۱۴ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9276232
T T
۰ نفر

ایران در مورد چه چیزی مذاکره نمی کند؟

۱۴ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9276232
ایران در مورد چه چیزی مذاکره نمی کند؟ ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/14 سیاسی.ایران.هسته ای.سعید جلیلی تهران- روز گذشته سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تاکید کرد همان طور که در گفت وگوهای ژنو1 و 2 اجازه ندادیم حقوق ملت ایران موضوع گفت وگو قرار بگیرد، تکرار می کنیم حقوق ملت ایران مفروض گفت وگوهاست و به هیچ عنوان نمی تواند موضوع مذاکرات باشد.
به گزارش ایرنا، این اظهارات مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان در حالی در آستانه مذاکرات ایران با گروه 5+1 مطرح می شود که طرف مقابل می خواهد ارزیابی روشنی از دیدگاه های ایران پیرامون مسائل محتلف جهانی به ویژه پس از 13 ماه توقف گفت و گوها و همچنین تحریم های اعمال شده علیه تهران براساس قطعنامه 1929 و تحریم های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپایی داشته باشد.
آقای احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی روز گذشته به گروه 5+1 توصیه کرد که این فرصت مناسب برای مذاکره را از دست ندهند.
هرچند که حتی بی بی سی رسانه وابسته به وزارت خارجه انگلیس نیز در رابطه با تاثیر این تحریم ها بر ایران نوشت: مسئولان آمریکایی عقیده دارند که تحریم های اقتصادی علیه ایران به تدریج آثار خود را نشان می دهد، اما حتی آنها هم نمی گویند که آثار تحریم ها به حدی است که حکومت ایران را به مرحله تسلیم برساند.
این مساله نیز نشان از آن دارد که تحریم ها هرگز نمی تواند دولت ایران را از مسیری که در زمینه استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز برداشته است، منصرف کند و بیانگر شکست راهبرد دو مسیره فشار و گفت و گو و یا همان سیاست چماق و هویج است.
در مذاکرات ژنو-1 در مهرماه سال گذشته ایران اعلام کرد تنها در چارچوب بسته پیشنهادی خود که طیف گسترده ای از مسائل مهم جهانی و بین المللی را شامل می شود، با طرف مقابل مذاکره می کند و طرف مقابل نیز این موضوع را پذیرفت.
پذیرش این موضوع که دیگر برنامه های هسته ای ایران در دستور کار مذاکرات نیست و تهران تنها در چارچوب بسته پیشنهادی خود گفت و گو می کند، برای طرف های غربی چندان خوشایند نبود اما آنها چاره ای جزء پذیرش این مساله با توجه به مشکلات عدیده ناشی از بحران مالی جهانی، جنگ عراق و افغانستان و شرایط خاورمیانه نداشتند.
این دور از مذاکرات در حالی صورت می گرفت که طرف مقابل تصور می کرد فتنه پس از انتخابات به همراه سیاست تهدید و تشویق خواهد توانست تغییری در رویکرد هسته ای ایران به وجود بیاورد که همان گونه که سعید جلیلی روز گذشته بیان داشت این تصوری خام بیش نیست و تهران در مورد حقوق ملت خود مذاکره نمی کند.
در بین مذاکرات ژنو-1 تا کنون بحث در رابطه با تبادل اورانیوم کم غنی شده ایران با سوخت 20 درصدی مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران نیز به وجود آمد. در این مورد دنیا مشاهده رفتار دو گانه گروه وین و به ویژه آمریکایی ها شد. در حالی که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا شخصا برای رجب طیب اردوغان و لولا داسیلوا رهبران برزیل و ترکیه نامه نوشته بود تا تهران را متقاعد به خروج اورانیوم از کشور کنند و ایران نیز با چند شرط با خروج 1200 کیلوگرم اورانیومش از کشور و به امانت نگهداری شدن آن در ترکیه در چارچوب بیانیه تهران موافقت کرد اما گروه 5+1 با قطعنامه 1929 به آن پاسخ داد.
سعید جلیلی روز گذشته در جمع خبرنگاران در رابطه با محتوای مذاکرات کنونی به صراحت اظهار داشت: سوالات و پیشنهادهای روشنی داریم که به صراحت در نامه 15 تیرماه اعلام کرده ایم. هرگونه مسیر آینده بر اساس رفتار طرف مقابل تنظیم خواهد شد. امید داریم بخصوص با توجه به نابسامانی هایی که در زمینه های اقتصادی سیاسی برخی از این کشورها با آن روبرو هستند، مسیری را انتخاب نکنند که به خاطر منافع کلوپی از قدرت، هزینه های بیشتری را به ملت های خود تحمیل کنند و منافع ملت های خود را از فایده ای که در تعامل با ملت ایران می توانند داشته باشند، بیش از این محروم نکنند.
وی در نامه 15 تیرماه خود سه سوال مطرح کرده بود که عبارت بودند از : 1- هدف از گفتگوها برای تعامل و همکاری است یا ادامه روند دشمنی و تقابل با حقوق ملت ایران ؟ 2- آیا به منطق گفتگو که لازمه آن اجتناب از هرگونه تهدید به فشار است، التزام خواهید داشت ؟ 3- برای روشن شدن مبانی مشترک گفتگو، نظر روشن و صریح شما درباره سلاح هسته ای رژیم صهیونیستی چیست ؟ اما دست آخر اینکه رییس جمهوری روز گذشته با اشاره به این مذاکرات تاکید کرد: غرب فرصت گفت و گو با ایران را از دست ندهد.
اکنون باید منتظر ماند و دید که این بار در ژنو، کاترین اشتون که تجربه چندانی در مذاکراتی به این مهمی و در این سطح ندارد، همان رویه گذشته را دنبال خواهد کرد که به طور حتم به شکست مذاکرات خواهد انجامید یا اینکه با تغییر راهبرد بدنبال همکاری و تعامل با ایران است ؟ سیام ** 1908**9129 شماره 050 ساعت 14:15 تمام
۰ نفر