۲ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9264793
T T
۰ نفر

کارشناس ارشد مطالعات تروریسم:

۲ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9264793
کارشناس ارشد مطالعات تروریسم: حمایت آمریکا و برخی کشورهای منطقه از گروهک ریگی قطعی و مسلم است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/05/02 سیاسی.ایران.تروریسم.جندا لندن - یک کارشناس ارشد مطالعات تروریسم در لندن تاکید کرد: شواهد و مستندات فراوانی وجود دارد که نشان می دهد آمریکا و برخی کشورهای منطقه از گروهک تروریستی ریگی به طور مستقیم گسترده حمایت می کنند.
ماهان عابدین مدیر تحقیقات مرکز مطالعات تروریسم لندن و پژوهشگر موسسه مطالعات دفاعی دهلی نو در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: ارتباط آمریکا با گروهک موسومبه جندالله تنها به حمایت و پشتیبانی محدود نمی شود بلکه سازمان های اطلاعاتی آمریکا در بسیاری از موارد عملیات این گروه را به طور مستقیم هدایت و فرماندهی می کنند.
وی افزود: در جریان بازداشت عبدالمالک ریگی سرکرده معدوم این گروهک، موضوع ارتباطات نزدیک وی با آمریکا کاملا مشخص شد. شواهد و مدارک در این زمینه بسیار زیاد است که برخی از آنها تاکنون منتشر شده و برخی دیگر ظاهرا به دلیل ملاحظات اطلاعاتی و امنیتی هنوز منتشر نشده است.
بنابراین به نظر من در حمایت آمریکا از این گروهک هیچ شکی وجود ندارد.
این گروه تررویستی حداقل از سال 2005 تاکنون عملیات تروریستی متعددی را مرتکب شده که در آنها افراد غیرنظامی و بی گناه زیادی کشته و مجروح شده اند و این گروهک به طور رسمی هم مسوولیت این عملیات ها را برعهده گرفته است.
مدیر تحقیقات مرکز مطالعات تروریسم در لندن اظهار داشت: در مطالعات آکادمیک درباره تروریسم و سازمان های تروریستی نیز کاملا ثابت شده است که گروههایی نظیر این گروهک با این وسعت از اقدامات تروریستی، قطعا نمی توانند بدون کمک و پشتیبانی مالی، نظامی، اطلاعاتی و تبلیغاتی یک یا چند کشور خارجی دست به چنین اقداماتی بزنند.
ماهان عابدین درباره نقش برخی کشورهای منطقه در حمایت از گروهک ریگی گفت : حیاط خلوت این گروهک تروریستی که در جنوب شرق ایران فعالیت می کند، برخی کشورهای همسایه است .
به نظر من برخی دستگاه های امنیتی و نظامی پاکستان با فعالیت های گروهک ریگی مرتبط هستند. اصولا بخش اعظم نظامات لجستیکی و آموزشی این گروهک در خاک پاکستان مستقر است. البته متاسفانه حضور این گروهک در پاکستان به ایالت بلوچستان آن کشور محدود نبوده بلکه این گروهک خانه های تیمی و ارتباطاتی در دیگر مناطق پاکستان نیز داشته و دارد.
عابدین گفت: انگیزه های متعددی در پشت ارتباطات برخی دستگاههای اطلاعاتی و نظامی پاکستان با این گروه وجود دارد. اصولا این دستگاهها همواره ارتباطاتی با گروههای فرقه گرا نظیر سپاه صحابه و لشگر جهنگوی و گروههایی که در کشمیر علیه هند مبارزه می کنند داشته اند و از آنها حمایت کرده اند.
وی افزود: مسایل دیگری نظیر نفوذ آمریکا در پاکستان به ویژه در سازمان اطلاعات ارتش (آی اس آی ) و همچنین رقابت های منطقه ای با ایران بر سر موضوعاتی نظیر افغانستان نیز ممکن است در این امر تاثیر داشته باشند.
