۸ آذر ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 9212234
T T
۰ نفر
رمضان زاده: خاتمی به گفته های خود خیانت نکرد (1) # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 08/09/83 "عبدالله رمضان زاده" سخنگوی دولت گفت: آقای خاتمی از روز اول گفت که اصلاحات را در چارچوب قانون اساسی پیگیری خواهدکرد و به گفته های خود خیانت نکرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، وی که عصر یکشنبه در نشست دانشجویی با عنوان "نقد عملکرد دولت دوم اصلاحات" در دانشکده فنی دانشگاه تهران سخن می گفت، افزود: خاتمی برای پیشبرد اصلاحات آبروی خود را هزینه کرد و دستاوردهای کشور در طول 8 سال گذشته بیش از همه دستاوردهای ناشی از حرکت مردم به سوی دموکراسی در صد سال اخیر بوده است. "رمضان زاده" با بیان اینکه "باید منطق بر تحرکات اجتماعی حاکم باشد" ادامه داد: کسانی که می گویند خاتمی باید ساختارشکنی می کرد ، آیا خودشان حاضرند برای دفاع از حقوق شهروندی دیگران راهپیمایی کنند. وی تصریح کرد : استعداد حرکات تند و ساختارشکنانه برای جذب نیرو اندک است و واقعیت جامعه ما این است که ملت به دنبال تنش زدایی و تغییر به دست دیگران است. رمضان زاده، در ادامه "علت واقعی برگزاری انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط دولت خاتمی" را اعلام کرد. وی گفت : آقای خاتمی انتخابات را برگزار کرد تا از نقض قانون اساسی و برگزاری انتخابات توسط غیردولت جلوگیری کند. سخنگوی دولت متذکر شد : اصلاح طلبان درباره عدم برگزاری انتخابات توسط دولت اجماع نداشتند و احزابی چون مجمع روحانیون مبارز، کارگزاران سازندگی ،همبستگی ، مردم سالاری و شاخه شیراز دفتر تحکیم وحدت تاکید داشتند که دولت باید انتخابات را برگزار کند. وی گفت که آقای کروبی هنوز هم اصلاح طلبان را به خاطر داشتن اعتقاد به عدم برگزاری انتخابات از سوی دولت محکوم می کند و می گوید اگر اصلاح طلبان نسبت به انتخابات مجلس هفتم بهتر عمل می کردند انتخابات با مشارکت گسترده و بهتر از آنچه انجام شد، برگزار می شد. سخنگوی دولت در ادامه خاظر نشان کرد که "چنانچه زمینه برگزاری مطلوب انتخابات ریاست جمهوری آینده در سال 84 فراهم نشود ، دولت بر اساس وظیفه قانونی خود انتخابات را برگزار خواهد کرد، اما در عین حال نسبت به روند برگزاری آن اعتراض می کند". رمضان زاده افزود: دولت برگزاری انتخابات را توجیه نمی کند و هنوز هم به روند برگزاری آن معترض است ، اما در آن زمان نمی دانستیم که باید چه کار می کردیم. وی اضافه کرد: برخی می گفتند آقای خاتمی باید استعفا دهد ، اما حکومت فقط سیاست و یک انتخابات نیست که بخواهیم به خاطر یک اتفاق آن را به رقیب واگذار کنیم. لنین به عنوان یک چهره انقلابی می گفت که "نباید با قهر قدرت را از دست داد، مگر اینکه شما را از قدرت بیرون اندازند". رمضان زاده خاطرنشان کرد: امروز فضای جامعه غیر سیاسی شده است و نوعی دل نگرانی، هراس و احساس بیهودگی نسبت به فعالیت های سیاسی وجود دارد و در حقیقت دوران سیاست پوپولیستی به پایان آمده است، اما اگر فضا برای اصلاحات باز شود، می توانیم بیش از 60 درصد مردم را وارد عرصه سیاست کنیم.
وی با بیان اینکه "جناح راست هنگامی در انتخابات پیروز می شود که سطح مشارکت مردم کاهش یابد"، اظهار داشت: کسانی که نمایندگی مردم تهران را در شورای شهر دوم عهده دار شدند، با 150 هزار رای این جایگاه را کسب کردند. سخنگوی دولت، با اشاره به "احتمال نامزدی هاشمی رفسنجانی در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری" ، گفت: آمدن آقای "هاشمی رفسنجانی" چیدمان و معادلات جناح راست را بر هم خواهد زد. رمضان زاده افزود : اینکه گفته می شود شورای نگهبان صلاحیت برخی نامزد ها را رد خواهد کرد، احتمال درستی است، اما همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید دست به دست هم داده و زمینه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را فراهم آوریم. سخنگوی دولت "ایجاد فضای باز سیاسی" و "اجازه فعالیت به مطبوعات آزاد و منتقد" و "ایجاد فضای رقابتی" را از مهم ترین عوامل بسترساز برای حضور گسترده مردم در انتخابات اعلام کرد. رمضان زاده در ادامه به بررسی آثار واگذاری قدرت به مخالفان اصلاحات پرداخت و گفت: صندوق ذخیره ارزی منبع توسعه و ثبات اقتصاد کشور است ، اما از زمانی که جناح راست مجلس را در دست گرفت با ارائه طرحهای گوناگون سعی کرده است دارایی این صندوق را خرج هزینه های جاری کند. وی افزود: یک روز گفتند بخشی از پول این صندوق به حساب کمیته امداد واریز شود و حالا می خواهند بخش دیگری از آن را به بودجه بسیج تزریق کنند.
"در طول 25 سال حاکمیت قبل از دولت اصلاحات ، 400 میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای فعالیت بخش خصوصی صنایع اختصاص یافته بود و با آغاز دولت آقای خاتمی 4 میلیارد و 800 میلیون دلار به بخش خصوصی صنعت پرداخت کردیم و نمی توانیم این منبع را در اختیار رقیب قرار داده و خودمان بی تفاوت کنار برویم". سخنگوی دولت تاکید کرد : دولت توانست با کنترل حساب صندوق ذخیره ارزی و به دست گرفتن بازار اقتصادی، سالانه از 3 تا 5 میلیارد دلار رانت خواری و تفاوت نرخ ارز جلوگیری کند. رمضان زاده گفت: 8 سال نهادهای مختلف، زیر و بم دولت را بازرسی کردند اما یک مدیر فاسد مالی نیافتند. شهرام جزایری تنها مدیر دولت بود که فساد مالی داشت و خود دولت هم او را شناسایی کرد و پرونده اش را به دستگاه قضا ارسال کرد. وی با بیان اینکه "محافظه کاران حتی تحمل یک مدیر سالم دولت خاتمی را ندارد"، گفت: رییس دیوان محاسبات از سالم ترین مدیران کشور بود، اما مجلس شورای اسلامی اخیرا او را از این سمت برداشت. حالا نباید انتظار داشت که ما دولت را دو دستی تحویل دهیم . به اعتقاد سخنگوی دولت ، راه پیشرفت یک شخصیت سیاسی در عقب نشینی او است و به همین دلیل فعالان سیاسی نمی توانند بدون عقب نشینی و برنامه ریزی برای جبران شکست موفق شوند. ادامه دارد... سیام.(پ)(م * ص )/1415
۰ نفر