۲ بهمن ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9279609
T T
۰ نفر

اختصاصی/

۲ بهمن ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9279609
اختصاصی/ پیشنهاد استاد بریتانیایی برای همکاری مشترک گروه 5+1 با ایران ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/11/02 سیاسی.ایران.غرب.مذاکره تهران - اندرو ویلیامز استاد دانشگاه سنت اندروز بریتانیا همزمان با دور جدید مذاکرات ایران و گروه 5+1پیشنهاد کرد که طرفین در خصوص همکاری در عرصه های مختلف مذاکره کنند.
این استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین الملل در انگلیس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: ادامه هر گونه مذاکره ای میان ایران و 1+5 به هر شکل آن برای پایان دادن به تنش ها خوب و مفید است.
وی در مورد زمینه های مشترک همکاری میان ایران و غرب که محور مذاکرات ایران و 1+5 در استانبول است افزود: امنیت در منطقه، مبارزه با طالبان و حضور و فعالیت کشورهای غربی در عراق و افغانستان می تواند از جمله زمینه های مشترک گفت وگو برای همکاری میان دو طرف باشد این استاد دانشگاه اظهار داشت همکاری ها در این زمنیه ها می تواند مفید باشد ضمن اینکه در این چارچوب می توان موضوع هسته ای و غنی سازی در ایران را بررسی کرد تا توافقی حاصل شود.
وی با تاکید بر این نکته که مهمترین مسئله این است که ایران، طرف های غربی و مقام های آمریکایی راه مناسب را در ادامه مذاکرات تشخیص می دهند تصریح کرد کاستن از ادبیات خصمانه و تهدید و ایجاد زمینه برای داشتن رفتاری دوستانه می تواند بسیار کمک کننده باشد.
وی گفت: از نظر من مردم ایران با همه مردم منطقه فرق دارند و این برای من بسیار جذاب است. من دوست دارم روزی به ایران بیایم و شگفتی های آن را ببینم.
این استاد بریتانیایی در پایان ابراز امیدواری کرد که با درک مشترک و در فضایی توام با احترام بتوان مسائل را حل کرد.
این پیشنهاد در حالی مطرح شده که دور سوم مذاکرات 'سعید جلیلی ' دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و گروه 5+1 روز شنبه در کاخ تاریخی 'چراغان ' استانبول آغاز شده است.
دور اول مذاکرات ایران و گروه 5+1 )آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان ) صبح روز جمعه آغاز و دور دوم مذاکرات نیز ساعت 16 به وقت محلی شروع شد و تا پاسی از نیمه شب ادامه یافت.
پیش از آغاز دور دوم نشست، سعید جلیلی با ' کاترین اشتون ' مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان چین و روسیه و نیز ' احمد داود اوغلو ' وزیر امور خارجه ترکیه پشت درهای بسته دیدارهای دوجانبه ای را انجام داد.
از محتوای این دیدارها خبری در اختیار رسانه ها قرار داده نشده است.
با توجه به فضای مثبتی که بر روند مذاکرات حاکم است انتظار می رود طرفین در دور سوم به نتایج قابل قبولی برای ادامه مذکرات دست یابند.
از مهمترین محورهای قابل پیش بینی به رسمیت شناختن فناوری هسته ای ایران و رفع تحریمهای ناعادلانه غرب علیه ایران است.
ناظران سیاسی حاضر در اجلاس معتقدند، نشست استانبول به دلایل فنی از قابلیتهای زیادی برای رفع موانع موجود برخوردار است و به همین علت دستیابی به نتایج مثبت دراین نشست دور از انتظار نیست.
سیام 9130** شماره 051 ساعت 12:23 تمام
۰ نفر