۶ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9242480
T T
۰ نفر
مقام روس: طرح سپر دفاع موشکی آمریکا محکوم به شکست است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/05/06 سیاسی.سپر دفاع موشکی.هسته ای 90.ترکیه - روسیه آنکارا - دیمیتری روگوزین فرستاده ویژه رییس جمهوری فدراسیون روسیه در خصوص سامانه های دفاع موشکی ناتو روز پنجشنبه در آنکارا با اشاره به اینکه ایران همسایه ترکیه و روسیه است، گفت: ایجاد سامانه سپردفاع موشکی در قبال تهدیدی که ماهیت وجودی ندارد، محکوم به شکست است.
به گزارش ایرنا، روگوزین در محل سفارت روسیه در آنکارا در گفت و گو با خبرنگاران این مطلب را مطرح کرد و گفت: در راستای تقدیم نامه دیمیتری مدودف به رهبران ناتو و در ادامه تماسهای خود در واشنگتن به آنکارا سفر کرده است.
وی با اشاره به توافق حاصل شده بین روسیه و ناتو در اجلاس لیسبون گفت: این توافق شامل استقرار طرح احتمالی سامانه دفاعی ناتو نیز می باشد.
فرستاد ویژه مدودف با یادآوری اینکه آمریکا و رومانی چندی پیش در خصوص استقرار سامانه موشکی در نزدیکی بخارست قرارداد امضا کردند، گفت: همزمان یک کشتی جنگی آمریکایی مجهز به سامانه دفاع موشکی وارد دریای سیاه شد.
او افزود: آمریکا در صدد است، از سال 2018 میلادی در تمامی کشورهای اروپایی سامانه هشدار سریع و دفاع موشکی مستقر کند و مذاکرات در خصوص استقرار این سامانه در ترکیه نیز ادامه دارد.
روگوزین با اشاره به آمادگی روسیه برای همکاری با اعضای ناتو در خصوص تحلیل ریسک ها و خطرات و سامانه های موشکی، گفت: دوستان آمریکایی ما برای اجرایی کردن طرحهای سپر دفاع موشکی آن کشور، ایران و برنامه های موشکی ایران را بهانه قرار داده اند در حالی که این تنها یک دستاویز بیش نیست.
وی تصریح کرد: مسکو براین باور است که نمی توان با چنین ادعاهای واهی مسائل منطقه اروپا - آتلانتیک را حل و فصل کرد.
او با تاکید براینکه ایجاد سپردفاع موشکی در قبال تهدیدی که ماهیت وجودی ندارد نه تنها محکوم به شکست است، بلکه خود مسائل و مشکلات جدیدی را ایجاد خواهد کرد، گفت: مسکو معتقد است برای اقتاع کشورهایی که رفتار مشکوک دارند، باید از طرق دیپلماتیک و نفوذ اقتصادی استفاده کرد و به سامانه سپر دفاع موشکی به عنوان آخرین راهکار و راه حل است.
به گفته کارشناسان روابط بین المللی ، یکی ازموضوعهای اساسی مورد اختلاف آمریکا و روسیه در چند سال اخیر مساله طرح تهاجمی موشکی موسوم به سپر دفاع موشکی است. این طرح در زمان جرج بوش پسر، تحت پوشش مقابله با تهدیدات ادعایی ایران و کره شمالی مطرح شد.
بر اساس آن قرار بود رادار پیشرفته ای با قدرت کنترل شعاع شش هزار کیلومتر در کشور چک مستقر شود، تا نقش حلقه تکمیلی رادارهای آمریکایی مستقر در آلاسکا و کالیفرنیا را ایفا کند. همچنین قراربود برای مورد اصابت قرار دادن موشک های شلیک شده به سمت اروپا، موشک های ضد موشک در خاک لهستان مستقر شود.
با شروع کار اوباما درسال 2008 برای اجرای سیاست تغییر اوباما تلاش کرد برای ایجاد فضای مناسب در مناسبات روسیه و آمریکا، اجرای طرح سپردفاع موشکی به حالت تعلیق درآورد. دو سال بعد در نوامبر 2010 مدودیف رئیس جمهور روسیه در اجلاس سران ناتو در لیسبون پرتغال، پیشنهاد همکاری روسیه را در اجرای طرح سپر دفاع موشکی در اروپا، مطرح کرد.
خاورم230**/2011 شماره 043 ساعت 19:04 تمام
۰ نفر