۲۶ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9254740
T T
۰ نفر

متکی:

۲۶ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9254740
متکی: مبادله سوخت می تواند برای همه طرف ها منافع قابل توجهی داشته باشد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/01/26 سیاسی.متکی.آفریقای مرکزی وزیر امور خارجه با بیان اینکه با بسیاری از طرف ها در حال گفت و گو و رایزنی هستیم، گفت: انجام مبادله سوخت می تواند برای همه طرف ها منافع قابل توجهی داشته باشد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، منوچهر متکی بعدازظهر روز پنج شنبه در نشست خبری مشترک با آنتوان گامبی همتای آفریقای مرکزی خود، این مطلب را در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به برگزاری بی نتیجه نشست 5+1 در نیویورک توصیه شما به اینگونه نشست ها چیست، بیان کرد.
وزیر امور خارجه در خصوص نشست 5+1 در نیویورک نیز گفت: این مشورت ها و گفت و گوها از گذشته بین گروه 5+1 وجود داشته و در مقطع کنونی بهترین اقدام این گروه حمایت از تصمیم گروه وین است.
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: معتقدیم اتخاذ تصمیمات منطقی و مناسب می تواند به ایجاد زمینه ها و فرصت های جدید برای همکاری کمک کند.
** مخالفت برخی کشورها با ان.پی.تی پذیرفتنی نیست خبرنگاری پرسید: با توجه به اظهارات اوباما مبنی بر اینکه همه کشورها باید به معاهده ان.پی.تی بپیوندند، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مخالفت خود را با پیوستن به این معاهده اعلام کرد و مدعی شد که اسرائیل هرگز به هیچ کشوری حمله نکرده و جمهوری اسلامی ایران مبادرت به این کار کرده است.موضع شما در این خصوص چیست ؟ وزیر امور خارجه با بیان اینکه از تعهد همه کشورها به معاهده ان.پی.تی استقبال می کنیم، اظهار داشت: موضوع خلع سلاح هسته ای می تواند به طور جدی در دستور کار کنفرانس ها ، گردهمایی ها و سازمان های بین المللی مختلف قرار گیرد.
متکی با تاکید بر این که مخالفت برخی با معاهده ان.پی.تی پذیرفتنی نیست، گفت: در مورد اظهارات رژیم صهیونیستی مبنی بر داشتن سلاح و حمله نکردن، باید بگویم که بله ! این رژیم اشغالگر سلاحهای دیگری داشته و حملاتی در گذشته انجام داده است.
متکی توضیح داد: رژیم صهیونیستی به لبنان هفت بار تجاوز نظامی کرد و بخش هایی از سرزمین کشورهای عربی همچون لبنان، سوریه و کل سرزمین فلسطین را در اشغال دارد.
وزیر امور خارجه با یادآوری اینکه اسرائیل در تاریخ چند دهه موجودیتش در فلسطین اشغالی، نشان داده هر جا لازم باشد اقدام نظامی می کند، تاکید کرد: این رژیم هرجا که ضروری بداند از سلاحهای مختلف استفاده می کند.
وی با تاکید بر اینکه کل سلاحهای هسته ای باید در جهان جمع شود، گفت: خشکاندن ریشه تهدید، امنیت را به دنبال خواهد آورد نه اینکه عده ای سلاح داشته باشند و به بقیه عدم اشاعه را توصیه کنند.
متکی با اشاره به سخنان رییس جمهوری آمریکا در جمهوری چک گفت: اوباما اظهار داشت هنگامی که تعدادی از کشورها سلاح داشته باشند نمی توانیم به بقیه کشورها بگوییم سلاح نداشته باشید.
به گفته متکی، این سخن درست است، اما متاسفانه آنها به این حرف خود عمل نکرده اند؟ چرا که خلاف آن را یکسال بعد و طی روزهای اخیر به زبان آوردند.
وی با تاکید بر اینکه اسرائیل در منطقه ریشه اصلی بسیاری از مشکلات است، گفت: برخورداری رژیم صهیونیستی از کلاهک های هسته ای همواره یکی از منابع تهدید به شمار می رود.
متکی با بیان اینکه شکست های اسرائیل آغاز شده است، یادآور شد: سه سال پیش در لبنان و یک سال گذشته در غزه ما شاهد تجاوزات این رژیم بودیم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت معصومی نژاد خبرنگار بازداشت شده ایرانی در ایتالیا نیز گفت: هدف از در تماس های تلفنی روز گذشته با دو ایرانی باز داشت شده در ایتالیا در زندان هایشان این بود که از وضعیت جسمی آنها مطلع شده و مشکلات احتمالی آنها را جویا شویم.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه دو ایرانی بازداشت شده در ایتالیا با برخی مشکلات در زندان مواجه هستند که در این گفت و گوی تلفنی به آن اشاره کردند، گفت: در گفت و گو با وزیر خارجه ایتالیا این مسایل را پیگیری خواهیم کرد.
وی توضیح داد: در چنین مواردی امکان دارد فرد از زندان به طور موقت آزاد شده و مراحل دادگاه نیز هر چه سریعتر طی شود که ما این موضوع را در دستور کار پیگیری داریم.
