۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9236035
T T
۰ نفر

کارشناس افغان در گفت و گو با ایرنا:

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9236035
کارشناس افغان در گفت و گو با ایرنا: آمریکا هیچگاه برای تامین امنیت دیگر کشورها هزینه نمی کند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/15 سیاسی.خارجی.وحید مژده.پایگاه نظامی آمریکا کابل- کارشناس امور سیاسی افغان، ایجاد هرگونه پایگاه دائمی نظامی آمریکا در افغانستان را به زیان مردم این کشور خواند و گفت: تاریخ نشان داده آمریکا هیچگاه برای تامین امنیت مردم در دیگر کشورها هزینه نکرده بلکه فقط به دنبال منافع خود است.
وحید مژده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: آمریکا برخلاف شعارهایش هیچگاه به دنبال تحقق امنیت، رشد اقتصادی و رفاه مردم سایر کشورها نیست.
وی تاکید کرد: ایجاد پایگاه دائمی نظامی در افغانستان باعث جنگ بلند مدت برای افغان ها خواهد شد.
مژده گفت: تجربه نشان می دهد ایجاد پایگاه نظامی یک کشور در کشوری دیگر هیچگاه به نفع کشور میزبان نبوده زیرا این موضوع استقلال و آزادی آن را زیر پرسش قرار می دهد.
این کارشناس گفت: این شعار که با ایجاد پایگاه دائمی نظامی آمریکا، صلح در افغانستان تامین خواهد شد شبیه خواب و خیالی بیش نیست زیرا صلح فقط به وسیله خود افغان ها در این کشور تحقق می یابد.
وی با اشاره به موضع متناقض آمریکا درباره ایجاد پایگاه نظامی در افغانستان افزود: مقام های واشنگتن همیشه سیاست های دوگانه در قبال افغانستان داشته اند زمانی از ایجاد پایگاه نظامی در این کشور حرف می زنند و بعد این موضوع را در محافل رسانه ای رد می کنند.
مژده اضافه کرد: شواهد نشان می دهد توافق هایی پشت پرده میان دولت های افغانستان و آمریکا در مورد ایجاد پایگاه نظامی انجام گرفته است.
وی تاکید کرد: ایجاد چنین پایگاههایی افغانستان را بار دیگر به صحنه حوادث مرگبار تبدیل می کند که این بار جبران آن بسیار مشکل خواهد بود.
همزمان با طرح موضوع خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، آمریکا تصمیم خود مبنی بر ایجاد پایگاه دائمی نظامی در قالب پیمانی استراتژیک را علنی کرد.
همزمان با افشای این تصمیم، مردم و مقام های افغان حتی اعضای کابینه دولت از داخل و کشورهای دیگر ازجمله روسیه و پاکستان بشدت با اینچنین اقدامی مخالفت کردند.
قرار است مجلس مشورتی بزرگان افغانستان ( لویه جرگه ) برای تصمیم گیری در این باره تشکیل شود.
قرار بود روند خروج نیروهای بیگانه از افغانستان از سال جاری میلادی شروع و تا 2014 به پایان برسد.
آساق **569**2281** شماره 025 ساعت 18:38 تمام
۰ نفر