۷ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9255792
T T
۰ نفر
فراخوان برای تحقیق درمورد جنایات نظامیان آمریکایی در عراق ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/07 سیاسی.آمریکا.عراق.خبرنگاران تهران - کمیته ی حفاظت از خبرنگاران به عنوان یک نهاد حقوق بشری رسانه یی که مستقر در نیویورک است، از وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون ) خواست تا در مورد کشتار خبرنگاران در عراق به دست نیروهای آمریکایی، تحقیق کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، جوئل سیمون، مدیر اجرایی کمیته ی مذکور روز گذشته (دوشنبه ) در نامه یی به رابرت گیتس، وزیردفاع آمریکا اعلام کرد، درمجموع 16 خبرنگار و سه دستیار ان ها به دست نیروهای آمریکایی در عراق کشته شده اند.
در بین کشته شدگان ، گزارشگرانی از خبرگزاری رویترز بودند که در حادثه یی در سال 2007 جان باختند و فیلم ان در پایگاه اینترنتی ویکی لیکز پخش شد.
این پایگاه اینترنتی به طور معمول اطلاعات سانسورشده و یا محرمانه را منتشر می کند.
فیلم این حادثه ماه جاری میلادی در تلویزیون سراسر دنیا پخش و توسط میلیون ها نفر در پایگاه های اینترنتی مشاهده شد.
سیمون دراین نامه نوشت: باردیگر درخواست مان را برای تحقیقاتی جامع، بی طرفانه و علنی درارتباط با این موارد ازجمله وقایع تاریخ 12 ژوئیه (21 تیر) که به کشته شدن (نامیر) نورالدین و (سعید) چماغ انجامید، تکرار می کنیم.
این کمیته همچنین اوایل ماه جاری میلادی فهرستی را موسوم به شاخص مصونیت سال 2010 خود منتشر کرد که حاوی نام دهها کشوری است که خبرنگاران به طورمعمول در این کشورها جان خود را ازدست می دهند و دولت ها هم از پیگیری عاملین این جنایات، خودداری می کنند.
در راس این فهرست کشور عراق با 88 مورد قتل مبهم خبرنگاران قرار دارد.
مترجمام 1442**1450** شماره 022 ساعت 11:33 تمام
۰ نفر