۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9336668
T T
۰ نفر

با تصویب نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس/

۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9336668
با تصویب نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس/ لایحه اصلاح قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی 5سال آزمایشی اجرامی شود ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/02/15 سیاسی.قوه مقننه.مجلس با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه اصلاح قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی به مدت 5 سال به صورت آزمایشی در کشور اجرا می شود.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه، تعیین مدت اجرای آزمایشی لایحه اصلاح قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی ، مصوب پنجم خردادماه 1367 و الحاق موادی به آن را در دستور کار خود قرار دادند و به اجرای آزمایشی آن به مدت 5 سال رای دادند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، این لایحه طبق اصل 85 قانون اساسی ، در کمیسیون آموزشی و تحقیقات مجلس به عنوان کمیسیون اصلی، بررسی و تصویب شده است و امروز نیز برای مدت اجرای آزمایشی آن در کشور رای گیری شد.
نمایندگان با 147 رای موافق، 15 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر با مدت اجرای آزمایشی این لایحه موافقت کردند.
بر اساس این مصوبه مجلس، جهت توسعه مشارکت مردمی در آموزش و پرورش و حمایت از سرمایه گذاری در ایجاد و اداره مدارس و مراکز آموزشی غیر دولتی ، وابسته به این وزارت خانه ، مدارس غیر انتفاعی تاسیس شود.
بر این اساس تمامی نیروها امکانات و اعتبارات معاونت توسعه مشارکت مردمی وزارت آموزش و پرورش ، به سازمان مدارس غیر انتفاعی و توسعه مشارکت مردمی منتقل می شود و رییس این سازمان ، معاون امور مدارس غیر انتفاعی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش است.
براساس این مصوبه برای نظارت بر اجرای این قانون، شورای مرکزی و استانی و در صورت لزوم، شهرستانی و منطقه ای نظارت بر مدارس و مراکز پرورشی یا آموزشی غیر انتفاعی تشکیل می شود.
براساس این مصوبه بانک های کشور موظف هستند، طبق قانون عملیات بانکی بدون ربا با معرفی وزارت آموزش و پرورش، 50 درصد از نیازهای موسسان و مراکز پرورشی غیر دولتی را که از کارکنان آموزش و پرورش هستند جهت تهیه فضای آموزشی و پرورشی به صورت وام قرض الحسنه و برای سایر اشخاص از دیگر منابع اعتبارات بانکی تامین نماید.
همچنین دولت موظف است همه ساله یارانه مربوط به تسهیلات بانکی را برای خرید زمین ، ساختمان ، تجهیزات و یا احداث ، تکمیل و تعمیر مدارس غیر دولتی در حدود امکانات خود در لایحه بودجه سالانه کشور پیش بینی کند.
نمایندگان مجلس همچنین به وزارت آموزش و پرورش اجازه دادند مطابق قوانین و مقررات، زمین و سازمان های مازاد بر نیاز خود را به صورت اجاره یا فروش به موسسان مدارس غیر دولتی واگذار کنند.
همچنین به این وزارتخانه اجازه داده شد با مشارکت این موسسان صندوق حمایت از توسعه مدارس غیر دولتی را ایجاد کند و بر این اساس مدارس آموزشی و پرورشی غیر دولتی در برخورداری از تخفیفات ، ترجیحات و تمامی معافیت های مالیاتی و عوارضی در حکم مدارس دولتی هستند.
با تصویب نمایندگان مجلس، مدارس و مراکز پرورشی و آموزشی غیر دولتی موظف هستند به ازای کمک های دریافتی از دولت ، دانش آموزانی که امکان پرداخت شهریه ندارند را با معرفی وزارتخانه آموزش و پرورش ثبت نام کنند.
سیام * **1336 **1936**1346 1701 شماره 068 ساعت 16:08 تمام
۰ نفر