۲۶ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9264180
T T
۰ نفر

محکومیت ملی و بین المللی جنایات زاهدان

۲۶ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9264180
محکومیت ملی و بین المللی جنایات زاهدان ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/26 سیاسی.حادثه تروریستی.زاهدان.بازتاب ها تهران- گروه ها، دولت ها و مجامع مختلف داخلی و خارجی با صدور بیانیه ها و پیام های جداگانه ای جنایات اخیر تروریست ها در زاهدان را محکوم کردند.
به گزارش ایرنا، بمبگذاری مخالفان وحدت شیعه و سنی در زاهدان و تلاش سازمان های جاسوسی آمریکا و اسراییل برای ایجاد ناامنی در سیستان و بلوچستان منجر به وقوع حوادث تلخی شد که دل هر انسانی را به درد می آورد.
به دنبال حمله تروریستی به نمازگزاران مسجد جامع زاهدان و شهید و مجروح شدن تعدادی از هموطنانمان، گروه ها و شخصیت های مختلف داخلی و خارجی، این جنایت تروریستی آمریکا و اسراییل را محکوم کردند.
**انفجارهای تروریستی با هدف تفرقه بوده است استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به حادثه تروریستی پنج شنبه شب گذشته زاهدان گفت: دشمنان برای دومین بار در مساجد زاهدان انفجار تروریستی انجام دادند تا آن را به اهل سنت نسبت دهند در حالی که مردم منطقه به خوبی می دانند این عمل ننگین کار دشمنان تشیع و تسنن و با هدف تفرقه اندازی است.
علی محمد آزاد افزود: هیچ مسلمان واقعی نمی تواند یک مسلمان دیگر را درون مسجد مورد هدف قراردهد و شهید کند بلکه این ها دشمنان قسم خورده ای هستند که هدفشان ایجاد اختلاف مذهبی و قومی در کشور است.
وی تاکید کرد: مردم سیستان و بلوچستان برای دومین بار است که می بینند مساجدشان موجب هجمه دشمنان قرار می گیرد و خوب می دانند در پشت مرزهای کشورمان آمریکاییها، اسراییلی ها و وهابیون به عنوان دشمنان قسم خورد همواره برای ضربه زدن به ایران به خط هستند.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: دست قدرت های آن سوی مرزهای ایران و سرویسهای جاسوسی کشورهای بیگانه و مستکبر در دو انفجار انتحاری شب گذشته مقابل مسجدجامع زاهدان محرز است.
**محکومیت جنایت زاهدان از سوی ائمه جمعه سنی و شیعه گرچه طراحان حمله تروریستی به مسجد جامع زاهدان، وحدت شیعه و سنی را هدف قرار داده بودند اما بصیرت و هوشیاری مردم و علمای این استان، باعث وحدت بیشتر میان شیعیان و اهل سنت استان سیستان و بلوچستان شد.
به دنبال حوادث تروریستی زاهدان، امام جمعه اهل سنت زاهدان انفجار انتحاری این شهر را بشدت محکوم کرد و گفت : علمای اهل سنت باید مردم را از عواقب عملیات های انتحاری آگاه کنند.
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در خطبه های جمعه مسجدمکی اهل سنت زاهدان اظهارداشت: حمله مسلمان علیه مسلمان در صورتی که هیچ گناهی مرتکب نشده باشد گناه است و جایز نیست.
وی افزود: حرمت خون مسلمان بسیار سخت است چراکه شیعه و سنی و دیگر فرقه ها به اصول دین پایبند و معتقدند.
او ادامه داد: حادثه تروریستی شب گذشته زاهدان در مقابل مسجد خانه خدا همه مردم استان و ایران را مبهوت، عزادار و غمگین کرد.
اسماعیل زهی بیان کرد: کدام فکر، عقیده و فتوای شرعی اجازه می دهد مردمی که برای انجام مسایل دینی به مسجد خانه خدا می روند را مورد حمله انتحاری قرار دهند و بکشند؟ وی افزود: کجای شرع نوشته در مسجد باید عملیات انفجاری انجام داد و کبریت تفرقه و آتش را در جامعه که همه قشرهای مردم زندگی می کنند، روشن کرد؟ خطیب جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان ادامه داد:خون ریخته شده از برادران دینی و شیعی ما را چه کسی پاسخ می دهد، چه کسی این فتوا را داده که چنین اقدامی جهاد بوده و جایز است ؟ وی افزود : مگر مردم شیعه ما دیشب چه گناهی کرده بودند که باید اینطوری درجات رفیع شهادت را به دست بیاورند.
