۲۸ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9264458
T T
۰ نفر

دورنمای روابط ایران و پرتغال

۲۸ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9264458
دورنمای روابط ایران و پرتغال ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/28 سیاسی.ایران.پرتغال.مبادلات تهران - کشور پرتغال گرچه از نظر جمعیت، اقتصاد و صنعت و دیگر توانایی ها مانند کشورهای صنعتی اروپا نیست اما به عنوان یک کشور پیشرفته ی عضو اتحادیه اروپا، دارای ظرفیت های فراوانی است که می تواند برای جمهوری اسلامی ایران مفید باشد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا دیدار دو روزه منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان از پرتغال بهانه ای شد که اهداف این سفر و علل و نتایج آن مورد توجه قرار گیرد.
برای بسیاری از مردم کشورمان نام پرتغال تنها به عنوان کشوری فوتبالی شناخته می شود چرا که به علت آرامش سیاسی که در روابط خارجی این کشور با دیگران برقرار است در حوزه های مختلف بین المللی ، تنش و یا اطلاعاتی از آن در رسانه ها ارائه نمی شود.
پرتغال در قرن 15 میلادی امپراتوری بزرگ جهانی و مجموعه مستعمراتی را از آفریقا تا آسیا و آمریکای لاتین ایجاد کرده بود. آخرین منطقه تحت نفوذ این کشور، ماکائو بود که پرتغال در سال 1999 آنرا به چین تحویل داد. این تاریخچه حضور سیاسی موجب شده است که زبان پرتغالی که اکنون به عنوان سومین زبان رایج در اروپا شناخته می شود، در بسیاری کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین کاربرد داشته باشد.
به اعتقاد یکی از کارشناسان وزارت امور خارجه ایران، کشور پرتغال هنوز هم در بسیاری از این کشورها دارای نفوذ است و می تواند به صورت یک همراه یا پیشرو زمینه حضور جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد و تجارت این کشورها را تسهیل بخشد.
موضوع دومی که می تواند مورد توجه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد در زمینه صادرات و واردات است. اکنون حجم روابط ایران و پرتغال حدود 30 میلیون یورو است که در مقایسه با مبادلات ایران با کشورهای دیگری که دارای اهمیت و قدمت پرتغال نیستند، حجم اندکی است.
اقتصاد این کشور پیشرفته عمدتا بر پایه توریسم، خدمات و تا حدودی تولیدات صنعتی می باشد. ضمنا پرتغال در تولیدات کشاورزی به ویژه کنسرو و غذای دریایی از تولیدکنندگان مهم در اروپا به شمار می رود. عمده ترین صادرات این کشور پارچه و لباس، محصولات چوبی، کاغذ و قطعات الکترونیکی است.
واردات ایران از این کشور نیز بیشتر دارو و برخی محصولات الکتریکی و الکترونیکی است که قابل گسترش نیز می باشد. پرتغال در سطح محدود از ایران نفت تهیه می کند. البته این کشور اقلامی نظیر ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، مواد شیمیایی، محصولات پتروشیمی و برخی محصولات کشاورزی را وارد می کند و از این لحاظ جمهوری اسلامی ایران می تواند برخی از بخش های بازار این کشور را به خود اختصاص دهد.
به نظر کارشناسان حجم روابط ایران و پرتغال در شرایط فعلی تا حدود 500 میلیون یورو قابل ارتقا است.
این ظرفیت ها موجب شد که منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان برای دومین بار به این کشور سفر کند. در این سفر عمده تلاش هیات ایرانی بر حوزه های اقتصادی و مالی متمرکز شد.
متکی در ضیافت ناهاری که با حضور بیش از یکصد تن از سرمایه داران، سرمایه گذاران و مسولان شرکت های بزرگ تولیدی و صنعتی پرتغال برگزار شد بر علاقه مندی ایران به گسترش تعاملات تجاری با آنها تاکید کرد.
وی میزان فعلی 30 میلیونی حجم مبادلات را غیر مناسب و ناکافی اعلام کرد و از آنها برای حضور در ایران دعوت کرد. این فعالان که پیش از این در قالب چند هیات اقتصادی و سرمایه گذاری به ایران سفر کرده بودند از این موضوع استقبال کردند.
براساس گزارش ها از آنجا که دولت پرتغال سیاست نگاه به شرق را در دستور کار خود قرار داده است این موضوع با استقبال نخبگان اقتصادی روبرو شده و به نظر می رسد این سفر می تواند آغازی برای گسترش ارتباطات اقتصادی دو کشور باشد.
از نظر تاریخی پرتغال در روزگازران کهن دارای اقتداری جهانی بود و از آن به عنوان یکی از قدیمی ترین دولت های نوین در اروپا یاد می کنند که تاریخ آن به قرن 12 باز می گردد. در همین قرن بود که پرتغالی ها توانستند لیسبون را از دست مورها که مسلمانان مراکشی بودند، آزاد کنند و قدم های اولیه را برای تشکیل دولت برداشتند.
اکنون نیز پرتغال پس از مدتی سکوت در تلاش است نقش آفرینی بیشتری را برعهده بگیرد لذا تلاش می کند تا برای سال 2011 و 2012 به عنوان یکی از اعضای غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد انتخاب شود. این کشور برای کسب یکی از دو سهمیه- به جای ترکیه و اتریش- باید با کشورهای کانادا و آلمان رقابت کند. البته کانادا به علت برخی اظهارات و اقدامات مقامات این کشور از شانس کمی برخوردار است.
مساحت کشور پرتغال اندکی بیشتر از 92 هزار کیلومتر مربع و دارای آب و هوای معتدل اقیانوسی است و تنها با اسپانیا مرز خاکی دارد و از دیگر جهت ها به وسیله اقیانوس اطلس احاطه شده است. پرتغال با جمعیت 5/10 میلیون نفر دارای 5 منطقه جغرافیایی و دو منطقه خود مختار(مدیرا و آسورش ) است.
این دو منطقه خودمختار جزیره ای، بر سر یک راه مهم دریایی ناوگان نظامی آمریکا به سمن آفریقا و آسیا قرار دارند.
حکومت در پرتغال در سال 1974 از شکل دیکتاتوری به جمهوری تغییر کرد. این کشور از زمان اعلام جمهوری از ثبات و رشد اقتصادی خوبی برخوردار بوده است و به عنوان کشوری که از دهه 1980 عضو اتحادیه اروپا شده، در تصمیمات آن تاثیرگذار است.
سیام 9130** شماره 069 ساعت 14:46 تمام
۰ نفر