۱۸ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9253869
T T
۰ نفر

سفرای ایران و برزیل:

۱۸ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9253869
سفرای ایران و برزیل: تهران و برازیلیا خواهان جهانی چند قطبی هستند ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/01/18 سیاسی.ایران.برزیل.روابط دو جانبه سفرای ایران و برزیل در تهران و برازیلیا که روز چهارشنبه در میزگرد ایرنا حضور پیدا کرده بودند، با اشاره به عزم دو کشور برای گسترش روابط در تمامی زمینه ها اعلام کردند دو کشور با یکجانبه گرایی مخالف و خواستار ایجاد جهانی چندقطبی می باشند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن شاطرزاده سفیر ایران در برازیلیا در ابتدای این میزگرد در سخنانی تاکید کرد: فصل نوینی در روابط دو کشور آغاز شده است. مشخصه اصلی این روابط مرگ یکجانبه گرایی و ظهور قدرت های نوظهور در جهان است که نوید تشکیل جهانی چند قطبی را می دهد.
این دیپلمات ایرانی افزود: دوران جهان دو قطبی به پایان رسیده و با کنار رفتن جرج بوش از ریاست جمهوری آمریکا، یکجانبه گرایی به فراموشی سپرده شده است. در جهان قدرت های جدیدی وارد صحنه بین المللی شده اند که برزیل یکی از این قدرت هاست.
وی با اشاره به سیاست دولت نهم و دهم برای ارتقای سطح روابط با کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا، خاطرنشان کرد: برزیل از هر نظر و شاخصی مثل مساحت ، تولید ناخالص داخلی، اقتصاد، علم و تکنولوژی قدرتمندترین کشور منطقه آمریکای لاتین است.
شاطرزاده در جمع خبرنگاران گفت: اقتصاد برزیل جزء 10 اقتصاد برتر در جهان است و این کشور قدرتی نوظهور در دنیا محسوب می شود به همین دلیل توسعه روابط با برزیل دقیق و کارشناسانه صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه تاریخ روابط دو کشور بیش از 100 سال و دوستانه بوده است ، تصریح کرد: علیرغم این مساله شاهد یک توسعه نیافتگی در روابط دو کشور بودیم ولی سال گذشته و بعد از سفر ریاست محترم جمهوری کشورمان به برزیل شاهد یک جهش در روابط دو جانبه بودیم.
سفیر ایران در برزیل در ادامه با اشاره به رفت و آمد هیئت های دیپلماتیک و تجاری میان تهران و برازیلیا خاطرنشان کرد: تعداد هیئت هایی که در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره در یک سال اخیر میان دو کشور تبادل شده است، بیش از تمام هیئت هایی است که در طول سی سال گذشته میان دو کشور تبادل شده بودند.
این دیپلمات ایرانی با اشاره به سفر وزیر تکنولوژی برزیل به کشورمان در یک ماه گذشته، گفت: توافقنامه بسیار وسیعی میان دو کشور در زمینه های تکنولوژی، نانو تکنولوژی، بیو تکنولوژی، مهندسی نفت و گاز، داروهای نوترکیب و ICP صورت گرفته است. قرار است وزیر تجارت برزیل نیز به همراه یک هیئت 100 نفره از بازرگانان و تجار برزیلی در هفته آینده به تهران سفر کنند.
وی با اشاره به سفر رییس جمهور کشورمان به برازیلیا در سال گذشته گفت: این سفر نقطه عطفی در روابط دو کشور بود. این سفر، اولین سفر یک رییس دولت ایرانی در طول 50 سال گذشته و اولین سفر یک رییس جمهور ایرانی بعد از انقلاب اسلامی در ایران به برزیل بود.
محسن شاطرزاده اظهار داشت: لولا داسیلوا رییس جمهور برزیل در پاسخ به سفر آقای احمدی نژاد در 25 اردیبهشت ماه امسال به تهران سفر خواهد کرد.
سفیر ایران در برزیل با اشاره به تفاوت های فرهنگی میان دو کشور تاکید کرد: دو کشور دیدگاه های مشترک اقتصادی، بین المللی و سیاسی فراوانی با یکدیگر دارند و قصد دارند تا روابط دو جانبه را توسعه دهند.
وی با اشاره به محبوبیت 80 درصدی رییس جمهور برزیل در این کشور تصریح کرد : لولا محبوب ترین رییس جمهور برزیل و آمریکای لاتین است. آقای لولا رییس جمهوری عدالت خواه، صلح طلب، مبارز با قدرت های سلطه گر جهانی، خواهان تغییر در ساختار سازمان ملل، روند صلح خاورمیانه و وضعیت حقوق بشر است.
این دیپلمات ایرانی با بیان اینکه روسای جمهور دو کشور از معتقدین واقعی همکاری میان کشور جنوب هستند، اظهار داشت: با توجه به پتانسیل های موجود از جمله در رابطه با منابع عظیم انرژی، مواد معدنی و اولیه، نیروی کار ارزان و فراوان به همراه تعداد بالای متخصصان جوان و تحصیلکرده، توسعه روابط میان ایران و برزیل اجتناب ناپذیر است.
سفیر ایران در برزیل گفت: در جریان سفر رییس جمهوری ایران به برازیلیا 14 سند در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور به امضاء رسید که بیش از تمام اسنادی است که در طول 50 سال گذشته میان دو طرف امضاء شده بود.
محسن شاطرزاده با اشاره به عزم روسای جمهور دو کشور برای گسترش حجم مبادلات تجاری گفت: 2 رییس جمهور توافق کردند در یک مدت زمان کوتاه حجم روابط تجاری دو طرف را به 10 میلیارد دلار برسانند. البته این ظرفیت وجود دارد که حجم روابط اقتصادی دو کشور تا 25 میلیارد دلار نیز افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: ایران و برزیل عضو سازمان های اقتصادی منطقه ای اکو و مرکوسور هستند و می توانند مانند یک پل منطقه آمریکای لاتین را به آسیا متصل کنند.
سیام ** 9129 شماره 092 ساعت 14:50 تمام
۰ نفر