۲۹ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9241853
T T
۰ نفر

وزیر نیرو:

۲۹ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9241853
وزیر نیرو: تغییر مسیر سرمایه گذاری از دولتی به خصوصی از موفقیت های وزارت نیروست ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/04/29 سیاسی.دولت.وزارت نیرو.سرمایه گذاری بخش خصوصی تهران- وزیر نیرو با اشاره به این که پرونده 10نیروگاه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی آماده شده است اظهار داشت : تغییر مسیر سرمایه گذاری از دولتی به خصوصی از موفقیت های وزارت نیرو است.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مجید نامجو روز چهارشنبه و پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران تصریح کرد : صنعت برق ، افزایش پنج هزار مگاواتی را برای برای تامین برق مورد نیاز کشور ، برنامه ریزی کرده است.
وی با تاکید بر کاهش 10 درصدی مصرف انرژی در کشور پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها گفت: این موضوع موجب شده تا بخشی از منابع برای پرداختن به سرمایه گذاری های سنگین آزاد شده و بتوانیم به برنامه های دیگری مانند کاهش تلفات برق ، سوق دادن سرمایه گذاری ها به سمت انرژی های نو و تغییر ساختار به همراه اجرای اصل 44 قانون اساسی و سبک سازی دولت بپردازیم.
وزیر نیرو با اشاره به شکل گیری صندوق توسعه ملی و هیات امنای آن افزود: در حال حاضر پرونده 10 نیروگاه خصوصی برای سرمایه گذاری آماده شده و آنها می توانند از حدود 2.2 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنند.
** صادرات برق امسال 100 درصد رشد داشته است وزیر نیرو با بیان این که نیمی از استان های کشور بیش از نیاز خود ظرفیت تولید برق دارند، اظهار داشت: ظرفیت صادرات برق کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته 100 درصد رشد داشته و به مرز هزار مگاوات برق رسیده است.
نامجو تصریح کرد: در مواقع اوج مصرف در تابستان از کشورهای ارمنستان و ترکمنستان برق وارد می کنیم که میزان آن نزدیک به 500 مگاوات برق می رسد و این موضوع امری عادی است.
** انتشار هفت هزار و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت وی در پاسخ به سوال دیگری درمورد با بازپرداخت بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران گفت: در قانون بودجه سال 1390 قرار شد تا وزارت نیرو با فروش دارایی های خود نسبت به بازپرداخت بدهی ها اقدام کند و همچنین حدود نزدیک هفت هزار و500 میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز منتشر خواهیم کرد.
وزیر نیرو به افزایش قیمت برق در راستای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت برق نیز کمک می کند تا بدهی های وزارت نیرو به پیمانکاران را پرداخت کند.
نامجو در ادامه با بیان این که صنعت برق از اولویت های سرمایه گذاری در کشور برای بخش خصوصی است، تاکید کرد: صنعت برق زمینه خوبی را برای مصرف در داخل و صادرات برق به ویژه به عراق، افغانستان و پاکستان دارا است.
وی یادآور شد: میزان بدهی وزارت نیرو متناسب باحجم کارهایی است که انجام می دهد وی ادامه داد: بدهی حدود 8 هزار میلیارد تومانی از طرفی نشان دهنده اعتبار و ظرفیت کاری است که در وزارت نیرو انجام می شود و از طرف دیگر سطح اعتمادی است که پیمانکاران این بخش به آن دارند.
نامجو همچنین گفت: این بدهی ها باید چند بخش شوند و مقدار اعظم این بدهی ها یعنی حدود 4 هزار میلیارد تومان، مربوط به بدهی های بانکی می شود و با توجه به مکانیزم پیش بینی شده در قانون بودجه 1390، می توانیم آنها را به بدهی های دولت منتقل کنیم و دولت موظف به پرداخت آن شود.
وزیر نیرو افزود: ماده 35 قانون بودجه نیز پیش بینی کرده که وزارت نیرو از محل درآمدها و فروش دارایی های خود نسبت به بازپرداخت بدهی های خود اقدام کند.
نامجو، میزان بدهی وزارت نیرو در بخش برق را حدود چهار هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: درآمد این وزارتخانه قبل از هدفمندی برای هر هفت کیلو وات برق 165 ریال بود که پس از هدفمندی یارانه ها به 264 ریال افزایش یافت و کمک خوبی برای پرداخت مطالبات پیمانکاران است.
** 18 تیر اوج مصرف برق در سال 1390 وزیر نیرو بالاترین میزان برق در کشور را مربوط به روز 18 تیرماه جاری بیان کرد و گفت: مصرف برق در این تاریخ به حدود 41 هزار مگاوات برق رسید.
نامجو تصریح کرد: این میزان مصرف برق برابر با میزان مصرف روز 22تیرماه سال گذشته است.
سیام ** 9129 1568 شماره 061 ساعت 15:19 تمام
۰ نفر