۸ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9356408
T T
۰ نفر

اختصاصی ایرنا/ مهدی بلوکات:

۸ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9356408
اختصاصی ایرنا/ مهدی بلوکات: استقلال طلبی جنبش دانشجویی، دستاورد عبرت از فضای دوران اصلاحات است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/09/08 سیاسی.بلوکات.روز دانشجو دبیر اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل گفت:رویکرد استقلال طلبانه ای که امروزه در جنبش دانشجویی شاهد هستیم دستاورد عبرت از فضای دوران اصلاحات است.
مهدی بلوکات در آستانه 16 آذر روز دانشجو در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به اهمیت جنبش دانشجویی گفت: یک بعد این تاثیرگذاری جریان ها به این برمی گردد که کمیت قابل توجهی از عناصر آن جنبش در بدنه اجتماع حضور دارند. جنبش های کارگری در غرب نمونه این دست جنبش ها هستند اما تاثیر جنبش دانشجویی در کشور ما بواسطه کمیت بالای آن نبوده، چه اینکه تا چندی پیش این گستردگی جمعیتی دانشجویان وجود نداشت.
دبیر اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه تاثیر جنبش دانشجویی در کشور ما ریشه فرهنگی دارد، گفت: این مسئله به یکی از پایه های فرهنگی ما در احترام و علاقه به علم و عالم و دانشجو و دانشگاه بازمی گردد، یک بعد دیگر تاثیرگذاری جنبش دانشجویی این است که آرمانگرایی و اعتقاد به مبانی دینی است که آن را به یک جریان پیشرو تبدیل کرده است.
بلوکات با اشاره به شکوفایی علمی، فرهنگی، سیاسی دانشگاه بعد از انقلاب و در سال های اخیر گفت: خود پدیده انقلاب را هم نمی شود ازجریان دانشجویی جدا کرد، یکی از جاهایی که در ادامه این جریان ، تحت لوای حضرت امام (ره ) به انقلاب کمک کرد، دانشگاه بود. حتی می شود گفت انقلاب یکی از نتایج شکوفایی جنبش دانشجویی بوده است.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب هم جریان دانشجویی، نقاط عطف مهمی داشته است که معروفترین و مهمترین آن 16 آذر1332 است که به عنوان نماد مقابله با استکبار داخلی و خارجی است. یکی از ایراداتی که در پرداختن به 16 آذر با آن مواجه می شویم این است که عده ای تنها آن را مقابله با استکبار خارجی قلمداد می کنند در حالی که بستری که موجب آن اتفاق شد استکبارستیزی داخلی و خارجی بود.
بلوکات با اشاره به دلایل شکوفایی دانشگاه بعد از انقلاب گفت: یکی از دلایل آن این است که در زمان طاغوت، رژیم به دنبال انحراف جریان دانشجویی بود و این مسئله را به شیوه های مختلف سکولاریزه کردن دانشگاه، ایجاد بی بند و باری و مسائلی از این دست دنبال می کرد. به این ترتیب بخشی از توان مهم جریان دانشجویی صرف مقابله با این انحراف می شد.
وی ادامه داد: در زمینه دیگر استقلال دانشگاه مخالف اهداف استکباری رژیم بود به همین دلیل حرکت علمی خاصی هم صورت نمی گرفت.اما بعد از انقلاب این مسائل به طورکلی تغییر یافت و اساسا خود انقلاب به دنبال بیدارگری دانشجویان برای جامعه بود.
به گفته وی، نمونه بارز حرکت بیدارگرانه جنبش دانشجویی بعد از انقلاب تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1357 بود که امام از آن به انقلاب دوم یاد کردند. ضمن اینکه در عرصه های علمی و فرهنگی هم جریان دانشجویی پیشرویی خود را بیشتر نشان داد .
**جنبش دانشجویی در حال تغییر ساختار است دبیر اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در پاسخ به اینکه آیا جنبش دانشجویی دچار رکور شده است یا خیر، گفت:ابتدا لازم است برای تغییر یا رکود شاخصی عنوان شود، درحالی که ما در حال حاضر شاخصی برای این موضوع نداریم. تمام شاخص های فعلی خودآگاه یا ناخودآگاه قیاس با گذشته است اما در حال حاضر شرایط بسیار تفاوت کرده است.