متکی اظهار امیدواری کرد که دولت ایتالیا نسبت به بستن این پرونده و آزادی دو هموطن ایرانی اقدام کند و از رسانه ها و سازمان های مختلف مردمی نیز برای حمایت و تاکید بر آزادی معصومی نژاد و دمیرچی لو تشکر کرد.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکا نگران افزایش همکاری ایران و کشورهای آفریقایی است، گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر بر اساس اراده سیاسی موجود بین دو کشور است.
وی با تاکید بر اینکه روابط ایران با آفریقای مرکزی علیه هیچ کشور ثالثی نیست، در عین حال تاکید کرد که به هیچ کشور ثالثی اجازه نمی دهیم که در روابط خوب بین دو کشور دخالت کنند.
متکی ادامه داد: اینکه کشورهای آفریقایی با دوستانشان در سراسر دنیا رابطه داشته باشند، جز. حقوق آنان است و امروز در دنیای آزاد باید به حاکمیت کشورها احترام گذاشت.
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه هر کشوری دوستان خود را انتخاب می کند ، اضافه کرد: دوران دیکته کردن و تحمیل نظر پایان یافته و هر کشوری می تواند بر پایه دوستی و احترام با آفریقا رابطه داشته باشد.
متکی رابطه ایران با آفریقا را بر اساس منافع متقابل و احترام ارزیابی کرد و ادامه داد: طی 31 سال پس از انقلاب این رویه سیاسی وجود داشته، اما امروز با دیپلماسی اقتصادی عجین شده است.
متکی گفت: ما امروز در اقصی نقاط قاره آفریقا با کشورهای دوست روابط اقتصادی خود را گسترش می دهیم.
وزیر امور خارجه سفر همتای آفریقای مرکزی خود را نخستین دیدار وزرای خارجه دو کشور ذکر کرد و اظهار داشت: در این گفت و گوها با توجه به مواضع مشترک دو کشور در خصوص موضوعات مختلف سیاسی، منطقه ای و بین المللی توافق صورت گرفت که فصل جدیدی از روابط دو کشور در همکاری های اقتصادی طراحی شود.
وی دیپلماسی اقتصادی را اولویت سیاست خارجی دو کشور عنوان و اضافه کرد: مشارکت ایران در اجرای پروژه های برنامه توسعه آفریقای مرکزی و بررسی امکان سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران ایرانی در این کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
وی با اشاره به سفر سه روزه وزیر خارجه آفریقای مرکزی به تهران گفت: آفریقا امروز با همگرایی قوی و تشکیل اتحادیه آفریقا زمینه های خوبی از پیشرفت را تعریف کرده و دوستان خود را در اقصی نقاط جهان می یابد؟ دوستانی که طمع یکسویه ندارند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه دو طرف در زمینه گشایش سفارت آفریقای مرکزی در تهران گفت و گو کردند، افزود: ما در این زمینه آمادگی داشته و از آن استقبال می کنیم.
** ایران و آفریقای مرکزی ظرفیت های خوبی برای همکاری دارند آنتوان گامبی وزیر خارجه آفریقای مرکزی در این نشست خبری با ابلاغ سلام گرم رییس جمهور کشورش به ملت و بویژه رییس جمهور ایران گفت: این دیدار نقش مهمی در افزایش و تعمیق روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور خواهد داشت.
وی با بیان اینکه ظرفیت های خوبی برای همکاری دو کشور وجود دارد، به پتانسیل ها و منابع کشورش اشاره کرد.
وزیر امور خارجه آفریقای مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا چه میزان خلع سلاح هسته ای را هدفی دست یافتنی ارزیابی می کنید، گفت: من به دعوت همتای ایرانی خود به این کشور سفر کردم که با برگزاری کنفرانس خلع سلاح تهران همزمان شد.
وی با بیان اینکه همتای ایرانی اش از وی برای شرکت در کنفرانس تهران دعوت کرده است، اظهار داشت: در این کنفرانس حضور خواهم یافت اما اکنون نمی توانم به سوال شما در خصوص تحقق خلع سلاح هسته ای در جهان پاسخ دهم، اما پس از اتمام کنفرانس می توان به این سوال پاسخ داد.
گامبی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی براینکه چه امتیازی برای حضور شرکت های ایرانی در این کشور در نظر گرفته شده است گفت: در کشور ما یک آیین نامه سرمایه گذاری وجود دارد که شرایط بسیار خوبی را برای سرمایه گذاران خارجی از جمله ایران فراهم می کند.
وزیر خارجه آفریقای مرکزی ادامه دادم: یک سرمایه گذار ایرانی هنگام ورود به کشور آفریقای مرکزی در مدت زمان کوتاهی می تواند به تاسیس شرکت یا دفتر خود اقدام کند.
وی امضای معاهدات مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و آفریقای مرکزی را بسترساز فعالیت های بازرگانی و سرمایه گذاری در این کشور ذکر کرد.
سیام ** 9130 شماره 062 ساعت 19:15 تمام
۰ نفر