۸ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9356397
T T
۰ نفر
اختصاصی ایرنا/ واکنش سعیدی به گزارش شفاهی البرادعی: شرایط لازم برای بازگشت موضوع هسته ای ایران به آژانس فراهم شده است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/09/08 سیاسی.سعیدی.البرادعی معاون بین الملل سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به گزارش شفاهی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست فصلی روز پنجشنبه شورای حکام آژانس گفت:شرایط حقوقی و فنی لازم برای بازگشت موضوع هسته ای ایران به آژانس فراهم شده است .
محمد سعیدی روز پنج شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: با توجه به گزارش شفاهی امروز آقای البرادعی و نیز گزارش کتبی 19 نوامبر (29 آبان ماه امسال ) وی ، موضوع هسته ای ایران باید از دستور کار شورای امنیت سازمان ملل خارج شود.
این مقام ارشد سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا درباره شرایط حقوقی و فنی لازم برای بازگشت موضوع هسته ای ایران گفت: برنامه عمل (مدالیتی ) به طور کامل اجرا شده و ایران تعهدات حقوقی خود را انجام داده است. بنابراین بر اساس بند آخر مدالیتی ، مدیر کل آژانس باید سریعتر، عادی بودن موضوع هسته ای ایران را اعلام کند .
بر اساس برنامه عمل میان تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی (مدالیتی ) که 21 اوت 2007 میان طرفین نهایی شد، شش موضوع شامل گذشته سانتریفیوژهای پی یک و پی دو، آزمایشات پلوتونیوم، منشا آلودگی، سند اورانیوم فلزی، پلونیوم 210 و معدن گچین حل و فصل شد و آژانس نیز در گزارش های خود به صراحت این موضوع را اعلام کرد.
سعیدی تصریح کرد:از این رو، درباره گذشته برنامه هسته ای ایران، شفاف سازی لازم انجام شده است و در مورد وضعیت حال نیز، دسترسی ها و نظارت های آژانس بر اساس معاهده ان .پی. تی و موافقتنامه جامع پادمان ،به خوبی در حال انجام است.
وی تاکید کرد: بنابراین مدیر کل آژانس باید عادی بودن موضوع هسته ای ایران و نیز بازرسی ها را هر چه سریعتر اعلام کند و موضوع هسته ای ایران از دستور کار شورای امنیت سازمان ملل خارج شود.
سعیدی در عین حال اظهار داشت: تعامل ایران با آژانس در چارچوب ان .پی .تی و موافقتنامه جامع پادمان در خصوص انجام بازرسی ها و نظارت ها همچنان ادامه خواهد یافت.
این مقام ارشد سازمان انرژی اتمی ایران یادآور شد: بر اساس گزارش های البرادعی ، تهران در چارچوب تعهدات حقوقی خود یعنی معاهده ان.پی .تی و موافقتنامه جامع پادمان، دسترسی های لازم را برای بازرسی از تاسیسات حساس هسته ای خود فراهم کرده است و بازرسی ها هم اکنون به صورت عادی انجام می شود.
معاون بین الملل سازمان انرژی اتمی ایران افزود: البرادعی روز پنجشنبه بار دیگر در گزارش شفاهی خود به صراحت اعلام کرد که مواد و فعالیت های هسته ای ایران هیچگونه انحرافی نداشته و آژانس قادر بوده است عدم انحراف مواد و فعالیت های هسته ای ایران را راستی آزمایی کند .
سعیدی درباره بخش های دیگر گزارش شفاهی مدیر کل آژانس نیز اظهار داشت: البرادعی در گزارش شفاهی خود بار دیگر اذعان کرد کشورهایی که برخی ابهامات را درباره برنامه هسته ای ایران مطرح کرده اند، تاکنون حاضر نشده اند اختیارات لازم را برای بررسی این موضوع به آژانس بدهند .
ین مقام ارشد سازمان انرژی اتمی ایران گفت: مدیر کل آژانس همچنین گفت که امیدوار است شرایطی بوجود آید تا مذاکرات مستقیم بین همه کشورهای طرف مذاکره و نیز جمهوری اسلامی ایران انجام شود تا از این طریق اعتمادسازی مناسبی برای حل موضوع هسته ای ایران و ایجاد اطمینان لازم به منظور برقراری امنیت و ثبات در منطقه انجام شود .
سیام.**1572 شماره 056 ساعت 13:05 تمام
۰ نفر