۳ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9366928
T T
۰ نفر
گزارش های مرکزپژوهش های مجلس کاربرد سیاسی برای جوسازی علیه دولت دارد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/03 سیاسی.مجلس شورای اسلامی.مرکز پژوهش های مجلس کمیسیون تلفیق بودجه فارغ از جنجال آفرینی ها و گزارش های مرکز پژوهش های مجلس با اکثر پیشنهادهای دولت موافقت کرده است و این این امر نشان از کاربرد سیاسی گزارش های این مرکز برای جوسازی های برخی رسانه های داخلی و خارجی علیه دولت دارد.
به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، در حالی که از چندی پیش مرکز پژوهش های مجلس به بهانه بررسی کارشناسی با انتشار سلسله گزارش هایی درباره لایحه بودجه 88 ایرادات قانونی، شکلی، محتوایی و ساختاری مختلفی نسبت به این لایحه گرفته و با غیرقابل تایید خواندن آن صراحتا خواستار رد کلیات لایحه بودجه شده بود، اقدام کمیسیون تلفیق بودجه بر خلاف جهت توصیه های این مرکز، عیار کارشناسی گزارش های آن را هویدا ساخت.
در یکی از جنجالی ترین گزارش های این مرکز که چندی پیش منتشر شد و در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفت، به صراحت ذکر شده بود که لایحه بودجه سال آینده 44هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد. در این گزارش، یکی از موارد این کسری بودجه عظیم و باور نکردنی، تحقق نیافتن رقم 5500 میلیارد تومان درآمد حاصل از واگذاری سهام شرکت های دولتی اعلام شده بود.
در گزارش این مرکز ذکر شده بود: درآمد پیش بینی شده 5550 میلیارد تومانی در خصوص واگذاری سهام شرکت های دولتی در حالی است که پیش بینی عملکرد این ردیف در سال 1387 حدود 11643 میلیارد ریال است و بحران اقتصادی موجب رکود بازار بورس شده است. لذا تحقق آن نیز مورد تردید است. بدین ترتیب در لایحه بودجه 1388، درآمدهای غیرنفتی بیش برآورد شده است.
مرکز پژوهش ها سپس بر اساس محاسبات این چنینی خود نتیجه گیری کرده بود: بودجه پیشنهادی از حیث عدم تطابق آن با موازین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون محاسبات عمومی و قانون برنامه و بودجه (به عنوان قوانین مبنایی تهیه بودجه ) و ترکیب ناسالم منابع و مصارف دارای اشکالات جدی است.
با توجه به اشکالات مطروحه و اینکه کلیات لایحه به شکل فعلی قابل تایید به نظر نمی رسد، اصلاح جداول کلان و اعمال تغییرات در لایحه می تواند راهبرد مجلس تلقی گردد.
در حالی که مرکز پژوهش های مجلس در سلسله گزارش های خود علیه لایحه بودجه 88 بارها بر غیرقابل تایید بودن آن اصرار ورزیده، اما کمیسیون تلفیق بودجه فارغ از این جنجال ها به تصویب اکثر پیشنهادهای دولت پرداخته است.
از سوی دیگر، در اقدامی کاملا متضاد با توصیه های مرکز پژوهش های مجلس که رقم 5550میلیارد تومانی درآمد واگذاری شرکت های دولتی را غیر قابل تحقق و کسری بودجه قطعی خوانده بود، کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با توجه به ضرورت تسریع در اجرای قانون اصل 44، این رقم را به هفت هزار میلیارد تومان افزایش داد.
هرچند رقم افزایش یافته به عنوان پرداخت بدهی دولت به دستگاه های آستان قدس رضوی است، اما مشخص شد که گزارش های مرکز پژوهش ها برای نمایندگان مجلس در کمیسیون تخصصی بررسی لایحه بودجه یعنی کمیسیون تلفیق نیز کاربرد ندارد و این گزارش ها بیشتر کاربرد سیاسی برای جوسازی های برخی رسانه های داخلی و خارجی علیه دولت خدمتگزار دارد.
سیام 1377**1961* شماره 022 ساعت 09:45 تمام
۰ نفر