۲۰ تیر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9343197
T T
۰ نفر
سرمقاله و یادداشت های روز برخی روزنامه های کشور در یک نگاه ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/04/20 سیاسی.سرمقاله .روزنامه برخی روزنامه های کشور روز پنجشنبه در سرمقاله و یادداشت های روز خود به موضوع معرفی نکردن وزیر اقتصاد ، رزمایش دریایی و هوایی پیامبر اعظم ( ص ) 3 و زوال آخرین امید پرداخته اند.
مردم سالاری ********** روزنامه مردم سالاری در یادداشت روز خود با عنوانوقتی وزیر اقتصاد معرفی نمی شود به نویسندگی سروش ارشاد این چنین می نویسد: معلوم نیست، مشاوران دولت روزهای خود را چگونه می گذرانند که گاه باید برای یک مساله ساده، دولت با حواشی فراوان روبه رو شود.
او می نویسد:این روزها، معرفی وزیر اقتصاد و دارایی به یکی از موضوعاتی تبدیل شده که به دلیل تاخیر بیش از حد دولت برای معرفی وزیر پیشنهادی اش، عملا مجلس را به اعتراض شدید واداشته است.
سروش ارشادمی نویسد: دیروز، درحالی که مجلس به تعطیلات تابستانی رفت،رییس جمهور نامه ای درخصوص معرفی وزیر امور اقتصادی و دارایی به رییس مجلس نفرستاد. بی توجهی دولت سبب شد، تا واکنش نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب را در پی داشته باشد.
در بخشی از این یادداشت روز نوشته شده است: کشور در شرایط حساسی به سر می برد و وزارتخانه مهمی چون اقتصاد و دارایی قطعا نباید در بلا تکلیفی به سر برد.
او می نویسد: بهتر است مشاوران رییس جمهور بدانند که اگر معرفی وزیر برای وزارتخانه های بی وزیر در یک تعامل مثبت با نمایندگان و در فرصتی غیر از دقیقه 90 یا حتی وقت اضافه، صورت می گرفت، عملا حواشی کار نیز کاهش یا حتی به صفر می رسید و در مجلس شاهد تذکرات و اظهارات نمایندگان در خصوص عملکرد دولت نمی بودیم. افزایش اصطکاک بین مجلس و دولت در اموری که با یک تدبیر ساده قابل حل است، قطعا به نفع هیچ کس نیست.
او در پایان می نویسد: و بالاخره این که، اگر دولت در این فکر است که با معرفی وزیر در دقیقه 90، می تواند رای مصلحتی برای وزارتخانه هایش بگیرد، عملا اصول شایستگی برای کرسی های مدیریتی را زیر سوال برده است.
*** قدس **** روزنامه قدس در یادداشت روز خود به موضوع رزمایش ایران ، تغییر لحن آمریکا اشاره می کند و می نویسد: اقدامهای دفاعی یک ملت در برابر دشمنانی که جز واژه های -استیلا<،-جنگ < و -ویرانی < را نمی شناسند، بدیهی تر از آن است که به توضیح نیازمند باشند.
او می نویسد:در حالی که پایگاه اینترنتی شبکه آمریکایی -سی ان ان < به نقل از یک فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا که در خلیج فارس مستقر بود، نوشت:-ایرانی ها می توانند همان گونه که ما رزمایش های نظامی برگزار می کنیم، در هر زمانی که بخواهند، تمرینات نظامی خود را انجام دهند.< ولی با آغاز رزمایش دریایی- هوایی پیامبر اعظم (ص ) 3 ،دولت جرج بوش در بیانیه ای که از محل اجلاس سران گروه G8 در ژاپن صادر کرد رزمایش ایران را ناقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل خواند و خواستار توقف آن شد! سعدالله زارعی نویسنده این یادداشت می افزاید:برگزاری مانور ایران در این فضا که آمریکایی ها تلاش می کنند هاله ای از وحشت را بر منطقه مستولی کنند و به جمع کردن آرای دیگران برای اعمال فشار بر ایران دست یابند، از ارزش بالایی برخوردار است و اهداف یکجانبه گرایانه تل آویو و واشنگتن را به بن بست می کشاند.
وی گفت:آمریکایی ها در این مقطع در حالی شاهد مانور حساس ایران هستند که اروپایی ها-بخصوص آلمان- بر مذاکرات دیپلماتیک با ایران بدون آنکه پیش شرطی داشته باشد- تاکید می ورزند و آشکارا میان مواضع آمریکا با اروپا شکاف افتاده است، از این رو تحمل مانور موشکی ایران در شرایطی که متحدان غربی آمریکا از مذاکره حرف می زنند برای واشنگتن بسیار دشوار است.
نگارنده این یادداشت می نویسد:آمریکایی ها در آستانه انتخابات خود به اعلام اینکه در موضوع ایران نرمش احساس می شود، بشدت نیاز دارند و بدین جهت آنان روی جوابیه منوچهر متکی به رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا- سولانا- بسیار مانور کرده و آن را در حالی که صرفا پاسخ نامه وزرای خارجه 5 کشور از شش کشور 5+1 بود، به پاسخ سریع ایران به بسته پیشنهادی این گروه تعبیر کردند و روی آن مانور نمودند.
در این یادداشت نوشته شده است:در عین حال مقامهای نظامی آمریکا از موضع تحکم آمیز به عباراتی که بوی التماس می داد، تغییر لحن دادند.
