۱۸ فروردین ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9253851
T T
۰ نفر
سفیر برزیل در تهران: همکاری ایران و برزیل به نفع هر دو کشور است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/01/18 سیاسی.برزیل.ایران تهران- لوییز اسپینولا سالگادو، سفیر کشور برزیل در تهران روز چهارشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی به تشریح زمینه های همکاری مشترک تهران - برازیلیا پرداخت و این امر را به نفع دو کشور ارزیابی کرد.
به گزارش ایرنا، لوییز اسپینولا سالگادو، سفیر برزیل در ایران روز چهارشنبه در خبرگزاری جمهوری اسلامی حضور یافت تا به همراه محسن شاطرزاده، سفیر ایران در برزیل درباره برنامه های آتی دو کشور برای همکاری های بیشتر توضیحاتی ارائه دهند.
لوییز اسپینولا سالگادو، درباره ویژگی های دوران ریاست جمهوری لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا که از سال 2002 به عنوان رییس جمهوری برزیل انتخاب شده است، گفت: پس از انتخاب لولا،به عنوان رییس جمهوری برزیل، افزایش و تحکیم مناسبات با کشورهای جنوب از رشد بیشتری برخوردار شده است.
وی ادامه داد: در این مدت، برزیل روابط خود را با کشورهایی همچون چین و هند، کشورهای عرب، حوزه قاره آفریقا و همچنین ایران که کشور بسیار مهمی در جنوب و قدرتی مطرح در منطقه است، افزایش داده است.
سالگادو با اشاره به آغاز روابط ایران و برزیل از سال 1903، مناسبات صدساله این دو کشور را توام با احترام متقابل خواند و گفت که با توجه به توان بالقوه دو کشور، این میزان همکاری می توانست بیش از این باشد.
سفیر برزیل در تهران، افزود: با توجه به عزم سیاسی روسای جمهوری دو کشور برای گسترش روابط، فصل جدیدی در روابط تهران - برازیلیا آغاز شده است.
وی با بیان اینکه برزیل و ایران در مسائل جهانی از نگرانی ها و نظرات مشترکی برخوردار هستند، اضافه کرد: ایران و برزیل حامیان جدی چندجانبه گرایی در حقوق بین الملل هستند و درباره مسائل مربوط به توسعه، از رویکردهای بسیار مشابهی برخوردارند.
به گفته او، برزیل و ایران به راه های مختلف و هر کدام به شیوه خود، به دنبال ایجاد و توسعه روابط برای بهره برداری بیشتر از توان هر دو کشور هستند.
لوییز اسپینولا سالگادو تاکید کرد: تمامی این تلاش ها در راستای دسترسی هر چه بیشتر دو کشور برای استقلال ملی است.
وی با تاکید بر اینکه به دنبال انزوا از جامعه جهانی نیستیم، خاطرنشان کرد: جست و جوی خودمختاری اقتصادی به معنای این نیست که در مقابل دیگر کشورهای جهان با سیاست باز عمل نکنیم و درهای کشور خود را به روی آنان ببندیم.
سفیر برزیل در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ساخت یک پارک صنعتی در کشورش با همکاری کشورهای دیگر، گفت: ما درباره چشم انداز روابط بین دو کشور بسیار خوش بین هستیم.
وی با بیان اینکه هر کدام از دو کشور ایران و برزیل در برخی حوزه ها قوی هستند، به توسعه چشم گیر دو کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در روابط و مناسبات اقتصادی، ایران و برزیل می تواند همدیگر را پوشش دهند و این امر به نفع هر دو کشور خواهد بود.
بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، جمهوری فدراتیو برزیل به عنوان بزرگ ترین و پر جمعیت ترین کشور آمریکای جنوبی، نهمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر برابری قدرت خرید و یازدهمین قدرت اقتصادی جهان از نظر نرخ مبادلات بازار است. برزیل همچنین در جایگاه عضو غیردائم شورای امنیت قرار دارد.
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران آبان ماه سال گذشته طی سفری به برزیل اسناد همکاری مشترک دو کشور را امضا کرد و رییس جمهوری برزیل نیز به گفته سفیر این کشور در ایران، بیست و پنجم اردیبهشت ماه به تهران سفر خواهد کرد.
سیام 1961* شماره 074 ساعت 14:00 تمام
۰ نفر