این پژوهشگر مطالعات تروریسم سپس به حمایت های مالی و رسانه ای برخی کشورهای عربی از گروهک مذکور اشاره کرد و گفت: حمایت برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از این گروهک قطعی است. رسانه های متعلق به کشورهای عربی نظیر شبکه العربیه و... همواره با سران این گروهک مصاحبه و تماس داشته و تلاش کرده اند این گروهک تروریستی را به عنوان یک سازمان رهایی بخش برای اقلیت سنی در ایران معرفی کنند.
این رسانه ها به ویژه تلاش کرده اند همیشه برای رسیدن به اهداف خود به مسایل قومی و مذهبی در ایران دامن بزنند. حمایت های تبلیغاتی و رسانه ای این کشورها که آشکار و علنی است ولی در پشت پرده نیز این کشورها میلیون ها دلار کمک مالی نه تنها در اختیار گروهک و دیگر گروههای فرقه گرا و تروریست در ایران قرار داده اند.
عابدین در ادامه تاکید کرد که به رغم حمایت های برخی کشورهای عربی از گروهک ریگی، مساله راهبردی برای ایران حمایت های آمریکا از این گروهک است . چون بدون حضور گسترده نظامی آمریکا در منطقه اصلا ادامه این نوع فعالیت های تروریستی امکان پذیر نیست. اگر آمریکایی ها حضور چشمگیری در افغانستان و دیگر کشورهای منطقه نداشتند اصلا محیطی برای فعالیت گروههایی نظیر جندالله فراهم نمی شد.
وی توضیح داد: آمریکایی ها به دلیل تضادهای کلان و راهبردی که در بسیاری از موضوعات از جمله حضور نظامی در عراق، افغانستان، موضوع هسته ای، صلح خاورمیانه و برخی مسایل مهم دیگر با جمهوری اسلامی ایران دارند، حمایت از دشمنان ایران به هر نحو ممکن برایشان یک امر حیاتی است.
حمایت های آمریکا از گروهک ریگی از حمایت لجستیکی، مالی و تبلیغاتی فراتر رفته و صحبت از فرماندهی و هدایت این گروهک است. هم اکنون شواهدی به دست آمده که نشان می دهد در بمب گذاری اکتبر سال گذشته در منطقه پیشین استان سیستان و بلوچستان که منجر به شهادت تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران شد، سازمان سیا به طور مستقیم آن عملیات را هدایت کرده است.
یعنی نه تنها مطلع بوده اند بلکه هدایت نیز کرده اند.
مدیر تحقیقات مرکز مطالعات تروریسم در لندن در پاسخ به سووال دیگری درباره پیامدهای راهبرد به اصطلاح جنگ با تروریسم آمریکا گفت: در حال حاضر هم در سطح آکادمیک و هم در سطح سیاست گذاری این موضوع کاملا پذیرفته شده است که اقدامات نظامی آمریکا در منطقه از جمله در جنوب آسیا و خاورمیانه و مشخصا در افغانستان، پاکستان و عراق باعث افزایش اقدامات تروریستی شده است و این امری کاملا اثبات شده است.
عابدین افزود: گروههای تروریستی متعددی شکل گرفته اند که این گروهها نیز اتفاقا کشورهایی را مورد هدف قرار می دهند که در خط مقدم مقابله با سیاست های استکباری آمریکا قرار دارند که مهمترین این کشورها هم ایران است.
وی تاکید کرد: اقدامات آمریکا نه تنها تروریسم را ریشه کن نکرده بلکه تهدیدات تروریستی را چندین برابر کرده است چون فضا را حتی در میان جوامع مسلمان غرب نیز رادیکال کرده است. خود کشورهای غربی اکنون اعتراف می کنند که خطر تهدیدات تروریستی علیه آنها بسیار بیشتر از دوره قبل از 11 سپتامبر 2001 می باشد.
اروپام 345* ** 1514 شماره 039 ساعت 12:55 تمام
۰ نفر