۲۹ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9274975
T T
۰ نفر

رییس جمهوری ترکیه:

۲۹ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9274975
رییس جمهوری ترکیه: موضوع هسته ای ایران با اعمال تحریم حل نخواهد شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/29 سیاسی.گل.ایران.هسته ای تهران - عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه با حمایت از راه های صلح آمیز برای حل موضوع هسته ای ایران، با بی اثر ارزیابی کردن تحریم های غرب علیه تهران ، گفت که اختلاف بر سر فعالیت های هسته ای ایران با تحریم حل نخواهد شد.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، عبدالله گل در گفت وگو با برنامه اخیر هارد تاک بی بی سی ، تاکید کرد : ما می خواهیم مساله از طریق دیپلماتیک و صلح آمیز حل شود. آیا هیچ نمونه ای را در دنیا سراغ دارید که چنین مساله ای با تحریم حل شده باشد؟ وی در پاسخ به این سووال که چرا از تحریم ها غرب علیه ایران حمایت نمی کنید ، اظهار داشت : سووال خوبی است و باید آن را خوب فهمید. فکر می کنم خیلی ها نکته را نفهمیده اند. ایران همسایه ماست. این موضوع را نباید نادیده گرفت. ما درباره کشوری در آمریکای لاتین یا کشوری دوردست صحبت نمی کنیم. اگر در ایران اتفاقی بیفتد، در همسایگی ما اتفاق افتاده است .
رییس جمهوری ترکیه در پاسخ به این سئوال که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه گفته است خواهان افزایش چشمگیر تجارت میان ترکیه و ایران است، نظر شما چیست ، تصریح کرد : چرا که نه. شرکت های آمریکایی و بریتانیایی در بخش های مختلف، از انرژی گرفته تا بانکداری و بیمه، در تهران دنبال قراردادهای جدید هستند. صریح ومنصف باشیم. ما به تحریم های یک جانبه علیه ایران هیچ تعهدی نداریم .ایران همسایه ماست. مسلم است که ما می خواهیم با ایران و سایر همسایه ها روابط دوستانه ای داشته باشیم.
عبدالله گل در ادامه با اشاره نقش احتمالی کشورش در روند موضوع فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران ، به توافق ایران ، برزیل و ترکیه در تهران اشاره کرد و گفت : ترکیه از رای خود در شورای امنیت سازمان ملل استفاده کرد تا ایران را پای میز مذاکره نگه دارد. می دانید که همه کشورها از توافق تهران حمایت کردند. همین، فرصت تازه ای بوجود آورد.
وی افزود: آقای احمدی نژاد در نیویورک وعده مذاکرات را داد و حالا آنها دارند به قولشان عمل می کنند.
تمام /1508 شماره 064 ساعت 15:58 تمام
۰ نفر