۱۹ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9276722
T T
۰ نفر

روزنامه نگاران روسی :

۱۹ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9276722
روزنامه نگاران روسی : امید به بهبود روابط روسیه و آمریکا بی جا بود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/19 سیاسی.هسته ای.آمریکا.روسیه تهران - سه تن از روزنامه نگاران برجسته روسی با یادآوری اظهارات اوباما در ابتدای ریاست جمهوری اش که اعلام کرد که سیاست بازسازی روابط آمریکا با روسیه (Reset( را در دستور کار دارد، اظهار داشت: روس ها هم در ابتدا به آن امید بسته بودند، اما سیاست های واشگنتن درقبال مسکو در یک سال گذشته نشان می دهد که امید به بهبود روابط کرملین - کاخ سفید بی جا است.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، الکساندر پروخانف سردبیر روزنامه زافترا، رجب صفراف و دمیتری یوری کف سه تن از روزنامه نگاران برجسته روسی عصر جمعه با حضور در ایرنا علاوه بر دیدار با علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری و مدیر عامل خبرگزاری ایرنا در میزگردی خبری حضور یافتند و به سوالات متعدد خبرنگاران این خبرگزاری پاسخ دادند.
الکساندر پروخانف سردبیر روزنامه زافترا در پاسخ به سوالی درباره سیاست اعلامی دولت اوباما (سیاست بازسازی ) در قبال کشورش گفت : روسیه بر این باور بود که تقلیل توان هسته ای دو کشور در قالب تفاهم ناشی از سپر موشکی در اروپا بین دو کشور بدست خواهد آمد.
به گفته وی ، مسکو آماده بود که با آمریکا وارد توافق ایجاد سپر موشکی شود و حتی حاضر بود حق مشارکت بیشتری برای آمریکا در آن قائل شود.
وی با اشاره به اجلاس اخیر روسیه و ناتو در شهر لیسبون پرتقال تصریح کرد: نتیجه مذاکرات در آن اجلاس نشان داد که بحثی که دو طرف در رابطه با سپر موشکی دنبال می کنند، قابل دسترسی است اما رفتار آمریکا نشان داد که این امید، امید بی جایی بود که از دست رفت.
این روزنامه نگار برجسته روسی خاطرنشان کرد: دیمیتری مدودوف رییس جمهور روسیه بعد از این ناامیدی اعلام کرد که مسکو تمایل دارد تا توان هسته ای و موشک های بالستیک خود را به همراه ناوهای جنگی اش را افزایش دهد.
سردبیر روزنامه زافترا گفت: وضعیت در قفقاز روز به روز بدتر می شود و روسیه در آنجا احساس می کند که عوامل امنیتی غربی و به ویژه عوامل 6-MI فعال هستند همچنین روابطی که بین لهستان و کشورهای حوزه دریای بالتیک بود در شش ماه گذشته تخریب شد، زیرا آمریکا بمب افکن های خود را در آنجا مستقر کرده است.
وی با اشاره به اسناد افشا شده توسط سایت ویکی لیکس تاکید کرد: آخرین افشا گری های ویکی لیکس در رابطه با روسیه نشان می دهد که خانم کلینتون در رابطه با روابط دو کشور گفته است ما در روابط با روسیه دچار خیالبافی نمی شویم و آمریکا و ناتو همچنان به روسیه به عنوان دشمن می نگرند همه این مسائل باعث می شوند تا روابط دو کشور هر روز بدتر شود.
دیمیتری یوریکف دیپلمات بازنشسته روسی که اکنون به عنوان روزنامه نگار فعالیت می کند، در این میزگرد با بیان اینکه روابط با آمریکا برای روسیه دارای اولویت است، اظهار داشت : فکر می کنم در ایران در رابطه با این موضوع درک واقعی وجود دارد.
مشاور بوریس یلتسین اولین رییس جمهور روسیه با اشاره به روی کار آمدن باراک اوباما در آمریکا گفت: اوباما نام سیاست خود در برابر آمریکا را سیاست بازسازی یا Reset گذاشت. در چنین حالتی موضوع رابطه با ایران نیز مورد بررسی قرار گرفت.
این کارشناس روس که پیش از انقلاب به عنوان دیپلمات در ایران نیز حضور داشته است، تصریح کرد: تشکیلات اوباما سیاستش بر پایه سیاست نظامی نیست.
در چنین شرایطی مسئولان عالی روسیه سیاست مصالحه با آمریکا را در پیش گرفتند.
وی با اشاره به مذاکرات ایران و گروه 5+1 افزود: این مذاکرات باعث شده است تا حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس بسیار شدید شود. از سوی روسیه خطوط قرمزی وجود دارد و مسکو با هر تصمیمی در رابطه با اقدام نظامی علیه برنامه هسته ای ایران مخالف است.
این دیپلمات سابق روسی اظهار داشت: تحلیلگران روسی در رابطه با سیاست بازسازی نیز بر این باور هستند که توپ در زمین آمریکایی هاست و آنها باید اقدامی عملی از خود نشان دهند.
ادامه دارد...
سیام ** 1908**9129 شماره 027 ساعت 18:38 تمام
۰ نفر