۱۲ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9263191
T T
۰ نفر
واکنش توتال،اعتراف بزرگ به تاثیر معکوس تحریم های ضدایرانی ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/12 سیاسی.توتال.ایران.تحریم تهران-بزرگترین شرکت نفتی فرانسه موسوم به توتال با اذعان صریح به اینکه تحریم این شرکت برای فروش محصولات نفتی به ایران اشتباه است، در عمل ثابت کرد که تحریم های ضدایرانی بیش از آنکه به ضرر ایران باشد، موجب ضرر و نگرانی شرکت های غربی و در نهایت کشورهای تحریم کننده خواهد بود.
کریستوف دو مارژری رییس شرکت توتال که در کنار شرکت های بزرگ نفتی شل، اکسان موبیل و بی پی (بریتیش پترولیوم )، یکی از بزرگترین غول های نفتی جهان به شمار می رود، با اشتباه خواندن تحریم فروش فرآورده های این شرکت به ایران، به صراحت اعلام کرد که توتال در نخستین فرصت ممکن، فعالیت های تجاری خود را با ایران از سر خواهد گرفت.
دو مارژری که به خوبی از میزان ضرر و زیانی که توتال از تحریم فروش محصولات خود به ایران متحمل خواهد شد، مطلع است، تاکید کرده که مسایل سیاسی را نباید در مسایل معمولی و تجاری میان کشورها دخالت داد و این یک اشتباه بزرگ است.
اظهارات آقای کریستوف دو مارژری حاکی از میزان اهمیت اقتصادی روابط غرب و شرکت های غربی با ایران است و نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم های روزافزون که طی بیش از سه دهه گذشته علیه آن تحمیل شده، همچنان یکی از تاثیرگذارترین بازیگران عرصه اقتصاد و تجارت منطقه ای و بین المللی است.
توتال اولین شرکت اروپایی نیست که قربانی تلاش های آمریکا برای تشدید تحریم های ضدایرانی می شود. طی چند سال گذشته برخی شرکت های معتبر جهان که قراردادهای بزرگی با ایران برای سرمایه گذاری و فعالیت در زمینه های گوناگون از جمله نفت و گاز در منطقه پارس جنوبی امضا کرده بودند، تحت تاثیر تهدیدهای آمریکا از ادامه همکاری و بهره مندی از این قراردادها که می توانست سود فراوانی را عاید آنها کند، محروم شدند.
دولت آمریکا که به زعم خود با هدف متوقف کردن پروژه های عظیم صنعتی از جمله طرحهای بزرگ ایران در حوزه های نفت، گاز، پالایشگاه و پتروشیمی مانع از ادامه فعالیت برخی شرکت های خارجی در ایران شده است ؟ اما این تحریم ها صرفا به سوختن فرصت این شرکت ها برای سود بردن از بازارهای کار و سرمایه گذاری در ایران شد و طولی نکشید که پیمانکاران داخلی با بهره گیری از دانش متخصصان ایرانی با شرایطی به مراتب بهتر از شرکت های غربی، جای آنها را پر کردند.
از جمله می توان به حضور فعال شرکت های ایرانی به جای شرکت های تحریم شده خارجی و امضای همزمان قرارداد فازهای باقیمانده از منطقه پارس جنوبی که شامل 6 قرارداد بزرگ بود، اشاره کرد.
بیش از دو هفته پیش در روز 25 خرداد ماه، قراردادهای مربوط به فازهای باقیمانده از منطقه پارس جنوبی با حضور رییس جمهوری در عسلویه با شرکت های داخلی امضا شد تا بدین ترتیب بزرگترین رویداد تاریخ صنعت نفت کشور در یک روز تاریخی رقم بخورد.
نکته قابل توجه درباره حضور شرکت های ایرانی به جای شرکت های خارجی اینکه در ارزش قراردادهایی که با شرکت های ایرانی برای انجام پروژه ها امضا شده است، تفاوت درخور توجهی مشاهده می شود و حضور شرکت های داخلی سبب شده تا میزان ارزی که برای اجرای این پروژه ها از کشور خارج می شود، به حداقل ممکن برسد.
حضور فعال و با انگیزه دانشمندان و متخصصین داخلی در طرحهای مربوط به حوزه نفت و گاز تنها یکی از صحنه های توانایی ایران امروز محسوب می شود و دستیابی دانشمندان جوان ایرانی به پیشرفته ترین فناوری های روز دنیا نظیر فناوری نانو، فناوری صلح آمیز هسته ای، فتح مدارهای دور دست در فضا، علوم مربوط به سلول های بنیادین، ساخت تجهیزات پیشرفته دفاعی در حوزه های نیروی زمینی، هوایی و دریایی و ... از دیگر دستاوردهای مهم کشور در تحریم های ناعادلانه ای است که از همان نخستین روزهای پس از پیروزی انقلاب بر ملت ایران تحمیل شد و سال به سال و اخیرا نیز روز به روز بر شدت آن افزوده شده است.
برداشتن چنین گام های مهمی در سایه تحریم ها اثبات این واقعیت است که تحریم ها نه تنها محدودیت چندانی برای کشور ایجاد نکرده و مانع پیشرفت نشده، بلکه برکت، انگیزه و فرصت سازی به همراه داشته است و کار و تلاش اقشار مختلف مردم ایران سبب شده که بسیاری از تحریم ها و تهدیدها علیه این ملت به فرصت های بزرگ در مسیر سازندگی و استقلال تبدیل شود.
جمهوری اسلامی ایران اگر چه با اقتدار توانسته با شکستن موج تحریم ها، مسیر پیشرفت را به خوبی طی کند، اما همواره اعلام کرده است که از تحریم ها استقبال نمی کند و مایل است در شرایط عادلانه روابط سیاسی، تجاری، اقتصادی و ... را با سایر کشورهای جهان حفظ کند و تعاملی سازنده با کشورها داشته باشد.
منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران اخیرا در نامه ای خطاب به اعضای اتحادیه اروپا، به آنها هشدار داده که هرگونه اقدام از سوی آنها برای تحریم ایران، به یقین زیان بیشتری برای اتحادیه اروپا در مقایسه با جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت و آمارهای گذشته بیانگر همین موضوع است.
متکی در نامه خود ضمن ابراز تاسف و خجالت آور خواندن اقدام اروپا در حمایت از قطعنامه ناعادلانه شورای امنیت در زمینه تحریم ایران، تاکید کرده است که اروپا با این اقدام عملا خود را از همکاری بالقوه استراتژیک با شریکی قدرتمند و با نفوذ در منطقه حساس خاورمیانه و خلیج فارس، محروم می کند.
رییس شرکت توتال اگر چه سعی کرده با اظهاراتی زیرکانه اینگونه وانمود کند که تحریم فروش محصولات این شرکت به ایران ممکن است به مردم عادی نیز آسیب وارد کند، اما آنچه مسلم است اینکه توتال بیش از آنکه به فکر ضرر و زیان مردم عادی باشد، به منافع خود و امتیازهایی می اندیشد که می تواند از محل قرارداد همکاری با ایران کسب کند.
سیام/ 1723 شماره 045 ساعت 14:57 تمام
۰ نفر