او ادامه داد: هیچ علمی نمی تواند حکم و فتوای عملیات انتحاری به معنای جهاد بدهد به طوری که این کار هیچ عقبه و جنبه شرعی ندارد.
مدیر مدرسه دارالعلوم زاهدان گفت: این جنابت را از هر بعدی بشدت محکوم می کنیم چرا که مردمان شیعه و سنی ، بازاریان ، حوزوی ها، دانشگاهیان و دیگر اقشار سال های سال است که در کنار هم زندگی می کنند.
وی افزود: بدانید زندگی مردم را بر هم زدن، آنان را گرفتار نا امنی کردن، تفرقه انداختن و به جان هم انداختن همانند حوادث خرداد سال گذشته را هیچ منطقی تایید نمی کند.
او در ادامه خطاب به کسانی که دست به اینگونه عملیات های تروریستی می زنند، بیان کرد: دلسوزانه می گویم دست از این کار بردارید و به عواقب کار خود آگاه باشید.
امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان اظهارداشت: از علما، اندیشمندان و نخبگان صادقانه می خواهم که نسبت به اتفاق زاهدان بی تفاوت نباشند.
وی تاکید کرد: ما فکر کردیم پس از حادثه مسجد علی بن ابیطالب (ع) زاهدان دیگر شاهد اینگونه حرکت ها نخواهیم بود، بدانید به هیچ گروه و دسته ای اجازه نخواهیم داد که به مساجد ، اماکن عمومی و مذهبی ما حمله کنند.
او ادامه داد: نباید اجازه داد عده ای امنیت عامه مردم را به خطر بیاندازند، استان را دستخوش ناامنی کنند و مردمی که قرن ها در کنار هم زیسته اند را به جان هم بیاندازند.
وی افزود: به همه مردم اعلام می کنم شیعه و سنی عزادارند و در خانه های اهل سنت نیز عزا برپا شده و امید است که دیگر شاهد اینگونه حرکت ها نباشیم چرا که عواقب خطرناکی را برای جامعه ایجاد می کند.
امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان اظهارداشت: مردم بیدار و هوشیار باشند و توطئه های دشمنان را خنثی کنند.
وی افزود: من نیز همانند مسوولان استان اعلام می کنم اهل سنت نیز در غم شهادت برادران و همشهری های خود سه روز عزای عمومی دارند.
امام جمعه موقت زاهدان نیز با محکوم کردن حادثه انفجار تروریستی دیشب مقابل مسجد جامع زاهدان گفت: مردم شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان همواره و در طول تاریخ بخوبی و برادروار در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و این گونه حرکات نمی توانند خللی در اتحادشان ایجاد کند.
حجت الاسلام احمد راهدار در خطبه های نماز جمعه زاهدان بیان کرد: دست هایی از بیرون از مرزها می خواهد با خلق چنین جنایاتی به اهداف تفرقه افکنانه خود برسد.
خطب جمعه زاهدان همچنین از مردم خواست بیش از پیش هوشیاری خود را حفظ کنند و گفت: مبادا حرکتی باعث شود که دشمن به اهدافش برسد.
راهدار افزود: مردم بدانند همانطور که ماموران امنیتی یک تروریست و شرور را از آسمان به زمین کشاندند و به سزای اعمالش رساندند، به یاری خدا، خبرهای خوشی نیز در این زمینه در آینده اعلام خواهد شد.
امامان جمعه شیعه و اهل سنت، مسوولان و نهادهای مختلف شهرستان ایرانشهر نیز با صدور بیانیه هایی حادثه انفجار تروریستی مقابل مسجد جامع زاهدان را محکوم کردند. در یکی از این بیانیه ها آمده است: دشمنان ایران اسلامی با اجیر کردن افراد ساده لوح و خود فروخته تلاش می کنند با اینگونه حرکات بین مردم سیستان و بلوچستان تفرقه بیاندازند و این خود جنگ نرم است که آمریکا و اسراییل علیه امت اسلامی در پیش گرفته اند.
