۱۶ شهریور ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 9311724
T T
۰ نفر
وزیر علوم:ملت ایران اجازه نمی دهد بی بی سی و رادیو آمریکا برایش تصمیم بگیرد # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/06/16 سیاسی.ایران.دانشجو وزیر علوم، تحقیقات فناوری با بیان اینکه دانشجویان، اساتید و فرهیختگان باید در مقابل دشمنان آگاه و هوشیار باشند، گفت: ملت ایران اجازه نمی دهد بی بی سی فارسی و رادیو آمریکا برایش تصمیم بگیرد. به گزارش ایرنا، کامران دانشجو عصر دوشنبه در نشست آموزشی تشکیلاتی بسیج دانشجویی دانشگاه های استان تهران با اشاره به وجود دو دیدگاه و جهان بینی درباره انسان، گفت: در جهان بینی اسلامی و توحیدی، انسان یک موجود آرمان خواه است و اساسا تنها موجودی است که می تواند استعدادهای بالقوه خود را به بالفعل برساند. وی افزود: در این جهان بینی البته آرمان خواهی با خیال پردازی متفاوت است و حرکت کارها و مبانی اندیشه ها و نگاه ها در عقل و وحی است، آرمان خواهی انسان سرچشمه گرفته از روح بزرک الهی است و به واسطه همین ویژگی ، انسان عدالت را دوست دارد و از ظلم دوری می کند و شیفه مهر و محبت است. وی در ادامه بیان کرد: نگرش دیگری نسبت به مقوله لیبرالیسم وجود دارد که در آن آرمان خواهی اساسا جایگاهی ندارد و آنچه که هست، هست و آنچه که نیست وجود ندارد و این تذکر ضد ارزشی و مخالف عدالت خواهی است. دانشجو گفت: روح حاکم بر این نگرش چشم بستن بر بسیاری از واقعیات هااست، در نگرش لیبرالیسم فساد و تبعیض به رسمیت شناخته می شود و اصل عدالت خواهی، واژه نامفهومی است. دانشجو با اشاره به اینکه در لیبرالیسم اصول عدالت خواهی واژه ای نامفهوم است،گفت: اگر از تفکیک دین صحبت می شود بر همین مبنا است و منشاء آن نیز از همین رهگذر قابل تحلیل است. وزیر علوم اظهار داشت: اگر در نگرش لیبرالیسم بیان می شود که در مخلوط شدن سیاست و دین، دین ضرر می کند و اگر به دنبال دلسوزی برای دین از این موضع هستند باید آنرا در راستای مطامع وجودی اندیشه لیبرالیسم تحلیل کرد.
دانشجو در ادامه بیان کرد: در لیبرالیسم ساختار به گونه ای تعیین شده که انسان از گذشته، حال و آینده خبر می دهد به گونه ای که موجود، انسان و همه هستی از مبدا خود بریده اند و به عبارتی مسیر علوم یک مسیر ابتر است و در این نگرش مبداء غایی وجود ندارد چرا که اساسا علم در نگرش لیبرالیسم کاری به چرایی ها ندارد و اساسا این سوال ها در این مکتب جایگاهی دارا نیست. وی در ادامه افزود: شیوه عملکرد دانشگاه ها در غرب نیز برخاسته از نگرش لیبرالیسم است ؟ در این مراکز علمی، آموزش، تحقیق و پژوهش بر همین مبنا صورت می گیرد و محصول سیر علمی آنها منتهی به نظامی هایی می شود که گویی رفتار آنها را در شرایط امروز جهان شاهدیم. وزیر علوم افزود: تمام تلاش علم مبتنی بر لیبرالیسم آن است که انسان خوب درس بخواند، عالم خوبی شود و کاری خوبی پیدا کرده و در آمد خوبی داشته باشد و از زندگی لذت ببرد و بعد هم بمیرد و چون در این نگاه زندگی ابدی مطرح نیست ؟ همه چیز بر مبنای لذات تعریف می شود و از این منظر سلطه گری، قدرت نمایی و خود خواهی معنا و مفهوم می یابد. دانشجو آپارتاید علمی و تحریم علمی را معنا یافته از این گونه نگرش به فضای دانشگاهی و علم و اندیشه دانست. وی گفت: در نگاه لییرالیسم علم به بستری برای سلطه و دروغ تبدیل می شود به طوری که جنایتکاران فجایعی نظیر هیروشیما و حلبچه در پی اعتمادسازی و گرفتن تضمین از کشورهای هستند که در گذشته بستر صلح بودند. وی به ابعاد متعدد جهان بینی اسلامی و علم از منظر این دیدگاه پرداخت و گفت: علم در جهان بینی اسلامی علاوه بر سایر ویژگی ها، بستر دو سوال اساسی چه کسی آفرید ، برای