۶ مرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9344094
T T
۰ نفر
لاریجانی پیشنهاد داد: ایران و 5+1 مدل سومی را بیابند ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/05/06 سیاسی.هسته ای .لاریجانی .مجلس علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد که ایران و گروه 5+1 در بررسی دو مدل مذاکراتی ارایه شده ، مدل سومی را بیابند که نفع طرفین را به همراه داشته و رفتار آینده آنها را مشخص کند.
لاریجانی روز یکشنبه در سخنانی پیش از دستور جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به مجادلات رسانه ای پیرامون مذاکرات اخیر هسته ای اشاره کرد و گفت: بین آنچه در ژنو رخ داد و متن مذاکرات و هیاهوی بعد از آن ، پیوستگی منطقی دیده نمی شود.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مختصر آنکه، 5+1 بسته ای و طریقی غیر رسمی را برای مذاکرات ارایه کردند. جمهوری اسلامی به بسته پیشنهادی آنها پاسخ داد و مدلی هم برای مذاکرات ارایه نمود . بین این دو مدل قرابت های زیادی دیده می شود . در مجال مذاکرات ژنو نیز اجمالا این دو رویکرد بحث شد و طبعا هضم هر یک از آنها به بحث و گفت و گوی بیشتر نیاز دارد.
لاریجانی تصریح کرد: جنجال آفرینی بعد از آن نشان می دهد هنوز هم آمریکایی ها به تئوری اغتشاش راهگشا معتقدند . در این مسیر چه نفعی برای شما تا امروز حاصل شده است که زمانه را مستعد ادامه آن تئوری یافته اید؟ رییس مجلس افزود: به نظر می رسد با این روشها قصد زیاده خواهی گستاخانه دارند و مطمئن باشند این هوشیاری در جمهوری اسلامی وجود دارد که پاسخ های نسنجیده شما را متناسب پاسخ گویند.
لاریجانی اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که در بررسی این دو مدل مذاکراتی ، می توانید به مدل سومی دست یابید که نفع دو طرف را همراه داشته باشد و رفتار آینده دو طرف در آن مشخص شود .
وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی از چنین سلوکی حمایت می کند اما اگر تصور می کنید با شیون سرایی و فرافکنی می توانید یک سر موضوع را به کلی رها کنید و بخش دیگر آن را مقید، بدانید دچار اشتباه محاسباتی شده اید و این شما هستید که میز مذاکرات را ترک گفتید.
رییس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بسته پیشنهادی ایران، نکات مهمی در برداشت که باید در همه جانبه بودن آن توجه بیشتری می کردید . حل مسایل پیچیده منطقه و همراهی جمهوری اسلامی در علاج دردهای ناشی از استراتژی های غلط اجرا شده در منطقه، نکته مهم تری است . یکی از صاحبنظران آمریکایی گفته بود مساله هسته ای از نظر آمریکا، فقط یک نکته است . گره اصلی جای دیگری است و آن به رسمیت شناخته شدن تهران به عنوان قدرت منطقه ای برتر است .
وی خطاب به آمریکایی ها گفت: شما با سیاست انکار این قدرت، ره به جایی نبرده اید و نمی برید. اما با تعامل با آن که در این بسته پیشنهادی راههایی را نشان داده، وضعیت منطقی تری پیدا می کنید.
لاریجانی افزود: نقش جمهوری اسلامی در لبنان را ملاحظه کردید که ایجاد آرامش در آنجا بود . در عراق هم چنین موقفی را مشاهده نمودید لذا می توانید از این فرصت بهره بجویید.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار داشت: برخی اظهارات در مورد مردم اسرائیل و آمریکا و ترابط ادیان با زمانه که وسیله تبلیغاتی رسانه های بیگانه گردید ، تاسف آور بود . مدیران کشور با درک شرایط کشور باید سنجیده سخن بگویند و مراقب باشند که سخن باید بنده انسان باشد و حریف هیچگاه اصلاحات بعدی شما را مورد توجه قرار نمی دهد.
سیام .*1572 شماره 003 ساعت 09:47 تمام
۰ نفر