۸ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9356414
T T
۰ نفر

ایران و تاجیکستان در بخش خودروسازی

۸ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9356414
ایران و تاجیکستان در بخش خودروسازی همکاری می کنند ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/09/08 اقتصاد.داخلی.ایران -تاجیکستان.خودروسازی رییس جمهوری تاجیکستان گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه صنعت خودروسازی پیشرفت های خوبی داشته و تاجیکستان از همکاری برای ایجاد یک کارخانه خود روسازی مشترک استقبال می کند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، امام علی رحمان روز جمعه در حاشیه دیدار از شرکت سایپا دیزل و کارخانه تولید خودرو سواری سایپا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: انتظار می رود کارخانه خود روسازی سایپا ابتدا یک دفتر نمایندگی در تاجیکستان بگشاید و سپس یک مرکز فروش خورو نیز ایجاد کند.
جمهوری تاجیکستان که 15سال قبل از شوروی سابق استقلال یافت، اکنون دارای هفت میلیون جمعیت است که بیش از 95در صد آنان مسلمان هستند.
امام علی رحمان تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران علاوه بر صنعت خودروسازی، امروز در بسیاری از صنایع به پیشرفت های قابل ستایشی دست یافته است.
رییس جمهوری تاجیکستان اذعان داشت ایران در صنایع خودروسازی در کنار توجه به بهره گیری از فناوریهای نوین، مقوله بهینه سازی مصرف سوخت را مورد توجه قرار داده که این موضوعی مهم است.
قیمت هر لیتر بنزین در تاجیکستان 9 هزار و 400 ریال است و این امر یکی از دلایل قیمت پایین خودرو در آن کشور محسوب می شود.
گفته می شود برخی از انواع خودروهای معروف در این کشور با پنج در صد عوارض وارد می شود.
رییس جمهوری تاجیکستان نسبت به همکاری با جمهوری اسلامی ایران در بخش صنایع خودروسازی ابراز علاقه مندی کرد.
بازار خودرو در تاجیکستان سالانه امکان جذب حدود 80 هزار دستگاه از انواع خودرو را دارد.
شهرهای کشور تاجیکستان به دلیل میزان اندک تردد خودرو، از معدود مناطق جهان است که فاقد ترافیک محسوب می شود.
بر اساس توافق نامه هفتمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی و فرهنگی ایرن و تاجیکستان که در اوایل سال جاری در تهران برگزار شد، ایران اجرای طرح های سدسازی، راه سازی، انتقال نیروی برق، ساخت نیروگاه های بزرگ و کوچک، احداث کارخانه سیمان، بهره برداری از معادن، ایجاد کارخانه های ریسندگی، تولید کفش، مصالح ساختمانی، رنگ، مواد شوینده، داروسازی و دیگر طرحهای صنعتی در تاجیکستان را اجرا و تجارب فنی و مهندسی خود را به این کشور انتقال خواهد داد.
بر اساس توافقاتی که پیشتر صورت گرفته، دو هزار دستگاه خودرو سمند از ایران به تاجیکستان صادر خواهد شد.
اقتصام ** 1559 شماره 073 ساعت 17:10 تمام
۰ نفر