چه آفرید نیز هست و کسی که آموزش می دهد، آموزش می گیرد در جهان بینی اسلامی در مواجهه با این دو سئوال اساسی نیز قرار می گیرد و در درون خود مبتنی بر این دو سئوال به آنها پاسخ می گوید. دانشجو افزود:دو سیر افقی و عمودی در نظام علمی وجود دارد، وجود سیر عمودی در دانش مبتنی بر اسلام سبب حیات علم و روحیه یافتن آن می شود و توجه به ابعاد انسانی علم و وجود بینش اسلامی در انسان عالم سبب ملکوتی شدن آن انسان عالم می شود. دانشجو در بیان ابعاد دیگری از جهان بینی اسلامی گفت: عدم سلطه بر دیگران و عدم سلطه پذیری از مهم ترین ویژگی های جهان بینی اسلامی است،انسان برای سلطه آفریده نشده است و هویت انسان یک هویت خالی نیست و صاحب فطرتی است که که در صورت روحانی شدن غیر مطلوب ها را بر نمی تابد. دانشجو با اشاره به ویژگی های انقلاب اسلامی گفت: نمی شود با یک ادبیات انقلاب و با یک ادبیات دیگر حکومت کرد و اگر قرار بر پویایی نظام است باید ارزش های انقلابی را تداوم داد و باید بدانیم تفاوت میان لیبرالیسم و سکولاریسم با نظام اسلامی یک تفاوت ماهوی است و شاید بشود مسیحیت را در کنار لیبرالیسم گذاشت اما قرار دادن اسلام در کنار لیبرالیسم غیر ممکن است و اگر دغدغه دین داریم باید هر دو را با هم دید و معنویت و مادیت را از دین گرفت و در بستری از آن این دو را مورد توجه قرار داد. دانشجو با اشاره به کلام امام خمینی (ره ) مبنی بر اینکه دانشگاه های باید اسلامی و انسان ساز باشند، افزود: منظور اسلامی شدن سیر علوم در دانشگاه ها است و اگر چنین شود آنگاه است که علم در مسیر تکامل و تعالی بشر قرار می گیرد و باید به دنبال خلق این فضا بیش از پیش در دانشگاه ها بود و اگر در همه دانشگاه ها نماز خانه باشد اسلامی نمی شود، بلکه باید سیر علومی در دانشگاه اسلامی شود. وی تاکیدکرد: دشمنان ما همواره نقشه هایی را برای ضربه زدن به نظام اسلامی در سر دارند، تهاجم فرهنگی که بارها رهبر معظم انقلاب در طول سال های گذشته بر آن تاکید داشتند اکنون در حال نشان دادن خود است و دانشجویان، اساتید، دانشگاهیان و فرهیختگان ما اکنون بیش از گذشته باید هوشیار و آگاه باشند و بدون شک قشر دانشگاهی ما می داند که مسئله، مسئله ای خانوادگی است و اجازه نمی دهند بی بی سی فارسی و رادیو آمریکا برای ملت بزرک ایران تعیین تکلیف کند. وی با بیان اینکه دشمنان قسم خورده ملت ایران اجازه نخواهند یافت به امیال کثیف خودشان برسند، افزود: دانشجویان و دانشگاهیان ایران اسلامی فرهیختگانی ولایت مدار هستند که در ضمن حفظ هوشیاری در راستای تلطیف فضا حرکت می کنند و در درون خانواده دو برادر ممکن است که با هم بحث شان شود ولی اجازه نمی دهند در خارج از خانواده برای آنها برخی تعیین تکلیف کنند.
دانشجو در پاسخ به پرسشی در خصوص دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: همانطور که در جلسه رای اعتماد خود نیز بیان کردم معتقدم دانشگاه آزاد و دولتی در کنار هم و برای اهداف عالی کشور است و تاکنون در چارچوب دانشگاه آزاد حضور نداشته ام و تنها 3 سال به عنوان عضو هیات امنای دانشگاه آزاد به عنوان یک فرد حقوقی در جایگاه استاندار تهران حضور داشتم و معتقدم قرار گرفتن دانشگاه آزاد زیر نظر وزارت علوم خیلی مهم نیست بلکه دانشگاه آزاد می بایست در کنار دانشگاه های دولتی و با تاکید بر افزایش کیفیت نقش بایسته و شایسته را بر عهده بگیرد. وزیر علوم تاکیدکرد: حمایت مادی و معنوی از همه تشکل های دانشگاهی باید در دستور کار قرار گیرد، وظیفه داریم سطح سیاسی دانشجویان و دانشگاهیان را رشد دهیم و حتما در این زمینه باید با ایجاد پل ارتباطی بسترهای بهره گیری از نظرات دانشجویان و دانشگاهیان را در این مسیر فراهم کرد. سیام/9121
۰ نفر