 سیاسی.ایران.قشقاوی.سیاست خارجی سخنگوی وزارت امور خارجه برخی گزارش های حاکی از کاهش در فعالیت های تاسیسات برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران را رد کرد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران تاکید کرد: فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران طبق برنامه ادامه دارد و این فعالیت ها تحت کنترل آژانس و در چارچوب ان.پی.تی و پادمان است.
** روابط ایران و آژانس شفاف و دقیق است سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست خبری که در آن سوالات متعددی مطرح شد ، گفت: فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران طبق برنامه ادامه دارد.
قشقاوی افزود: همکاری ما با آژانس براساس ان.پی.تی و مفاد جامع پادمان ادامه دارد و نوع بازرسی ها شامل نصب دوربین ها، بازدید اشخاص و نظارت بر مواد مستخرجه از دستگاه های غنی سازی به صورت شفاف و دقیق است.
قشقاوی گزارش های ادعایی درباره شفاف نبودن همکاری ها میان ایران و آژانس و یا کاهش فعالیت های ایران را تکذیب کرد و با اشاره به سخنان دیروز سخنگوی آژانس خاطر نشان کرد: هیچ چیز پنهانی وجود ندارد. در چارچوب ان.پی .تی همکاری داریم و همه چیز شفاف و دقیق است.
قشقاوی همچنین در خصوص پیش راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در روز چهارشنبه هفته جاری اظهار داشت: طبق توافق با روس ها همه چیز در حال پیشرفت است.
وی ارائه اطلاعات بیشتر در این خصوص را به راه اندازی نیروگاه بوشهر و اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و همتای روس وی در روز برگزاری مراسم پیش راه اندازی موکول کرد.
هنگامی از قشقاوی درباره سفر گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان به ایران و مطرح شدن پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم غنی سازی در جریان ملاقاتهای وی با مسئولان ایرانی سوال شد، وی پاسخ داد: این پیشنهاد در بسته پیشنهادی ایران در کنار موضوعات دیگری نظیر خلع سلاح و عدم اشاعه هسته ای مطرح شده است.
قشقاوی گفت: یکی از بحثهای کلی، وجود کنسرسیوم در سطح جهانی و مشارکت کشورهای جهان در آن است که طبعا یکی از این کشورها می تواند ایران باشد.
** احمدی نژاد از سه کشور آفریقایی بازدید می کند سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین اعلام کرد که دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در راس هیاتی عازم سه کشور آفریقایی می شود.
قشقاوی این کشورها را جیبوتی، کنیا و کومور معرفی کرد.
** روابط ایران و بحرین بر اساس منافع مشترک است سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: روابط دو کشور ایران و بحرین به ویژه در زمینه های اقتصادی براساس منافع متقابل مشترک پیگیری می شود.
قشقاوی در ادامه نشست مطبوعاتی امروز افزود: روند مناسبات دوجانبه بر اساس حسن همجواری، احترام متقابل و توجه به تامین منافع منطقه ای و جهان اسلام رو به پیشرفت است.
قشقاوی که به سوالی درباره اقدام یک طرفه دولت بحرین به تعلیق مذاکرات خرید گاز از ایران پس از اظهارات منسوب به علی اکبر ناطق نوری پاسخ می گفت، تاکید کرد که این قرارداد ارزش متقابل برای هر دو طرف دارد و اشتیاق فراوانی نیز از سوی بحرین در این زمینه وجود دارد.
وی با بیان این که از اظهارات ناطق نوری سوء برداشت شده و هم وزارت خارجه و هم وی در این زمینه پاسخ داده اند، گفت: وزیر امور خارجه بحرین روز گذشته در تماس با منوچهر متکی همتای ایرانی خود در زمینه گسترش مناسبات با وی گفتگوی تلفنی داشته است.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آقای لاریجانی نیز از همتای بحرینی خود برای شرکت در همایش حمایت از مردم مظلوم فلسطین دعوت کرده است.
** توهین به مقدسات و ارزش های ادیان الهی محکوم است قشقاوی توهین به حضرت مریم و حضرت مسیح (ع) در فیلمی که در یکی از شبکه های تلویزیونی رژیم اسرائیل پخش شد را محکوم کرد.
وی گفت: این گونه اقدامات توسط رسانه های رژیم صهیونیستی در تداوم مسیر نژادپرستانه توهین و تحقیر مذاهب و ارزش های دیگران است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور تاکید کرد: این گونه اقدامات از نظر ما به شدت محکوم است و باید به مقدسات و ارزش های تمام ادیان الهی احترام گذاشته شود.
** شرودر برای میانجی گری نیامده بود سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد که صدر اعظم سابق آلمان برای میانجی گری بین ایران و آمریکا به تهران سفر نکرده بود.
قشقاوی با بیان این که سفر شرودر به تهران غیر رسمی و شخصی بود، خاطر نشان کرد که هدف اصلی این سفر افتتاح دو مرکز درمانی بوده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با یادآوری این نکته که صدراعظم سابق آلمان یک مقام حزبی و همچنین مقام سابق سیاسی در آلمان است، افزود: شرودر طبعا در این سفر دیدارهایی با مقامات کشورمان داشته است.