در این یادداشت می خوانیم:سخنگوی کاخ سفید- گوردون جاندرو- دیروز با اشاره به آزمایش موشک بهینه شده شهاب 3 گفت: -اگر ایران واقعا خواهان جلب اعتماد بین المللی است باید از آزمایش بیشتر موشکهای بالستیک خودداری کند< این درحالی است که دو روز پیش روزنامه نیویورک تایمز که به محافل نئومحافظه کاران نزدیک است، نوشت: -افشای مانور نظامی اسرائیل در حوالی جزیره کرت با هدف تشدید فشار دیپلماتیک جامعه بین المللی بر ایران انجام شده است.< او در پایان می نویسد:دو هفته پس از برگزاری مانور آمریکا در جنوب فیلیپین و مانور رژیم صهیونیستی در آبهای اطراف جزیره کرت مشخص شد اختلافهای 5+1 نیز بر سر ایران همچنان پا بر جاست، دراین شرایط مانور ایران به منزله آخرین ضربه بر حیثیت طرحهای ضد ایرانی آمریکا شمرده می شود. پس حساسیت نشان دادن و در عین حال به التماس افتادن آمریکا قابل درک است.
**** کیهان **** روزنامه کیهان در یادداشت روز خود با عنوان زوال آخرین امید نوشت: پاشنه آشیل ایران کجاست ؟ شبکه تلویزیونی فرانس 24 درست 10 روز قبل یکی از برنامه های خود را به واکاوی این سوال اختصاص داد و نهایتا خیلی ساده نتیجه گرفت که هیچ کس در غرب جوابی برای آن ندارد. این سوال، شاید گیج کننده ترین پرسشی است که غربی ها هرگز در مواجهه با پدیده ایران با آن روبه رو بوده اند. چگونه می توان ایران را به تسلیم واداشت ؟ آیا روشی وجود دارد؟ او می نویسد:طراحی -استراتژی گام های متقابل < از جانب ایران لااقل دو خاصیت عمده داشت. نخست این که خلل ناپذیر بودن اراده آن را این بار در صحنه عمل به طرف های غربی نشان داد و دوم با رشد دادن تدریجی توان فنی ایران، قدرت آن را برای چانه زنی پای میز مذاکره تا حد بسیار زیادی افزایش داد.
در این یادداشت می خوانیم:بی نتیجه بودن این روند - و بلکه منجر شدن آن به نتیجه عکس- امری نبود که از دیدگان متحدان چرتکه به دست آمریکا پنهان بماند. درست در لحظه ای که آنها در آستانه سوا کردن خرج خود از آمریکا بودند، برگ جدیدی رو شد و آمریکایی ها با انتشار برآورد اطلاعات ملی خود در سال 2007 اعلام کردند دیپلماسی فشار و مذاکره همزمان نتیجه داده و ایران برنامه خود برای ساخت سلاح هسته ای را متوقف کرده است.
او می افزاید:به این ترتیب آمریکا فقط به دلیل حفظ ساختار گروه 6 مهم ترین برگ خود علیه ایران را به دست خویش سوزاند و گروه 6 اگرچه به حیات خود ادامه داد اما قدرت چانه زنی آمریکا درون آن تا حد بسیار زیادی کاهش یافت و عملا آمریکایی ها در مقابل این سووال که اگر برنامه ایران نظامی نیست چرا باید با آن به عنوان یک تهدید برخورد کرد، جز مختصری رفوکاری و توجیهات پاسخی برای عرضه نیافتند.
مهدی محمدی نگارنده این یادداشت می افزاید:وقتی بسته پیشنهادی جدید غربی ها به ایران عرضه شد، با اطمینان می توان گفت مهم ترین امید غرب این بود که به محض گشوده شدن این بسته در ایران در سطح اول تصمیم سازی استراتژیک نظام درباره هزینه های اصرار بر حق غنی سازی و حفظ برتری منطقه ای اختلاف تحلیل ایجاد شود و نهایتا آنها بتوانند این اختلاف در بین مسوولان را با استفاده از برخی ماموران داخلی شان به روابط دولت - ملت هم تسری بدهند و از دل این اختلافات تو در تو راهی برای تضعیف و تعطیل اراده ایران برای پیمودن راهی که آن را به قدرتی بی بدیل تبدیل می کند بیابند.
او نوشت: اکنون همه مسوولان نظام اتفاق نظر دارند که می توان بدون پیش شرط مذاکرات را آغاز کرد (همانطور که رییس جمهور روز سه شنبه در گفت وگو با روزنامه یومیوری بر این نکته تاکید کرد) در درون مذاکرات هیچ سخنی درباره تعلیق مسموع نیست (همانطور که در مقاله دکتر ولایتی آمده است ) و نهایتا تهدیدهای غربی ها را هم چندان نباید وقعی نهاد (همانطور که آیت الله هاشمی رفسنجانی به صراحت گفت اسرائیل کوچکتر از آن است که ایران را تهدید کند).
او در پایان می نویسد:به این ترتیب ظاهرا آفتاب لب بام کاخ سفید مجبور است حسرت ناکامی در مقابل ایران را تا پایان عمر در دل تحمل کند در همان حال که می داند جانشینش راهی جز تمرین زندگی با یک ایران پیروز نخواهد داشت.
**شبد1856** شماره 004 ساعت 07:40 تمام
۰ نفر