۱ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9262326
T T
۰ نفر
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت و گو با ایرنا: مصوبه اخیر مجلس ضربه آخر را به دانشگاه آزاد و حامیانش زد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/01 فرهنگی.شورای عالی انقلاب فرهنگی.دانشگاه آزاد تهران- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ابراز تاسف از مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در مورد وقف اموال دانشگاه آزاد گفت: بااین مصوبه، دانشگاه آزاد و حامیانش ضربه آخر را به خود زدند چراکه مردم را نسبت به خطر و مشکلات ناشی از دانشگاه آزاد آگاه کردند.
حسین کچوئیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: اقدام مجلس در رابطه با وقف اموال دانشگاه آزاد و تداوم اجرای اساسنامه قبلی این دانشگاه هم به لحاظ صوری و هم به لحاظ محتوایی دارای ایراد و اشکال است.
وی تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی که به دستور بنیانگذار جمهوری اسلامی تشکیل شده و همچنان مورد تایید مقام معظم رهبری است به اعتبار و شانیت ولایت فقیه، شانیت قانونگذاری دارد و اثر قانونی بر مصوبات آن مترتب است.
کچوئیان یادآور شد: صرف نظر از اینکه محتوای بحث چه بوده است در رابطه با نحوه طرح مسائل در مجلس و طرحهای پیشنهادی نمایندگان یا لوایح ارائه شده از سوی دولت، قواعدی وجود دارد و یک رابطه تعریف شده نیز میان مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است که تاکنون مطابق این دو قاعده عمل می شد و براساس آن هرگاه شورا در یک مساله وارد می شد مجلس در آن ورود نمی کرد و برعکس آن هم صادق بود.
وی اضافه کرد: متاسفانه در یک مورد اخیر، نمایندگان مجلس برخلاف قواعد موجود عمل کردند و یکی از افرادی که در این زمینه خیلی فعالیت داشت آقای عباسپور بود درحالیکه وی در جلسات شورا نیز حضور داشته و درباره مسائل اساسنامه دانشگاه آزاد مخالفت خیلی شدیدی با اعضای شورا داشت.
مدیرگروه جامعه شناسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: حضور آقای عباسپور در جلسات شورا به این دلیل بود که مجلس از مباحث مطروحه در شورا اطلاع داشته باشد و بعدها تداخلات حقوقی و قانونی مطرح نشود اما متاسفانه ایشان طبق رویه ای که در دو سه سال گذشته داشتند هر موردی که در شورا نمی توانستند به نتیجه برسانند و نظراتشان را تحمیل کنند می رفتند بیرون و در دالان های مجلس شورای اسلامی، مساله ایجاد می کردند همانطور که درمورد مساله بومی گزینی دانشگاه ها نیز همین کار را کردند.
وی طرح مجدد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در صحن علنی مجلس و رای گیری در مورد آن را امری خلاف قانون خواند و گفت: متاسفانه آقای لاریجانی نیز با وجود تذکر برخی نمایندگان، با طرح این مساله در صحن مجلس موافقت کردند و یک موضع دوگانه در این قضیه گرفتند و گفتند قانون را به رای بگذارید درصورتیکه یک قانون وقتی تصویب شد دیگر مبنای عمل است و نمی توان دوباره درباره آن رای گیری کرد.
کچوئیان، اصرار برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ورود به مساله وقف اموال دانشگاه آزاد و فشار برای طرح دو فوریتی آن را فاقد توجیه و در نتیجه فعالیت های تبلیغاتی افرادی همچون جاسبی و هاشمی ارزیابی کرد.
وی تصریح کرد: صاحبان منافع در دانشگاه آزاد چنین تبلیغ می کنند که با تغییر اساسنامه، افرادی می خواهند این دانشگاه را تخریب کنند و جلوی رشد وارتقای آن را بگیرند و با آن دشمنی دارند اما باید پرسید که از کدام بخش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی چنین چیزی استنباط می شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی این سوال را مطرح کرد که آیا ایجاد برخی تغییرات در مدیریت دانشگاه آزاد و یا اضافه و کم کردن چند عضو به هیات امنای آن به معنای نابودی آن مجموعه است.
به گفته وی برخی از مدافعان دانشگاه آزاد نیز در پی القای این نکته هستند که برخی می خواهند دانشگاه آزاد را به یک دانشگاه دولتی تبدیل کنند درصورتیکه دولت این تغییرات در اساسنامه به وجود نیاورده بلکه این مساله در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است.
کچوئیان با بیان اینکه با برخی از پنج عضو جدیدی که از سوی شورای انقلاب فرهنگی به عنوان اعضای جدید هیات امنای دانشگاه آزاد معرفی شده اند نیز مخالفت هایی دارد اظهار داشت: فکر نمی کنم بعضی از این افراد بتوانند خیلی موثر عمل کنند اما صرفنظر از عقیده شخصی من، این افراد اصلا دولتی نیستند و علاوه بر آن تنها چهار پنج نفر هستند و هیات امنا اعضای دیگری هم دارد و این برای نمایندگان مجلس، قبیح است که با اطلاعات و ارزیابی های غلط وارد یک قضیه شوند.
