۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9256041
T T
۰ نفر
رییس سازمان حفاظت محیط زیست: مساله گردو غبار مساله اولویت دار منطقه است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/09 اجتماعی.محمدی زاده.محیط زیست.آنکارا آنکارا- محمد جواد محمدی زاده معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست جمهوری اسلامی ایران، گرد و غبار را مساله اولویت دار منطقه دانست.
به گزارش ایرنا از آنکارا، وی در نشست چهارجانبه وزیران محیط زیست ایران، ترکیه، سوریه و عراق در آنکارا در نشست مطبوعاتی مشترک با همتایان خود این مساله را عنوان کرد.
وی با اشاره به این که مساله گرد و غبار نه تنها سلامت مردم منطقه، بلکه رشد و توسعه اقتصادی کشورهای منطقه را نیز مورد تهدید قرار داده، خواهان مبارزه جدی با این مساله شد.
به گفته وی، اجلاس آنکارا نقطه آغازینی برای فعالیت در این زمینه است که منطقه نیازمند آن می باشد.
به گفته محمدی زاده، به غیر از چهار کشور شرکت کننده در اجلاس آنکارا، کشورهای شمال آفریقا، اردن و عربستان سعودی به عنوان کشورهای منشا گرد و غبار در منطقه، دیگر کشورهای منطقه نیز باید در این مساله به یکدیگر کمک کنند.
وی با اشاره به گفتگوهای چهارجانبه و دیدارهای هیاتهای کارشناسی، بر لزوم همکاری کشورهای مختلف با استفاده از ظرفیتهای قانونی، منابع مالی ؟ انسانی و تجربیات موجود در این زمینه تاکید کرد.
معاون رییس جمهوری کشورمان اولین اقدام موثر در این زمینه را ایجاد یک مرکز پایه ای هواشناسی خواند و افزود: باید بتوان داده های مورد نیاز را برای اقدامات پیشگیرانه و دیگر اقدامات که از مذاکرات آنکارا حاصل می شود، برای اهداف زیست محیطی در منطقه به کار بست.
وی تاسیس یک بانک اطلاعاتی براساس داده های چهار کشور شرکت کننده در اجلاس آنکارا و در مرحله بعدی دیگر کشورهای منطقه را نیز از اولویت های تعیین شده در این راستا بر شمرد.
محمودی زاده با اشاره به تجربیات ایران در تثبیت 2/2 میلیون هکتار شنهای روان گفت: کشورهای منطقه باید تجربیات خود در این زمینه ها را مبادله کنند و ایران آماده است تجربیات خود در این زمینه ها را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد.
وی افزود: کشورهای شرکت کننده در اجلاس آنکارا برای مسایل زیست محیطی به خصوص درباره مساله گرد و غبار، از دیگر کشورهای منطقه نیز دعوت به همگرایی و همکاری می کنند و سازمانهای بین المللی از جمله سازمان ملل نیز باید به طور جدی از این حرکت شایسته حمایت کنند.
محمدی زاده با اشاره به این که نشست بعدی این اجلاس در تهران و بعد از آن در سوریه تشکیل خواهد شد، گفت: امیدواریم در نشست تهران موفق به نهایی کردن برنامه عمل دو ساله برای این اجلاس شویم.
وی با اشاره به دیدار خود با ویسل اراوغلو وزیر محیط زیست و جنگلداری ترکیه، از تلاشهای اراوغلو برای تشکیل نشست آنکارا که بنا به پیشنهاد معاون رییس جمهور ایران شکل گرفته است، تشکر کرد.
ویسل اراوغلو وزیر محیط زیست و جنگلداری ترکیه نیز در این نشست مطبوعاتی، تصمیمات اجلاس آنکارا را مهم ارزیابی کرد و گفت: طبق تصمیم متخذه، گروههای کارشناسی هر چهار کشور برای بررسی ظرفیتها و تدوین برنامه عمل طی سه ماه آینده فعالیت خواهند کرد و بعد از آن در نشست تهران برنامه عمل خود را تصویب و اجرا خواهیم کرد.
وی با تاکید بر این که از دید ترکیه مساله گردوغبار یک مساله مهم و انسانی است، گفت: این یک مساله فراملی است و برای مبارزه با آن نیازمند یک همکاری قدرتمند هستیم.
بهمن حسین پور سفیر کشورمان در آنکارا نیز در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: کشورهای شرکت کننده عزم خود را برای مهار مشکلات زیست محیطی از جمله مساله بسیار مهم گرد و غبار که در سالهای اخیر موجب اختلال در روند زندگی برخی از ساکنان منطقه شده است، جزم کرده اند.
وی با بیان این که موضوع ریز گردها و گرد و غبارهای اخیر نیازمند توجه جامعه جهانی است، به غبار ناشی از آتشفشانهای ایسلند که مدتی زندگی همگان را در اروپا مختل کرد، اشاره و تصریح نمود: آلودگی های زیست محیطی باید به دور از جنجالهای سیاسی و برداشت های خصمانه، مورد توجه جدی محافل جهانی قرار بگیرد.
حسین پور تصریح کرد: همانگونه که کشورهای آسیایی به غبار آتشفشانهای ایسلند حساسیت نشان داده و برای کاهش اثرات این بحران فعالیت کردند، کشورهای اروپایی نیز باید در مهار بحرانهای ناشی از گرد و غبار و شن های روان به کمک برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی بشتابند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در این زمینه تمامی تجربیات خود را در اختیار کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان قرار دهد.
نشست مزبور امروز با صدور بیانیه ایی به کار خود پایان خواهد داد.
خاورم 1319**230**2012** شماره 080 ساعت 17:53 تمام
۰ نفر