۲۹ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9261961
T T
۰ نفر

فارین پالیسی:

۲۹ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9261961
فارین پالیسی: تحریم ها علیه ایران کارساز نیست ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/03/29 سیاسی.ایران.آمریکا.تحریم تهران- نشریه آمریکایی فارین پالیسی با اشاره به تصویب تحریم های ضد ایرانی در قالب قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل، تصریح کرد، بر خلاف انتظار دولت آمریکا، تحریم های فعلی و آتی، سد راه تلاش های هسته ای که ایران بر صلح جویانه بودن اهدافش تاکید دارد، نخواهد شد.
به نوشته این نشریه آمریکایی، به رغم همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و حتی اجازه بازدید سرزده به بازرسان این آژانس از تاسیسات هسته ای اش، مقامات آمریکایی امیدوارند، قطعنامه مصوب 9 ژوئن (19خرداد) شورای امنیت سازمان ملل و متعاقب آن، اعمال تحریم های یکجانبه اتحادیه اروپا و دیگر متحدان واشنگتن، تهران را به آنچه واشنگتن از آن به عنوان همکاری کامل با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی یاد کرده است، ترغیب کند.
به زعم کاخ سفید، تحریم های جدید با هدف قرار دادن برنامه هسته ای ایران، تلاش های این کشور را در رابطه با توسعه موشک های بالستیک و تسلیحات متعارف ایران،توانمندی نظامی و هسته ای اش عقیم خواهد گذاشت.
بدون تردید، رهبران ایران از نحوه مقاومت عراق در برابر تلاش ها و فشارهای شورای امنیت برای تحدید توان بالقوه نظامی این کشور پس از حمله به کویت در سال 1991، سررشته و اطلاع کافی دارند.
عراق در نخستین سال های دولت بیل کلینتون رییس جمهوری پیشین آمریکا، عملا از شروط مربوط به بازرسی های پس از جنگ پیروی می کرد اما، این همکاری که در ابتدا از سر اکراه و بی میلی بود، به تدریج پرخاشگرانه و در نهایت متوقف شد.
طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران تا کنون در بخش های عمده برنامه هسته ای اش، به طور کامل با بازرسان آژانس همکاری کرده است اما، در پی صدور قطعنامه جدید سازمان ملل، تهران درباره کاهش این همکاری هشدار داد.
عراق از مجاری همچون درخواست های بشردوستانه، معاملات پشت پرده و پرداخت رشوه، موفق به ایجاد شکاف و دودسته گی در اجماع بین المللی موجود پس از حمله به کویت شده بود، ایران نیز علاوه بر دوستان جدیدی مانند ترکیه و برزیل، احتمالا دوستان تازه و بیشتری در بین کشورهای در حال توسعه پیدا خواهد کرد.
فارین پالیسی افزود، همانگونه که بسیاری از کارشناسان و ناظران مسایل هسته ای خاطر نشان کرده اند، با اعمال تحریم نمی توان ایران را به کشاندن به پای میز مذاکرات مشروط واداشت بلکه، این تحریم ها، عزم ایرانی ها را برای پیشبرد اهداف هسته ای که بارها بر صلح جویانه بودن و استفاده از آن برای تامین برق مورد نیاز کشور تاکید کرده اند، جزم تر خواهد کرد.
با توجه به مولفه های عراق و منتهی شدن آن به حمله سال 2003 آمریکا و متحدانش به بغداد، بدون تردید، سیاست گذاران آمریکایی اشتیاقی به تکرار چنین تجربه ای ندارند. سران ایران نیز از این تردیدها و دو دلی های معقول و طبیعی آگاهند و از این رو، دلیلی ندارد که از دچار شدن به سرنوشت صدام بیم داشته باشند.
آمریکام 1088**9158** شماره 038 ساعت 12:10 تمام
۰ نفر