۲۹ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9274915
T T
۰ نفر
جواد لاریجانی با دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفت وگو کرد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/29 سیاسی.بان کی مون.ایران.جواد لاریجانی نیویورک - محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر ایران و مشاور قوه قضاییه روز جمعه در نیویورک با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفت وگو کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، دبیر ستاد حقوق بشر ایران در این دیدار صدور قطعنامه علیه ایران در کمیته سوم سازمان ملل را بی اساس و بخشی از برنامه ریزی آمریکا و غرب علیه جمهوری اسلامی دانست.
محمد جواد لاریجانی گفت: ما این قطعنامه را به طور کامل رد می کنیم و معتقدیم که برای پیشبرد اهداف حقوق بشر بسیار مضر است.
وی با اشاره به اینکه ایران، تعامل سازنده ای با مکانیزم یو.پی آر شورای حقوق بشر سازمان ملل داشته است، تصویب قطعنامه در این کمیته را اقدامی کاملا سیاسی و بی ربط به مسایل حقوق بشری دانست.
مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه در این دیدار تصریح کرد انتظار همه کشورها از سازمان ملل این است که منافع همه کشورهای عضو را بدون جانبداری و گرایش به کشورخاصی با عدالت و انصاف دنبال کند.
وی افزود: متاسفانه مردم ایران در سه دهه گذشته، شاهد به کارگیری امکانات این سازمان بین المللی توسط برخی کشورهای غربی صاحب نفوذ در این سازمان علیه خود بوده اند؟ چرا که طی جنگ تحمیلی، این سازمان و شورای امنیت رفتاری غیر قابل توجه نسبت به ملت و منافع ملی ما اخذ کردند.
لاریجانی در ادامه با بیان این مقدمه خطاب به بان کی مون گفت: با این همه، مردم ما هنوز امیدوارند که در سازمان ملل این دغدغه وجود داشته باشد که عدم رعایت حقوق منصفانه ملتها و آلوده شدن آن به زدو بندهای سیاسی دارای عوارض و نتایج بسیار ناگواری خواهد بود که کمترین آن از دست رفتن اعتبار و اهمیت این سازمان را به دنبال خواهد داشت.
دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در ادامه تاکید کرد: ما معتقدیم که تشکیلات سازمان ملل در یک چارچوب عادلانه و کاملا منطبق با شرایط و نیازمندی های جهان و نه شرایط بلافاصله پدید آمده جنگ جهانی دوم و مبتنی بر حقوق معقول و مساوی کشورها بازسازی شده و برای صلح و پیشرفت و همکاری جهانی فعال شود درهمین حال، دبیرکل سازمان ملل نیز ضمن ابراز خرسندی از تعامل بسیار ارزنده ایران با مکانیزم بررسی دوره ای جهانی شورای حقوق بشر سازمان ملل موسوم به یو.پی آر. خواستار گسترش هرچه بیشتر همکاریهای دو طرفه شد.
بان در ادامه برخی از انتقاداتی را که درباره مسایل حقوق بشری ایران در کشورهای غربی و رسانه های آنها مطرح شده است، بیان کرده و مورد بحث قرار داد.
لاریجانی در پاسخ، با اشاره به اینکه اولا هرگونه سوال در زمینه حقوق بشر که از طرف شورای حقوق بشر و دفتر کمیساریا مطرح شده به طور منظم و مستند از سوی کشورمان پاسخ داده شده است گفت: البته در ادبیات تبلیغاتی دنیا، توسط رسانه های غربی به عنوان یک اقدام سیاسی، بهمنی از اتهامات بی پایه علیه ایران تبلیغ می شود که نه امکان پاسخگویی آنها به خاطر تعداد زیاد، کلی بودن و مبهم بودن آنها وجود دارد و نه البته ضرورتی برای آن هست.
دبیر ستاد حقوق بشر ایران ضمن ارائه پاسخهای دقیق به برخی موارد مطرح شده از سوی دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که دفتر دبیرکل باید در مقابل تهمتها و ادعاهای مطرح شده علیه کشورهای عضو، علی الخصوص ایران حساسیت داشته باشد و شما می توانید پاسخ های مستند ما را بی واسطه همواره از طرف ما دریافت کنید.
لاریجانی در ادامه به ساختار ستادحقوق بشر ایران و نقش مهم آن در موضوعات حقوق بشر کشور اشاره کرد و گفت که دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در سه دهه گذشته در زمینه قوانین، نظارت، آموزش و همکاریهای بین المللی بسیار چشمگیر است.
در پایان این دیدار دبیرکل سازمان ملل با تاکید مجدد بر گسترش همکاریها با جمهوری اسلامی در موضوعات حقوق بشری، از سفر آتی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به ایران ابراز خرسندی کرد.
وی گفت: تقاضای من این است که ارتباطی منظم و دائمی میان ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی و اینجانب از طریق نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل شکل گیرد تا در این چارچوب سطح تعاملات دوطرف افزایش یابد.
اروپام/ 1504**360 شماره 004 ساعت 06:30 تمام
۰ نفر