۲۹ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9362634
T T
۰ نفر

پیروزی مقاومت/

۲۹ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9362634
پیروزی مقاومت/ کارشناس خاورمیانه:آتش بس یک طرفه آغاز بحران سیاسی برای اسراییل است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/10/29 سیاسی.آتش بس.غزه - اسراییل یک کارشناس مسایل خاورمیانه معتقد است که پذیرش آتش بس یکطرفه از سوی رژیم صهیونیستی نشانه شکست این رژیم در جنگ 22 روزه با غزه و آغاز بحران سیاسی برای آنها است.
سعدالله زارعی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد: آنچه که شنبه شب از سوی رژیم صهیونیستی، ذیل عنوان آتش بس یک طرفه اعلام شد در واقع اعلام پذیرش شکست این رژیم در عملیات نظامی علیه مقاومت فلسطین بود.
وی افزود: رژیم صهیونیستی در حالی به آتش بس تن داد که به هیچ کدام از اهداف خود نرسید و حتی نتوانست در حد رفع نگرانی شهروندان شهرک های مجاور منطقه غزه اقدام کند چرا که حملات موشکی رزمندگان مقاومت فلسطین، امروز هم ادامه یافت.
وی جنگ 22 روزه اسراییل علیه غزه را فاقد هرگونه دستاوردی برای رژیم تل آویو عنوان کرد و ادامه داد: قبول آتش بس یک طرفه و نپذیرفتن آن از سوی مقاومت فلسطین، نشان می دهد که سیاست های نظامی رژیم صهیونیستی در مقابل مقاومت به شکست انجامیده است.
این کارشناس مسایل خاورمیانه درباره پیامدهای شکست رژیم صهیونیستی از مقاومت فلسطین و بازتاب آن در محافل این رژیم گفت: نتانیاهو رییس حزب لیکود با صراحت اعلام کرد: اسراییل در جنگ با مقاومت فلسطین دچار شکست فاحش شده است.
زارعی ادامه داد: روزنامه هاآرتص از شکست رژیم صهیونیستی در جنگ و سرلشگر کوبی فرمانده یک تیپ عملیاتی اسراییل که در جنگ دوم لبنان نیز حضور داشته از روحیه ضعف نظامیان اسراییلی خبر دادند.
وی اضافه کرد: سرلشکر کوبی شرایط اسراییل را از نظر نظامی درجازده و به لحاظ سیاسی در هرج و مرج اعلام کرده است.
زارعی افزود: این سرلشکر اسراییلی اذعان کرده که حماس توان عملیاتی را حفظ کرده در حالی که ما در اسراییل، خسته و دچار هرج و مرج شده ایم.
این کارشناس مسایل خاورمیانه گفت: خبرنگار روزنامه یدیعوت آحارنوت از اختلاف شدید میان سرلشکر اشکنازی رییس ستاد مشترک ارتش اسراییل و سرلشکر گالانت فرمانده جبهه جنوب خبر داد و گفت که اشکنازی در حین عملیات به شدت از دچار شدن به سرنوشت دان حالوتس رییس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی بیمناک بود.
زارعی درباره چشم انداز تحولات غزه و اسراییل گفت: رژیم صهیونیستی طی ماه های آینده دچار بحثهای داغ سیاسی خواهد شد به ویژه آن که، انتخابات مجلس اسراییل در راه است و حزب لیکود و بعضی احزاب دیگر، تلاش می کنند با برملا کردن ابعاد شکست این رژیم در غزه، به موقعیت رقیب خود لطمه بزنند.
وی ادامه داد: بنابراین جنگ 22 روزه اسراییل علیه غزه از بعد نظامی به پایان رسیده اما از همان نقطه پایان عملیات نظامی در بعد سیاسی آغاز شده و تل آویو را دچار بحران جدی خواهد کرد.
این کارشناس مسایل خاورمیانه پیامدهای منطقه ای شکست رژیم صهیونیستی را مورد اشاره قرار داد و افزود: هم پیمانان منطقه ای اسراییل که در جریان این جنگ دچار افت شدید موقعیت و مشروعیت شدند، طی ماه های آینده با بحران های زیادی دست و پنجه نرم خواهند کرد و ما شاهد دسته بندی های جدیدی و ارتقا موقعیت کشورهای میانه رو و انقلابی در سطح منطقه خواهیم بود.
زارعی اضافه کرد: رژیم های مرتجع منطقه که تاکنون محور بسیاری از تحولات و تحرکات منطقه ای بودند طی سال های آینده، دچار افت شدید در موقعیت سیاسی می شوند.
وی به نگرانی رژیم های مرتجع منطقه از وضعیت آینده خود اشاره کرد و افزود : رییس جمهور و وزیر امور خارجه مصر نسبت به سفر لیونی وزیر خارجه اسراییل به واشنگتن و طرح درخواست او از وزیر خارجه آمریکا اعتراض کردند.
زارعی ادامه داد: لیونی از آمریکا خواسته است تا با استقرار یک یگان نظامی در رفح جنوبی (در خاک مصر)، مانع انتقال سلاح به غزه شود.
وی اضافه کرد: مصری ها در واکنش به این درخواست اسراییل، اعلام کردند که اجازه نقض حاکمیت خود به کشورهای دیگر را نمی دهند و اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم می کنند.
زارعی خاطرنشان کرد: این مسایل نشان دهنده بروز اختلافات شدید پس از پذیرش آتش بس اجباری از سوی اسراییل، بین ائتلافی است که یک جنگ خونین را پدید آوردند.
این کارشناس مسایل خاورمیانه درباره آینده روابط جمهوری اسلامی ایران با هم پیمانان منطقه ای رژیم صهیونیستی گفت: جنگ 22 روزه از ابعاد دیپلماتیک ، ما را در وضعیت تازه ای قرار داده و به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران که بارها برای بهبود رابطه با مصر تلاش کرده و بارها تا برقراری روابط دیپلماتیک هم پیش رفته بود در سیاست های خود در برابر این کشور باید تجدیدنظر کند.
زارعی افزود: طی دهه های گذشته، ایران تاکید زیادی در گسترش رابطه با رژیم سعودی داشته اما تجربه جنگ های 33 روزه و 22 روزه نشان داد این دولت ها به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند و تلاش ها برای بهبود رابطه با آنها به دلیل اینکه شدیدا تحت نفوذ آمریکایی ها و صهیونیست ها هستند، به نتیجه نمی رسد.
وی ادامه داد: ما در جنگ 22 روزه تجربه فعال کردن محور ترکیه در مقابل محور مصر را انجام دادیم این سیاست باید تداوم پیدا کند. ما باید در صدد ایجاد جبهه جدیدی در منطقه باشیم.
زارعی تاکید کرد: این اقدامات به معنای دامن زدن به اختلافات نیست کما اینکه رژیم های مصر و عربستان سعودی در دامن زدن به اختلافات و درگیری ها از هیچ چیزی فروگذار نکرده و نخواهند کرد. ما چاره ای نداریم جز اینکه دیپلماسی منطقه ای خود در رابطه با هم پیمانان اسراییل اصلاح کنیم.
سیام/ 1965 شماره 144 ساعت 20:42 تمام
۰ نفر