وی با اشاره به تاریخچه شکل گیری دانشگاه آزاد توضیح داد: در مرحله اول و آغاز به کار دانشگاه آزاد اگر حمایت های افرادی مانند آقای هاشمی که در مسوولیت ریاست جمهوری بودند وجود نداشت امکان نداشت که دانشگاه آزاد به این مرحله از رشد برسد.
کچوئیان افزود: به استناد خاطرات آقای هاشمی، در طول این سالها یک رابطه یک طرفه میان آقای جاسبی و ایشان وجود داشته، هیات موسسی وجود نداشته و هیچکس بر فعالیت دانشگاه آزاد نظارتی نکرده است و این دانشگاه دائما از امکانات دولتی، زمین و امکانات حقوقی و قانونی استفاده کرده است.
به اذعان وی در حال حاضر دانشگاه آزاد به جایی رسیده است که رییس آن به عنوان یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم وزن وزرا حق رای دارد و درصورتیکه ادعا می کند رییس یک دانشگاه خصوصی است در تمام فرایندهای آموزش عالی کشور همانند یک وزیر رای می دهد و مدعی است که از وزارتخانه هم مهمتر است و باید وزارتخانه به دست وی سپرده شود.
کچوئیان با انتقاد از وضعیت فعلی دانشگاه آزاد گفت: این مجموعه به واسطه رانت سیاسی و به دلیل درنظرنگرفتن قواعد و قوانین و بی توجهی و عدم نظارت بر آن به یک غول در صحنه آموزش عالی کشور تبدیل شده است و حالا در این مرحله این مجموعه را تحت نظارت یک نفر قرار داده ایم درصورتیکه گذشته دانشگاه آزاد نشان می دهد که نحوه اداره آن، اعطای مدرک آن، مفاسد مدیریتی و مسائل مالی و نوع تدوین و تاسیس رشته ها و برنامه های آن چگونه بوده است.
وی با تاکید براینکه امروز دانشگاه آزاد نقش بی بدیلی در آموزش عالی کشور دارد انتقاد کرد: با این وجود هیچکس نمی داند که مدارک دانشگاه آزاد چگونه صادر می شود و این دانشگاه در دو سه سال قبل، حتی نظر مقام معظم رهبری درمورد جلوگیری از توسعه کمی را هم اجرا نکرد تااینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد این مقوله شد و به آنها تذکر داد که توسعه کمی را متوقف کنند اما ببینید از آن زمان تاکنون چه میزان توسعه کمی در این دانشگاه صورت گرفته است که این امر خیانت به همه مردم و دانشجویان است.
به اعتقاد این عضو هیات علمی دانشگاه تهران، بسیاری از استانداردهای آموزشی از جمله نسبت استاد به دانشجو، نسبت فضای آموزشی به دانشجو و مقوله های کیفی در دانشگاه آزاد رعایت نمی شود و برای رفع مفاسد موجود و ارتقای کیفیت در این دانشگاه، نظارت بر آن ضروری و اجتناب ناپذیر است.
وی تصریح کرد: دراین شرایط آیا درست است چنین دانشگاهی که به غلط به چنین سطحی از رشد و بزرگی رسیده و انحصار در آموزش عالی کشور ایجاد کرده است به حال خود رها شود و جای تاسف دارد الان که یک مرجع وارد قضیه دانشگاه آزاد شده و پس از چهارسال مصوبه ای را در این رابطه گذرانده است مجلس شورای اسلامی که باید مدافع منافع نظام و مردم و دانشجویان باشد وارد این قضیه می شود و می خواهد انحصار زشت این دانشگاه را در دست چند نفر تحکیم کند.
کچوئیان در ادامه این سوال را مطرح کرد که چه دلیلی دارد که دیگر دانشگاه های خصوصی کشور نتوانند همانند دانشگاه آزاد به چنین شانیتی دست یابند و هرکار که دلشان خواست انجام دهند و چرا نباید در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشته و در تمام سیاستگذاری های آموزش عالی نقش و مشارکت داشته باشند.
به باور وی تمام افرادی که به کشور و حوزه آموزش عالی علاقه مند هستند بدون درنظر گرفتن مسائل سیاسی، از اینکه وضع فعلی دانشگاه آزاد ادامه یابد باید بر خود بلرزند زیرا اگر فرضا تاکنون نیز در این دانشگاه ، فسادی وجود نداشته است این وضعیت خود به خود فساد آور خواهد بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: یکی از دلایل ورود شورا به مقوله دانشگاه آزاد، فسادهایی است که به دلیل نحوه مدیریت آن در کشور ایجاد شده است به طوریکه به هرفردی که خواسته اند مدرک داده اند و افرادی را که دلشان خواسته است با هر شانیت و صلاحیت، به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه پذیرفته اند و به این ترتیب در نظام سیاسی کشور و حتی جایگاههایی همچون مجلس شورای اسلامی اخلال ایجاد کرده اند.
وی خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی اصرار دارد که دانشگاه آزاد باید تن به نظارت بدهد، جلوی توسعه و رشد بدون کیفیت و بی ضابطه آن گرفته شود و مشکلات مدیریتی و مالی آن برطرف شود.
گفت و گو از: زینب کارگر شماره 111 ساعت 19:39 تمام
۰ نفر