نماینده مجلس: شهادت رییسی سرمایه اجتماعی را به کشور برگرداند

مشهد -ایرنا- نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: شکاف و سرمایه اجتماعی بین مردم و دولتمردان که سال‌ها دشمنان بدنبال آن بودند با شهادت آیت‌الله رییسی از بین رفت و این سرمایه اجتماعی دوباره به کشور بازگشت.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، امیر حسین بانکی‌پور در نشست بررسی «الگوهای زیسته رییس جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در نظام جمهوری اسلامی ایران» افزود: حماسه عظیمی که در تشییع پیکر شهید جمهور شکل گرفت، همچون انقلابی بود که در دل و جان مردم رخ داد و باعث تداوم و شکل‌گیری تحول انقلابی و نگاه مکتبی در این نظام شد.

وی بیان کرد: حماسه حضور مردم در تشییع پیکر امام خمینی و شهید سلیمانی عجیب بود ولی ماهیت حضور مردم در مراسم تشییع پیکر شهید رییسی متفاوت است؛ زیرا اتصال مردم با وی در اوج فشارهای اقتصادی و در دوره جنگ ترکیبی مسموم رخ داد، در این زمان حتی بسیاری از نیروهای انقلابی نمی‌توانستند دستاوردهای دولت و او را به خوبی معرفی کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آن چیزی که زمینه‌ساز انقلاب و حضور مردم در مراسم تشییع پیکر او و شهدای خدمت شد، ویژگی حکمرانی او بود که در شهید رییسی تجلی یافت.

وی با اشاره به سخنان رهبری که فرمودند در این شهادت الطاف خفیه الهی وجود داشت که جلوه ابتدایی آن در مراسم تشییع پیکر او دیده شد، گفت: بزرگترین دستاورد او نمایاندن الگوی حکمرانی انقلاب اسلامی است و این فرصتی بود که از دوران تولیت آستان قدس رضوی آغاز و در دوران ریاست وی بر قوه قضاییه ادامه و سپس در دوران خدمت در قوه مجریه اجرا شد.

بانکی پور ادامه داد: آیت الله رییسی با توجه به تمام مناصبی که داشت، ذره‌ای در خلق و خوی او تغییر ایجاد نشد و اهتمام ویژه ای برای حل مشکلات مردم داشت.

به گفته وی، بسیاری از شوراها که مسوولیت آن بر عهده رییس جمهور بود و سالها تعطیل و یا بدون حضور رییس‌جمهور برگزار می شد با دولت سیزدهم جان تازه ای گرفت.

مرام و مسلک شهدای خدمت معرفی شود

رییس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست گفت: باید مرام و مسلک شهدای خدمت بیشتر معرفی شود تا در نهایت به یک الگو برسیم و افرادی که قرار است در مناسک اجرایی کشور و به خصوص ریاست جمهوری قرار گیرند، مسیر مدّ نظر امامین انقلاب برای آنان مشخص و قابل اجرا باشد.

مسعود میرزایی شهرابی افزود: شهید رییسی برای علم و تخصص احترام قائل بود و در حوزه کادرسازی و استفاده از جوانان در مناسک مختلف اجرایی توجه بسیار داشت.

وی ادامه داد: شهید رییسی اعتقاداتی در حوزه آموزش عالی داشت و بر این موضوع تاکید داشت که نیرویی باید در دانشگاه تربیت شود که به آینده کشورمان امیدوار باشد.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه دانشگاه های ایران باید بال قوی برای حکمرانی کشورمان باشند، بیان کرد: اگر علم را قبول داریم باید به تخصص ها نیز احترام بگذاریم و بر همین راستا است که کشورهای غربی اگر در صنعت های مختلف خود موفق شدند، استفاده درست از علم را در راستای سیاست های دنیایی خود به کار بستند.

وی اظهار کرد: مردمی کردن کارها و سپردن آن به مردم در کنار کار تحولی، نشان از ارتباط رییس جمهور شهید با جوانان علمی و نخبه کشورمان داشت و در سیاستگذاری های کلان نیز بر آن توجه داشت.

میرزایی شهرابی گفت: کلاس های دانشگاهی با همه گیری کرونا به صورت غیر حضوری برگزار شد و آنچنان که باید نتوانست در راستای آموزش علمی کشور موثر باشد، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکید رئیس جمهور شهید، آموزش دانشگاهی به صورت حضوری برنامه‌ریزی شد.

به گفته وی، همچنین از اقدامات مهم ایشان افزایش چشمگیر بودجه دانشگاهی برای حرکت در مسیر علمی کشور بود.

ولایت‌پذیری رمز محبوبیت شهید رییسی بود

رییس نهاد رهبری دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: رمز محبوبیت شهید رییسی، بی ادعایی و تابع ولایت بودن وی بود، خستگی ناپذیری، مردمی بودن، دارای تعامل با همسایگان و توجه به مسائل فرهنگی کشور از دیگر مشخصه های وی است که ریشه در ولایت‌پذیری او داشت.

حجت‌الاسلام مهدی ایمانی مقدم افزود: فردی که سالها رییس قوه قضاییه و مدیریت اجرایی را بر عهده داشته، در نگاه کلی باید محبوبیت او در میان مردم کم می شد ولی در تشییع پیکر او شاهد حضور میلیونی مردم بودیم و این نشان می‌دهد که اگر برای رضای خدا قدم برداریم، خداوند نیز محبّت او را در میان قلب های مردم قرار خواهد داد.

رییس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: این هم اندیشی معطوف به رسالت دانشگاهی در نظام جمهوری اسلامی است که رفتار و کردار شهیدان به خصوص رییس جمهور شهید، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی و مسیر پیموده شده انقلاب را تبیین علمی و تئوریزه کند.

عباس جوارشکیان با بیان اینکه جامعه بشری نیازمند راهنمایی های جدید است، افزود: در متن واقعیت انقلاب اسلامی ما داده های خام بسیاری وجود دارد و راه تبیین آن نیز در مکاتب علمی متداول جهان وجود ندارد؛ بر همین اساس با کمک دانشگاهیان باید این مسیر تبیین و معرفی شود.

نشست الگوهای زیسته رییس جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در نظام جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه با حضور جمعی از استادان و دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha