۱۳ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9263295
T T
۰ نفر
متکی: سازمان ملل درقبال جنایات رژیم صهیونیستی به تعهداتش عمل نمی کند ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/13 سیاسی.مراسم ربوده شدن.متکی تهران ـ وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که رژیم صهیونیستی مهم ترین عامل تهدید در منطقه است،گفت: امروز سازمان های بین المللی و در راس آنها سازمان ملل به تعهدات خود در قبال خیره سری ها و جنایات این رژیم غاصب عمل نمی کنند.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، منوچهر متکی این مطلب را روز یکشنبه در مراسم بیست و هشتمین سالگرد ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی در لبنان به دست عوامل رژیم صهیونیستی که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد مطرح کرد متکی افزود: اگر در مورد جنایاتی که رژیم صهیونیستی در گذشته انجام داده، سازمان ملل مواضع قاطع اتخاذ می کرد این رژیم دیگر جرات نمی کرد جنایات جدیدی را از جمله حمله به کاروان کمک های انسان دوستانه به غزه مرتکب شود در چهارم تیرماه سال 1361 خودروی سیاسی سفارت جمهوری اسلامی ایران که در حمایت پلیس دیپلماتیک لبنان از شهر بندی طرابلس به بیروت بازمی گشت، برخلاف ضوابط بین المللی و مصونیت دیپلمات ها، در منطقه موسوم به برباره به دست مزدوران مسلح به امر رژیم صهیونیستی متوقف شد و چهار دیپلماتی ایرانی به نام های سید محسن موسوی، احمد متوسلیان، تقی رستگار مقدم و کاظم اخوان ربوده شدند و اکنون نزدیک به سه دهه است که خانواده های این دیپلمات ها همچنان منتظر روشن شدن سرنوشت مبهم آنها هستند.
متکی در جمع خانواده های این دیپلماتها ،ادامه داد: رژیم صهیونیستی امروز به عنوان عمده ترین منبع تهدید برای ملت های منطقه و مخل صلح و امنیت جهانی معرفی می شود. جنایات شش دهه گذشته این رژیم در منطقه فلسطین اشغالی و هجوم به کشورهای منطقه، پرونده قطوری را برای آن ایجاد کرده است وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این موضوع که مستنداتی وجود دارد که چهار دیپلمات ایرانی در سال 1361 در لبنان و به دست عوامل رژیم صهیونیستی ربوده شده و در زندان هایی در فلسطین اشغالی زندانی شده اند، گفت: از مردم و دولت و همه گروه های لبنانی، از فلسطینی ها و از همه مجامع بین المللی و کشورها می خواهیم که همه تلاش خود را برای روشن شدن سرنوشت این چهار دیپلمات و بازگشت آنها به آغوش خانواده هایشان به کار بگیرند.
متکی تصریح کرد: روشن شدن چنین حوادثی نقاب از چهره پلید کسانی در منطقه برداشته خواهد شد.
وزیر امور خارجه در ادامه، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی نزد افکار عمومی و وجدان بشری مشروعیت خود را از دست داده و در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.
وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی هم مثل رژیم نژادپرست در آفریقای جنوبی قادر به ادامه حیات نخواهد بود و طولی نخواهد کشید که ملت های منطقه به خصوص ملت فلسطین شاهد ایجاد نظامی مبتنی بر آرا و نظرات خود در سرزمین متعلق به خود خواهند بود.
متکی در بخشی دیگر از سخنان خود،گفت: وجود جنگ خانمان سوز داخلی در لبنان طی سالهای 1975 ـ 1989، حاکمیت دولت های ضعیف و تحرک گسترده احزاب و گروه های سیاسی و نظامی در این کشور، اشغالی بودن بخش عمده ای از خاک از جمله محل به اسارت گرفته شدن دیپلمات های ایرانی، وقوع انفجارهای مهیب و ادامه روند انتقام گیری گروه ها و طوایف دینی و سیاسی از یکدیگر، عدم پاسخگویی اسراییل همگی عواملی بودند که سرنوشت تعداد قابل توجهی از شهروندان لبنانی و اتباع خارجی را در هاله ای از ابهام فرود برد که تا کنون هیچ گونه اطلاع دقیقی از سرنوشت وضعیت آنها وجود ندارد.
وی افزود: بنابراین عدم دستیابی به اطلاعات دقیق و متقن در خصوص دیپلماتهای ایرانی، به این دلیل است که هیچ یک از احزاب و شخصیت های لبنانی هیچگونه اطلاعات صحیحی از این افراد در دست ندارند و یا این که از پذیرش مسئولیت مستقیم در این رابطه سرباز می زنند.
متکی ادامه داد: در عین حال، اینگونه نیست که اطلاعاتی در این خصوص به دست نیامده باشد، جمهوری اسلامی ایران برغم تمامی مشکلات موجود بر سر راه دستیابی به اطلاعات در این خصوص تا کنون اطلاعات مفیدی به دست آورده و حاکی از این است که دیپلمات های مذکور در پی بازداشت موقت توسط نیروهای فالانژ مورد حمایت رژیم صهیونیستی در منطقه جونیه لبنان به اسراییل منتقل شده اند.
وی اظهار داشت: وزارت خارجه سلسله اقداماتی را از ابتدای مفقود شدن این دیپلمات ها به طور مستمر در دو بعد انجام داده است که یکی از آنها پیگیری موضوع از طریق محافل بین المللی از جمله سازمان ملل متحد، سازمان های حقوق بشری، کمیته بین المللی صلیب سرخ، اتحادیه اروپا، مجالس ملی کشورها و بسیاری از سازمانها غیردولتی است.
متکی درباره بعد دوم اقدامات وزارت خارجه،افزود: اقدامات دو جانبه با دولتهای لبنان و سوریه شامل بررسی میدانی مستمر موضوع توسط آگاهان در منطقه ، اعزام مکرر خانواده های مفقودین به این کشورها و ملاقات آنان با مقامات مختلف لبنانی و سوری و طرح پیشنهاد اقدام مشترک ایران و سوریه موافقت دو رئیس جمهور مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت یاب جهت تحقق و بررسی موضوع بخش دیگری از کارهای وزارت خارجه درخصوص موضوع دیپلمات ها است.
وزیر امور خارج ادامه داد: در آخرین اقدام از سوی نمایندگی کشورمان در سوریه خواسته شده است تا مجددا ضمن طرح موضوع توافق شده فیمابین روسای جمهوری دو کشور، نسبت به فعال شدن کمیته مذکور اقدام نماید.
متکی در بخشی دیگر از سخنانش با یادآوری گزارش رژیم صهیونیستی ارایه شده به حزب الله گفت: هر چند این گزارش با استناد به منابع نیروهای لبنانی صورت گرفته است لیکن با توجه به اشاره مجرمین پرونده و قبول تلویحی موضوع به نوع خود از حیث تعقیب قضایی حایز اهمیت می باشد.
وزیر خارجه در ادامه گفت: برای نخستین بار دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش خود درخصوص قطعنامه 1701 مربوط به لبنان در روز 30/7/87 در حضور اعضای شورای امنیت سازمان مزبور به موضوع چهار دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان اشاره کرده است.
وی افزود: همزمان با بزرگداشت بیست و ششمین سالگرد چهار دیپلمات ربوده شده در لبنان نمایندگی بیروت اقدام به برگزاری همایشی حقوقی، رسانه ای نمود که در این همایش وزیر خارجه و امور مهاجرین لبنان و رییس کمیسیون حقوقی پارلمانی لبنانی با اشاره به اسامی و عناوین چهار دیپلمات، ربایش این افراد در لبنان را اعلام و مسوولیت دولت این کشور و وزارت خارجه لبنان را در مسیر حقیقیت یابی از پرونده مزبور اعلام کرد.
متکی ادامه داد: ارسال نامه ای از سوی خانواده دیپلمات ها به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در خرداد 87 که از طریق دفتر بیروت تحویل گردیده اقدام دیگری بوده است در این نامه و نامه پیگیری نمایندگی به دفتر سازمان در بیروت بر عوامل دخیل در ربایش دیپلمات ها و انتقال آنان به سرزمین های اشغالی تاکید شده است.
وی افزود: ارسال نامه دولت وقت لبنان (فواد سنیوره ) در تاریخ 13 سپتامبر 2008 به دبیرکل سازمان ملل متحد که در آن شرح ماجرای ناپدید شدن چهار دیپلمات سفارت ج.ا.ایران در بیروت با ذکر اسامی آنان و درخواست پیگیری موضوع از سوی سازمان مزبور برای نخستین بار صورت گرفته، دیگر مورد قابل توجه است.
به گفته متکی، در این نامه، دولت لبنان به مسوولیت ذاتی خویش در پیگیری موضوع،به موضوع ورود صهیونیست ها به خاک لبنان و همچنین به موضوع دیپلمات بودن ربوده شدگان اشاره می کند و آمادگی دولت لبنان را برای پیگیری موضوع، به صراحت بیان می کند.
وی خاطر نشان کرد با توجه به مستندات فوق الذکر کار پیگیری حقوقی و قضایی پرونده در دو حوزه محلی و خارجی آن از طریق به کارگیری مجرب ترین وکلای بین المللی در دستور کار وزارت امور خارجه قرار دارد.
سیام/ 1723/9132/ شماره 054 ساعت 15:42 تمام
۰ نفر