۲ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9362942
T T
۰ نفر

دکتر علیرضا داوری:

۲ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9362942
دکتر علیرضا داوری: اوباما باید با پاسخ دادن به پیام احمدی نژاد گام اول را بردارد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/11/02 سیاسی.اوباما.احمدی نژاد.گام اول شب گذشته مراسم تحلیف باراک اوباما، رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا برگزار شد. وی در سخنرانی این مراسم اعلام کرد که باب مذاکره با ایران را باز خواهد کرد. با هدف بررسی جوانب مختلف این مساله گفتگویی با دکتر علیرضا داوری، کارشناس مسائل بین الملل انجام دادیم.
به گزارش ایرنا، دکتر علیرضا داوری ابتدا در مورد مراسم تحلیف و سخنرانی باراک اوباما گفت: به اعتقاد بنده آمدن آقای اوباما و مراسم روز گذشته و نیز سخنان ایشان نشان از یک رویکرد جدید در سیاست خارجی آمریکا به ویژه در قبال جمهوری اسلامی ایران دارد. اوباما بر خلاف جرج بوش با یک شاخه زیتون جلو آمده است. با توجه به اینکه چالش های رودرروی اوباما زیاد است وی نگاه جدیدی را باز کرده است و نشان می دهد که نگاهش به جمهوری اسلامی ایران متفاوت با نگاه بوش است. به اعتقاد بنده ایران هم باید به این مساله با دید خوب نگاه کند.
داوری در ادامه گفت: اوباما می خواهد به صورت مسئولانه به جنگ عراق و افغانستان پایان دهد و این نشان می دهد که دموکرات ها با تز جدیدی آمده اند. حتی دیدیم که هیلاری کلینتون هم که قرار است پست وزارت خارجه دولت جدید آمریکا را بر عهده داشته باشد نیز طی اظهارات مختلف نشان داد که رویکرد دولت جدید متفاوت است. ما نیز ناخواسته باید روابط خود را با آمریکا تغییر دهیم. به نظر بنده تصمیم گیری ما نباید عجولانه و از روی احساسات باشد.
این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه افزود: شاید برخی ها اعتقاد دارند که با تغییر دولت در آمریکا فقط اشخاص تغییر می کنند اما صحبت های روز گذشته اوباما نشان داد که اینگونه نیست و او سیاست مشت را کنار گذاشته و دست خود را باز کرده است. بحران آمریکا در عراق و افغانستان، بحث درگیری مرزی و اوستیای جنوبی و گرجستان، نبرد روسیه و گرجستان، بحث کره شمالی و حتی بحث پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران پیش روی اوباما قرار دارد از همین رو او تصمیم گرفته سیاست دست باز را در پیش بگیرد. به اعتقاد بنده اوباما آمده تا تغییر ایجاد کند. او در سخنرانی روز گذشته خود خیلی در مورد مذاکره صحبت کرد و حدود سه بار هم به طور مستقیم در مورد گفتگو و مذاکره با جمهوری اسلامی ایران سخن گفت. البته او همچنین اعلام کرد که در مذاکرات تمام منافع آمریکا را حفظ خواهد کرد.
علیرضا داوری افزود: باید چند صباحی صبر کنیم و ببینیم دولت جدید روی کار آمده در آمریکا کار خود را چگونه آغاز می کند، ما هم باید این مساله را خوب مدیریت کنیم و مهره های خود را تکان دهیم. به نظر بنده اکنون وقت آب شدن یخ های رابطه است و هیچ کس بهتر از آقای احمدی نژاد نمی تواند این کار را مدیریت کند به ویژه اینکه دیدیم دولت در پرونده هسته ای چگونه رفتار کرد.
داوری در ادامه در مورد سطح طرفین شرکت کننده در مذاکرات گفت: نمی خواهم مذاکرات میان ایران و آمریکا را به مذاکرات میان چین و آمریکا در زمان ریاست جمهوری آقای ریچارد نیکسون تشبیه کنم. در آن مذاکرات پس از سالها روابط تیره میان چین و آمریکا، نیکسون ناگهان به چین سفر کرد و مذاکرات کاملا مستقیم را با مقامات ارشد چینی آغاز کرد. اما به نظر بنده بهتر است مذاکرات میان طرفین در سطح مقامات ارشد دو طرف صورت گیرد تا گفتگوها به صورت شفافتر انجام گیرد و به حاشیه کشانده نشود. آمریکایی ها هم به خوبی به موضع جمهوری اسلامی ایران واقفند. اما در مجموع زمان فعلی فضای مناسبی برای آغاز مذاکرات وجود دارد.
این کارشناس مسائل بین الملل افزود: ما در گذشته می دیدیم که شهروندان آمریکایی همواره سیاست های جرج بوش را هو می کردند اما در مراسم تحلیف اوباما حدود دو میلیون نفر از سراسر آمریکا آمدند تا در آن شرکت کنند.
این نشان می دهد که مردم آمریکا و جهان در مجموع خوشبین هستند.
دکتر داوری در مورد بهترین گامی که اوباما می تواند برای نشان دادن حسن نیت خود بردارد گفت: به نظر بنده آقای احمدی نژاد شب گذشته با ارسال پیام تبریک به رئیس جمهور جدید آمریکا کار بسیار سنجیده ای کرد. اکنون اوباما برای نشان دادن حسن نیت خود باید پاسخ پیام آقای احمدی نژاد را بدهد. شک نکنید که اوباما به خوبی به نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه واقف است از همین رو وی باید به گونه ای رفتار کند تا روابط کشورش را با ایران بهبود بخشد. اوباما واقف است که نمی تواند در دکترین امنیتی خود جمهوری اسلامی ایران را نادیده بگیرد. اوباما باید با پاسخ دادن به پیام آقای احمدی نژاد گام اول را بردارد.
این کارشناس مسائل بین الملل همچنین افزود: متاسفانه مسئولان آمریکایی طی 30 سال گذشته انقلاب اسلامی ما را نادیده گرفتند اما اکنون به نادرست بودن سیاست خود پی برده اند و جایگاه و اهمیت جمهوری اسلامی ایران را می دانند.
به اعتقاد بنده آقای احمدی نژاد هم طی این مدت از ریاست جمهوری خود سیاست بسیار خوبی داشته و محبوب مردم ایران است از همین رو با توجه به سوابق چند سال گذشته به نظر می رسد که احمدی نژاد بتواند به خوبی مذاکرات را اداره کند و با این مساله به صورت تیزبینانه برخورد کند.
شماره 055 ساعت 11:38 تمام
۰ نفر