۲۷ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9348267
T T
۰ نفر
گزارش بی بی سی درباره واگذاری دفاع از خلیج فارس به سپاه پاسداران ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/06/27 سیاسی.بی بی سی.صفوی رادیو بی بی سی گزارش داد: یحیی رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه پاسداران و مشاور کنونی آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، گفته است که مسئولیت دفاع از حریم ایران در خلیج فارس به نیروی دریایی سپاه پاسداران واگذار شده است.
به گزارش ایرنا، بی بی سی در گزارش خود عنوان کرد: صفوی خبر داده که دفاع از دریای عمان و دریای خزر بر عهده ارتش جمهوری اسلامی است.
سرلشکر یحیی رحیم صفوی تا شهریور ماه سال گذشته فرمانده سپاه پاسداران بود. وی پس از ترک این سمت درباره افزایش احتمال حمله نظامی خارجی به ایران هشدار داده بود.
در ماه های گذشته با شدت گرفتن اختلاف نظر ایران و آمریکا بر سر غنی سازی اورانیوم، مقام های ایرانی از تصمیم این کشور برای مسدود کردن تنگه هرمز در صورت حمله به ایران خبر دادند.
تنگه هرمز در خلیج فارس محل گذر بیش از نیمی از نفت مصرفی جهان است.
اعلام این تصمیم از سوی ایران با واکنش منفی برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین آمریکا مواجه شد.
صفوی گفته است که پس از اینکه آمریکایی ها از تصمیم تهران آگاه شدند به ناوهای خود اعلام کردند که به شناورهای ایران نزدیک نشوند.
فرمانده پیشین سپاه پاسداران می گوید که موشک های سپاه قادر به پوشش تمام عرض خلیج فارس هستند و هیچ ناوی نمی تواند از آن عبور کند که در تیررس سپاه پاسداران نباشد.
سرلشکر یحیی رحیم صفوی گفته است: در صورت حمله رژیم صهیونسیتی به ایران 200هزار نیروی آمریکا که در منطقه مستقر هستند در معرض خطر جدی قرار می گیرند.
به گفته صفوی، سپاه پاسداران و ارتش ایران و 11 میلیون بسیجی در آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه تعرضی به سر می برند.
سپاه پاسداران ایران نیروی نظامی غیرکلاسیک است و فرماندهان آن بارها اعلام کردند که در درگیری های احتمالی، از تاکتیک جنگ های نامتقارن استفاده خواهند کرد.
جنگ نامتقارن در اصطلاح به نبردهایی گفته می شود که طرف های درگیر در آن از توانایی نظامی یکسانی برخوردار نیستند و بر خلاف جنگ های کلاسیک فرمول مشخصی برای موقعیت های خاص نظامی ندارند. در جنگ های نامتقارن معمولا با استفاده از عامل غافلگیری برای ضربه زدن به دشمن استفاده می شود.
فرمانده سابق سپاه پاسداران در حالی از تقسیم حفاظت خلیج فارس، دریای عمان و خزر سخن گفته است که ایران یک مانور هوایی با نام مدافعان آسمان ولایت را با هدف تمرین تاکتیکی جنگ های نامتقارن و حفاظت از مراکز حساس ایران آغاز کرده است.
سرتیپ خلبان احمد میقانی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا که ماموریت آن حفاظت از قلمروی هوایی کشور است، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در تهران گفت که بیش از نیمی از فضای کشور در صحنه این مانور نظامی قرار دارد.
مقام های نظامی ایران می گویند که این مانورها قدرت بازدارندگی ایران را در برابر هرگونه حمله احتمالی نظامی نشان می دهد.
شبزم **1957** شماره 054 ساعت 15:43 تمام
۰ نفر