در این زمینه رابط اهل سنت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در شهرستان خاش گفت: آمریکا که از دستگیری و اعدام عبدالمالک زخم خورده بود می خواست با ایجاد این حادثه تروریستی در زاهدان اقتدار ایران اسلامی را زیر سووال ببرد و به نوعی انتقام بگیرد.
مولوی یعقوب حسین بر در گفت و گو با ایرنا افزود: از آنجا که سربازان گمنام امام زمان (عج ) موفق شدند عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی ریگی را در آسمان به طرز ماهرانه ای شکار کنند، از این رو دشمنان از جمله آمریکا سعی کردند به ایران ضربه بزنند.
وی ادامه داد: استکبار جهانی از پیشرفت ایران در بحث انرژی هسته ای و بخش های مختلف علمی و نیز توان بالای نظامی ایران هراس دارد لذا از مزدوران برای به راه انداختن جنگ داخلی استفاده می کند تا از راههای دیگر بتواند به اهداف خود دست یابد.
همچنین امام جمعه چابهار ضمن محکوم کردن جنایت انفجار تروریستی مقابل مسجد جامع زاهدان، افزود: افرادی که این عملیات انتحاری را انجام دادند مسلمان نیستند.
حجت الاسلام سید محمد موسوی تاکید کرد: این عملیات با هدف ایجاد تفرقه و بدبین کردن شیعه و سنی از یکدیگر توسط ایادی استکبار و در راس آنها آمریکا و اسرائیل طرح ریزی و هدایت می شود و شیعیان معتقدند به هیچ عنوان اهل تسنن در اینگونه مسایل دخالتی ندارند.
امام جمعه چابهار گفت: مانند گذشته اهل تشیع و تسنن با حفظ برادری، وحدت و هوشیاری کامل توطئه های دشمنان را خنثی خواهند کرد.
**اتحاد طوایف سیستان و بلوچستان برای مقابله با تروریسم به دنبال حمله تروریستی تفرقه افکنان، سران قبایل و طوایف سیستان و بلوچستان ضمن محکومیت این جنایت و تاکید بر وحدت، آمادگی خود را برای مقابله با تروریسم اعلام کردند.
در این باره رییس طایفه رخشانی سیستان و بلوچستان گفت: عاملان جنایت مسجد جامع زاهدان عده ای افراد خودفروخته اند که از آمریکا و اسرائیل تغذیه می شوند.
مهدی رخشانی افزود: این جنایتکاران بویی از مسلمانی نبرده اند، دین اسلام را نمی شناسند و تنها مزدورانی هستند که از پایگاههای قدرت های استکباری در آن سوی مرزهای کشور فرمان می گیرند و به نام اسلام دست به جنایت می زنند.
وی ادامه داد: هدف این افراد از اجرای عملیات انتحاری در مسجد جامع زاهدان ایجاد رعب و وحشت، اختلاف افکنی میان شیعه و سنی و خدشه وارد کردن به وحدت قومیت های مختلف جامعه است.
رییس طایفه رخشانی اظهارداشت: با درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و مسوولان امنیتی در آینده ای نزدیک تمام دست نشاندگان قدرت های استکباری که درحادثه تروریستی مسجد جامع همکاری داشتند در چنگال عدالت گرفتار و به سرنوشت جرثومه فساد عبدالمالک ریگی دچار می شوند.
رییس طایفه شاهوزهی در سیستان و بلوچستان نیز گفت: بی تردید نقش وهابیون در حادثه انفجار تروریستی مقابل مسجد جامع زاهدان بر همه اهالی شیعه و سنی محرز است زیرا هیچ مسلمانی حاضر به کشته شدن نمازگزاران و دیگر مسلمانان نیست.
محمد شاهوزهی در گفت و گو با ایرنا با محکوم کردن جنایت تروریستی زاهدان افزود: مسجد سنگر مسلمانان و پناهگاه آنان است و کسانی که این مکان مقدس را هدف قرار می دهند، اسلام را قبول ندارند.
وی ادامه داد: اسلام، ریختن خون انسان حتی غیرمسلمان را نهی کرده چه برسد به ریختن خون نمازگزاران و مسلمانان بی گناهی که هیچ دخالتی در سیاست ندارند و تنها به عبادت و ستایش خداوند و خدمت به خلق خدا مشغول هستند.
همچنین رییس طایفه گمشادزهی در سیستان و بلوچستان گفت: کسانی که در جنایت شماره 034 ساعت 12:53 تمام
۰ نفر