به گفته قشقاوی، در این دیدارها به طور طبیعی موضوعات منطقه ای، دوجانبه، اقتصادی، جهانی و رویکردهای آمریکا به صورت کلان مورد بحث قرار گرفته است سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال تاکید کرد: همان طور که شرودر هم اعلام کرده سفر وی برای موضوع خاصی نبوده و بحث میانجی گری در کار نیست.
** تکذیب مذاکره ایران و آمریکا قشقاوی در پاسخ به این سوال که آیا خبر روزنامه ناسیونال مبنی بر مذاکره تهران و واشنگتن برای استفاده از خاک ایران جهت انتقال سلاح و نیروهای آمریکایی به افغانستان صحت دارد، این گزارش را تکذیب کرد و گفت: مذاکره ای در این خصوص صورت نگرفته است.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین هر گونه مذاکره میان سفرای ایران و آمریکا در افغانستان را تکذیب کرد.
** از ثبات و بازسازی افعانستان حمایت می کنیم سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از استقرار صلح، امنیت و ثبات و همچنین تسریع در بازسازی کشور افغانستان استقبال می کند، اظهار داشت: به همین منظور دعوت کشور ایتالیا از ایران برای شرکت در اجلاس 8 گروه صنعتی در ایتالیا را که موضوع افغانستان در حاشیه آن مطرح می شود، با نظر مثبت در دست بررسی داریم.
قشقاوی یادآور شد: دعوت از وزیر خارجه ایران در طی تماس تلفنی توسط همتای ایتالیایی وی و با عنایت به نقش موثر و سازنده جمهوری اسلامی ایران در افغانستان صورت گرفته است.
خبرنگاری پرسید آیا در این نشست مذاکراتی درباره روابط ایران با کشورهای غربی نیز صورت می گیرد؟ که قشقاوی پاسخ داد: اجلاس گروه 8 درباره افغانستان است و نمی دانیم که طرح جدید آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای استقرار صلح و ثبات در افغانستان چیست ؟ قشقاوی تاکید کرد: ما همواره طرفدار صلح و ثبات و امنیت و صلح در افغانستان هستیم و از هر طرحی که بتواند بازگشت صلح، کاهش افراط گرایی و مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر و کمک به توسعه و بازسازی افغانستان را در پی داشته باشد، همواره استقبال می کنیم.
** راه حل مشکل افغانستان نظامی نیست سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: راه حل مشکل افغانستان نظامی نیست، اگر راه حل مشکلات افغانستان نظامی بود، با این لشگرکشی ها به نتیجه می رسید.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در عین حال تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران برای استقرار صلح و امنیت در افغانستان پیشتاز بوده است.
** دور چهارم گفتگوهای ایران و آمریکا از سخنگوی وزارت امور خارجه سوال شد: آیا تهران مایل نیست که دور چهارم گفتگوهایش با آمریکا در خصوص عراق را تا زمان مشخص شدن وضعیت دیپلمات ها ادامه دهد؟ قشقاوی به این سوال این گونه پاسخ داد: این دو مقوله جدا است، ما در گذشته دورهای مذاکرات را داشته ایم و آقای متکی در سفر خود به عراق توضیح داد که مذاکرات موضوع می خواهد.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به این که به هر میزان حضور اشغالگران در عراق کاهش یابد، امنیت این کشور افزایش می یابد، ادامه داد: ما هیچگاه مذاکرات را منع کامل نمی کنیم، اما باید درخواست مشخصی باشد که در این صورت قابل بررسی است. و ایران برای امنیت و ثبات عراق از هیچ تلاشی فروگذار نیست.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که دیپلمات های ایرانی ربوده شده در عراق نزد خانواده های خود برگردند و تاکید کرد که در دیدار مقامات ایرانی با مقامات عراقی این موضوع مطرح و پیگیری شده است.
** فیلم ضدایرانی درباره پناهندگان افغان را پیگیری می کنیم سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر کمک مالی آمریکا به یک کارگردان افغان برای ساخت فیلمی با موضوع دروغین کشتار پناهندگان افغان در اردوگاه های ایرانی گفت: ساخت برخی فیلم ها که هویت باستانی ایران و ارزشهای ایرانی را هدف قرار می دهد در تداوم برخی دشمنی هاست. این توهم توطئه نیست و عین واقعیت است.
وی به ساخت فیلم 300 اشاره و تاکید کرد: توصیه ما به هنرمندان این است که توجه کنند در پشت شعارهای مبنی بر آزادی هنر و رسانه، اهداف سیاسی نهفته است.
وی با اشاره به سفر اخیر پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهوری به افغانستان گفت: مسئولان افغانستان تاکید کرده اند ایران میزبانی مطمئن و ایثارگر برای افزون بر سه میلیون برادر و خواهر افغانی بوده است.
وی با بیان این که سفارت ایران موضوع ساخت فیلم علیه ایران را پیگیری می کند ابراز امیدواری کرد که چنین اتفاقی روی ندهد.
وی توصیه کرد: اهداف سیاسی پشت این فیلم ها، ایجاد اختلاف میان ملتهای منطقه است و هنرمندان نباید در میدانی که دشمنان ایجاد می کنند، بازی کنند.
** روابط تهران و قاهره قشقاوی در پاسخ به این سوال که چرا روابط ایران و مصر با فراز و نشیب مواجه شده است ؟ گفت: ما مصر را یک حوزه تمدنی بزرگ می دانیم و همواره این شماره 075 ساعت 14:15 تمام
۰ نفر