۱۲ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9364114
T T
۰ نفر
جان بولتون: سیاست آمریکا در ضدیت با ایران ناکام مانده است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/11/12 سیاسی.هسته ای.بولتون.بی بی سی تهران - سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: سیاست آمریکا در ضدیت با برنامه هسته ای ایران ناکام مانده است.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، جان بولتون که جمعه شب درباره برنامه های دولت جدید آمریکا در قبال برنامه هسته ای و مذاکره با ایران با شبکه بی بی سی گفت وگو می کرد، سیاست های مداخله جویانه ایالات متحده در ضدیت با ایران را شکست خورده نامید.
سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل که بارها خواستار جنگ با ایران و مداخله در امور داخلی و تغییر نظام شده بود در خلال این گفت وگو تاکید کرد که ایالات متحده مسابقه هسته ای را به ایران باخته است.
در شرایطی که دولت باراک اوباما مشغول تدوین سیاست تازه ای درباره ایران است، گروه ها و افراد مختلفی چون بولتون در این کشور می کوشند، بر جهت گیری های تازه کابینه او تاثیر بگذارند.
به گفته شبکه بی بی سی، بولتون هم اکنون به اوباما توصیه کرده است که سه ماه با ایران مذاکره کند بعد اگر به نتیجه ای نرسید، سراغ اقدام نظامی برود.
بولتون در پاسخ به این سوال که مذاکره توام با تهدید چه مفهومی دارد؟، گفت: فرمول پیشنهادی من به اوباما با علم به این که اوباما درهرحال مسیری را که انتخاب کرده، خواهد رفت طراحی شده است با این تفاوت که من برای مذاکره محدودیت زمانی پیشنهاد کردم تا از مشکل پنج سال گذشته پرهیز شود.
وی افزود: مشکل سیاست بوش این بود که اجازه داد، اروپا مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران را برای مدتی نامحدود ادامه دهد ولی با این همه فکر نمی کنم اوباما به توصیه من توجهی کند زیرا او بدون درنظرگرفتن محدودیت زمانی مذاکره خواهد کرد و حتی در پایان دوره اول زمامداری اوباما همچنان شاهد ادامه مذاکرات هسته ای با ایران خواهیم بود.
بولتون در مورد اینکه وقتی مشاوران نظامی آمریکا می گویند، حمله به تاسیسات ایران برنامه هسته ای این کشور را متوقف نمی کند و حتی امکان دارد که ایران را به مقابله مثل وادار کند براثر چنین اقدامی چه سودی ممکن است نصیب آمریکا شود؟ گفت: واضح است که هرگونه استفاده از نیروی نظامی نمی تواند مساله برنامه هسته ای ایران را برای همیشه حل کند، با این همه این گزینه می تواند زمان را به نفع ما تغییر دهد.
از سوی دیگر گزارشها حاکی است که گروه 5+1 در نظر دارد چهارشنبه هفته آینده در فرانکفورت آلمان نشستی را برای بحث و بررسی در مورد برنامه هسته ای ایران برگزار کند.
این در حالی است که کارشناسان و منابع آگاه برگزاری این نشست را بی محتوا ، فاقد تاثیرگذاری مطلوب و سیاست مشخص در قبال برنامه هسته ای ایران ارزیابی می کنند.
صویر** 1337**1646 شماره 008 ساعت 08:26 تمام
۰ نفر