وی با بیان این مسئله که 3 میلیون دانشجو از نظر کثرت در طول دوران دانشگاه بی سابقه است، گفت: گستردگی و پیچیدگی عرصه اطلاعات و ارتباطات هم عامل دیگری است که جنبش دانشجویی را نمی توان با گذشته قیاس کرد. اگر در گذشته جریان سازی جنبش دانشجویی در قالب تجمع نمود پیدا می کرد امروز این حرکت در فضای مجازی و سایبر اتفاق می افتد. برای نمونه در مسئله وزیر کشور سابق جنبش دانشجویی بیشترین تاثیر را در فشای مجازی و اینترنتی ایفا کرد.
بلوکات در ادامه با بیان اینکه سطح آرمانخواهی دانشجویان با توجه به فضای مساعد دانشگاه ها بالاتر هم رفته است، تاکید کرد: جنبش دانشجویی مدل و ساختارش در حال تغییر است نه اینکه دچار افول یا رکود شده باشد و به ارزش ها و آرمان ها در قالب جدید پرداخته می شود.
**یکی از تهدیدات جنبش دانشجویی بعد ازدوم خرداد، نزدیک شدن به قدرت بود دبیر اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به تغییر رویکردهای جنبش دانشجویی در سال های گذشته گفت: یکی از مقاطع اوج اقبال جریان های سیاسی به دانشگاه و دانشجویان از اواسط سال 75 آغاز شد، و بعد از دوم خرداد 76 ،یکی از تهدیدات جنبش دانشجویی که نزدیک شدن به قدرت بود ، محقق شد.
وی ادامه داد: بعد از این اتفاق،بخشی از جریان دانشجویی به عنوان ابزار و بدنه سیاسی جریان ها و احزاب سیاسی ایفای نقش می کرد. اولین مخالفت ها با این رویکرد در خود دانشجویان اتفاق افتاد، چون کارکردهای حزبی همچون اراده لیست در انتخابات یا کاندیداتوری اعضای دفتر تحکیم از سوی دانشجویان قابل قبول نبود.
وی با اشاره به مخالفت جدی بدنه دانشجویی در مقابل این حرکات ادامه داد: انشقاقات مختلفی که در سطوح فردی و تشکیلاتی در دفتر تحکیم رخ داد ناشی از همین مسئله بود. در این میان جریان وزارت علوم وقت نیز با تشکل های مخالف بطوری برخورد سلبی کرد که اثری از آنان باقی نگذارد.
** معین خواستاربرخوردامنیتی، اطلاعاتی با دانشجویان بود بلوکات با شاره به نمونه هایی از این برخوردها در دانشگاه چمران و علوم پرشکی اهواز، بوعلی همدان ،تربیت معلم و سمنان افزود: این برخوردها در سال ؟؟؟؟ در پی اعتراض اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل نسبت به عملکرد سوال برانگیزوزیرعلوم و معاونانش، منجر به نامه معین خطاب به سید محمد خاتمی (رئیس جمهور وقت ) شد که در آن خواستار برخورد امنیتی، اطلاعاتی، سیاسی، حقوقی و قضایی با دانشجویان منتقد شده بود.
وی در پایان تاکید کرد: این مسایل باعث شد تا جریان دانشجویی نگاهی دوباره به نحوه تنظیم مناسباتشان با مسئولین بوجود بیاورند بر این اساس بخشی از تشکل های دانشجویی که حمایت کورکورانه از دولت وقت را پیش گرفته بودند از طرف خود دانشجویان طرد شدند و با به انزوا رفتن آنها شاهد انشقاقات گسترده در آن بودیم.
بلوکات خاطر نشان کرد: رویکرد استقلال طلبانه ای که امروزه در جنبش دانشجویی شاهد هستیم دستاورد عبرت از فضای آن دوران است.
سیام/ باق شماره 067 ساعت 14:32 تمام
۰ نفر