۱ دی ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9277572
T T
۰ نفر

برای شرکت در اجلاس سران اکو؟

۱ دی ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9277572
برای شرکت در اجلاس سران اکو؟ رییس جمهوری دقایقی پیش وارد فرودگاه استانبول شد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/10/01 سیاسی.سران اکو اجلاس رییس جمهوری ا حمدی نژاد ا ستانبول فرودگاه.سران اکو اجلاس رییس جمهوری ا حمدی نژاد ا ستانبول فرودگاه تهران ـ محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس سران اکو، دقایقی پیش وارد فرودگاه بین المللی استانبول در ترکیه شد و مورد استقبال مسئولان این کشور قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، اسفندیار رحیم مشایی مشاور و رییس دفتر رییس جمهوری و مجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد رییس جمهور، احمدی نژاد را در این سفر همراهی می کنند.
حضور و سخنرانی در یازدهمین اجلاس سران اکو در کاخ چراغان استانبول و دیدار با برخی سران شرکت کننده در این اجلاس از جمله برنامه های رییس جمهوری در این سفر دو روزه خواهد بود.
رییس جمهوری اسلامی ایران که ریاست کنونی سازمان همکارهای اقتصادی (اکو) را برعهده دارد در این اجلاس ریاست این سازمان منطقه ای را به ترکیه خواهد سپرد.
اجلاس کارشناسان ارشد کشورهای عضو اکو روز دوشنبه در استانبول برگزار شد و نوزدهمین اجلاس شورای وزیران خارجه اکو به عنوان عالی ترین مرجع اجرایی این سازمان همکاری منطقه ای روز جاری به میزبانی احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه در حال برگزاری است.
جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، ترکیه، قزاقستان، افغانستان، آذربایجان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در سازمان همکاری اقتصادی ( اکو) عضویت دارند.
اکو به لحاظ وسعت و جمعیت دومین سازمان همکاری منطقه ای در جهان به شمار می رود که سنگ بنای آن در سال 1985 میلادی توسط ایران، پاکستان و ترکیه گذارده شد.
اکو در واقع جانشین سازمان همکاری عمران منطقه ای (RCD( است که در طول سال های 1964 و 1979 میلادی به طور عملی کارایی نداشت و در سال 1985 نام این سازمان به اکو تغییر یافت و دور جدید فعالیت آن آغاز شد.
در سال 1992 هفت کشور دیگر در جریان اجلاس سران در شهر ازمیر ترکیه به اکو پیوستند و به این ترتیب اکو به یک سازمان بزرگ و مهم منطقه ای تبدیل شد.
دهمین دوره اجلاس سران اکو اسفندماه ماه 1387 در تهران برگزار شد که در طول این اجلاس پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران برای گسترش مناسبات اقتصادی بین کشورهای عضو از سوی دکتر احمدی نژاد رییس جمهوری طرح شد.
سیام **2023** 1568 شماره 089 ساعت 19:41 تمام
۰ نفر