۳۱ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9255216
T T
۰ نفر
متکی: تاکید بر حفظ سلاحهای هسته ای با خواست مردم جهان مغایر است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/01/31 سیاسی.متکی.وزیر امور خارجه ترکیه وزیر امور خارجه، شعار کنفرانس بین المللی خلع سلاح و عدم اشاعه در تهران مبنی بر انرژی هسته ای برای همه، سلاح هسته ای برای هیچکس را پیام روشنی توصیف کرد که هر روز مخاطبین بیشتری پیدا می کند و گفت: تاکید بر حفظ سلاح هسته ای مغایر با خواست مردم جهان است.
به گزارش ایرنا به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، منوچهر متکی روز سه شنبه طی مذاکره با داود احمد اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در تهران افزود: اعلام رسمی تهدید رییس جمهور یک کشور دارنده سلاح هسته ای بر ضد یک کشور عضو ان.پی.تی اقدامی غیرقابل دفاع و شرم آور است.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: قطار خلع سلاح هسته ای به راه افتاده است، گرچه چالش هایی پیش رو دارد.
متکی در تشریح فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران اظهار داشت: اگر اراده سیاسی جدی برای تحقق فرمول تبادل سوخت وجود داشته باشد، کماکان این تبادل می تواند فرصتی اعتمادساز برای همه طرف ها از جمله اعتماد متقابل جمهوری اسلامی ایران نسبت به طرف های مقابل باشد.
وزیر امور خارجه در خصوص روابط دوجانبه تهران - آنکارا، به برگزاری موفق نشست بیست ویکم کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آنکارا در اواخر سال گذشته اشاره و نحوه پیگیری اجرای توافقات فیمابین را با همتای ترک خود مورد بررسی قرار داد.
متکی گفت: متکی در خصوص مسایل منطقه ای، برگزاری انتخابات در عراق را مرحله ای از شکل گیری دولت جدید و دوره ای نوین در مسیر پیشرفت مردم این کشور تا حصول به ثبات کامل ذکر کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تحولات افغانستان پس از کنفرانس لندن، تکرار سیاست های اشتباه گذشته از جمله تصمیم به تعامل با افراط گرایان را سیاست درستی در نحوه تعامل با مساله افغانستان ندانست و گفت: در خصوص تهدیدهای چند ماه گذشته سران رژیم صهیونیستی علیه لبنان و سوریه باید گفت که جامعه جهانی نگران اینگونه مواضع است.
**ترکیه با اقدامات قهرآمیز علیه ایران مخالف است داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این مذاکرات اعلام کرد که ایران و ترکیه دو کشور دوست هستند که وابستگی های متقابل زیادی دارند.
وی با اشاره به اینکه در زمینه مسایل دوجانبه میان تهران و آنکارا تحولات خوبی وجود دارد که برگزاری آخرین نشست کمیسیون مشترک دو کشور دلیلی بر آن است، اظهار داشت: ضروری است با تحقق اراده مقامات عالیه دو کشور، حجم روابط فیمابین طی سال های آتی از 10 میلیارد دلار به 20 میلیارد دلار برسد.
وزیرامور خارجه ترکیه سرعت بخشیدن اجرای توافقات در حوزه های انرژی، تجارت و حمل ونقل را در حصول به این هدف موثر توصیف کرد و گفت: رایزنی و مشورت با جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحولات بین المللی ضروری و سازنده است.
وی برگزاری موفق کنفرانس تهران را تبریک گفت و افزود: پیام این کنفرانس به جهان مبنی بر انرژی هسته ای برای همه، سلاح هسته ای برای هیچکس مورد حمایت و استقبال ما است و ایران با پیام های خود به دنیا انرژی مثبت می دهد.
داود اوغلو بار دیگر بر مخالفت ترکیه با هرگونه اقدامات قهرآمیز و تحریم تاکید و تصریح کرد: به اعتقاد ما مسایل باید از طریق گفت وگو و شیوه های دیپلماتیک حل و فصل شود.
وی با تشریح مواضع کشورش در خصوص تحولات منطقه ای از جمله عراق، افغانستان و فلسطین، خواستار استمرار تبادل نظر و رایزنی با ایران در خصوص مسایل منطقه ای شد.
سیام 9170**9130** شماره 065 ساعت 16:26 تمام
۰ نفر