۴ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9258940
T T
۰ نفر

فرمانده کل سپاه پاسداران:

۴ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9258940
فرمانده کل سپاه پاسداران: نگاه سپاه برای برقراری امنیت در جنوب شرق کشور، فرهنگی است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/03/04 سیاسی.دفاعی.سپاه.همایش تهران - فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،گفت: سپاه پاسداران با نگاه فرهنگی، دینی، قومی، قبیله ای و اقتصادی برای برقراری امنیت در جنوب شرق کشور با همکاری مردم این منطقه تلاش می کند.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،سردار سرلشکر محمد علی جعفری روز سه شنبه در افتتاحیه همایش سراسری جغرافیا، توسعه، دفاع و امنیت در جنوب شرق کشور با اشاره به اینکه سپاه پس از انقلاب دو مرحله در استان سیستان و بلوچستان حضور داشته است،افزود: سپاه پاسداران در سال های 72 تا 76 به مدت دو سال برای برقرار کردن امنیت در این استان حضور یافت که البته این حضور نگاه و دامنه محدودی داشت.
وی تصریح کرد: در آن زمان وظیفه سپاه پاسداران فقط برخورد نظامی با گروهک های ضد انقلاب بود، چون برای یک بار و همیشه باید با گروهک های جدایی طلب مبارزه می کرد که باعث شد تا این گروهک ها سلاح را زمین گذاشته و پس از آن توسعه همه جانبه در منطقه آغاز شود.
عضو شورای عالی امنیت ملی حضور دوباره سپاه در سیستان را با درخواست این شورا در سال 87 عنوان کرد و ادامه داد: این بار وظیفه و زمان حضور سپاه محدود نبود و برخورد ریشه ای با مقوله ناامنی برای آغاز حرکت به سمت توسعه و امنیت پایدار با تاکید بر مساله سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و نظامی در دستور کار این نهاد قرار گفت.
سردار جعفری نگاه سپاه پاسداران به امنیت در شرق را نگاهی عمیق و ریشه ای در چارچوب نظام عنوان کرد و تاکید کرد: نیاز داریم در شرق کشور به مباحث امنیتی با نگاه مبنایی و بر اساس اصول انقلاب بپردازیم.
فرمانده کل سپاه در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه بحث امنیت در هر کشوری کلیدی است اما این مقوله با فرهنگ، باورها، اعتقادات و چارچوب حکومت های مستقر در آن کشور صورت می پذیرد،اظهار داشت: باید نگاه خود به مساله امنیت در جنوب شرق کشور را با در نظر گرفتن چارچوب های ملی، بازنگری کنیم، زیرا پس از 30 سال از انقلاب اسلامی نگاه به امنیت در شرق کشور کاملا متفاوت شده و تعریف جدیدی ارائه شده است.
وی هدف از تشکیل حکومت اسلامی را هدایت جامعه به سمت رشد و کمال انسان ها و مردم دانست و گفت: هدف از برقراری امنیت در شرق کشور فقط برخورد با دشمنان و ضد انقلاب ها که در آن منطقه فعالیت می کنند نیست، بلکه در کنار آن نیز باید به مسائل معیشتی، فرهنگی و اعتقادی مردم آن منطقه نیز پرداخته شود.
جعفری سه مسئله امنیت، رفاه و اقتصاد و فرهنگ، دین و باورها را باعث ایجاد آسایش و پیشرفت در شرق کشور اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: هدف دشمن بهره برداری از زمینه ها و بسترها برای توسعه ناامنی و جدا کردن مردم از نظام است که باید با اولویت این زمینه ها را از بین ببریم.
وی با بیان اینکه رفع مشکلات اقتصادی در شرق کشور باید مهمترین مسئله دولتمردان باشد،افزود: بدون رفع این مشکلات، تلاش ها، آب در هاون کوبیدن است که البته اقدامات دولت نهم و دهم در زمینه توسعه اقتصادی و محرومیت زدایی خوب بوده ولی باید با اقدامات امنیتی نیز هماهنگ باشد.
فرمانده کل سپاه تاکید کرد: باید از توسعه افکار اسلام آمریکایی در منطقه شرق کشور که با سرمایه گذاری خارجی ها صورت می گیرد، با تاکید بر اسلامیت و ایرانیت تمامی اقوام کشور در راستای وحدت،به شدت جلوگیری کرد، اما بعضی نگاه ها، تعصب ها، تنگ نظری ها و کوته فکری ها نمی گذارد وحدتی که برپایه اسلام است در آن منطقه ایجاد شود.
سردار جعفری ادامه داد: انجام اقدامات فرهنگی و اقتصادی در منطقه جنوب شرق کشور با رویکرد جدید و در مسیر اصول انقلاب یک ضرورت اجتناب ناپذیر باشد.
وی مانع دیگر برای ایجاد امنیت پایدار در شرق کشور را مرزهای باز، گسترده و بدون کنترل در این منطقه عنوان کرد و افزود: باید برای موضوع قاچاق کالا و مواد مخدر که ارتباط مستقیم با معیشت مردم دارد، فکری کرد.
فرمانده سپاه پاسداران، ساختار قومی قبیله ای در سیستان و بلوچستان را یک فرصت برای برقراری امنیت اعلام کرد و ادامه داد: سپاه پاسداران به این مسئله به عنوان یک فرصت استثنایی نگاه می کند که البته بعضی نیز با این تفکر مخالف هستند، که باید این نگاه بصورت یکسان در مسئولین کشور به وجود آید.
عضو شورای عالی امنیت ملی همچنین با اشاره به اینکه سپاه پاسداران به سرعت درحال واگذاری امنیت شرق کشور به خود مردم این منطقه با محوریت قومی قبیله ای است، تصریح کرد: تطبیق اعتماد مردم شرق کشور با اسلام، جمهوری اسلامی و ایران در کنار ساختار قومی، قبیله ای و مدیریت صحیح در این مسئله می تواند امنیتی پایدار در استان سیستان و بلوچستان را به ارمغان آورد.
وی با ابراز تاسف از اینکه مبانی علوم انسانی کشورمان برگرفته از غرب است ، افزود: بعضی از مسئولین در این منطقه شعارهای زیبایی می دهند، اما باید در مسیر فرهنگ و باورهای قومی در آن منطقه امنیت برقرار شود.
گفتنی است در ابتدای این مراسم سردار سرلشکر سید یحیی صفوی رییس همایش سراسری جغرافیا، توسعه، دفاع و امنیت در جنوب شرق کشور با اشاره به خصوصیات و اهداف برگزاری این مراسم گفت: بهره برداری از نظرات اساتید سایر علوم در قالب نظریات در این همایش مورد توجه قرار گرفته است.
حسین ظریف منش رییس دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین (ع) نیز در سخنان کوتاهی ریشه های نا امنی در سیستان و بلوچستان را در محرومیت و ضعف زیر ساختی دانست.
گفتنی است این همایش فردا (چهارشنبه ) نیز ادامه خواهد داشت.
سیام **9103** شماره 074 ساعت 14:37 تمام
۰ نفر