«آبادیران»؛ از روایت ایده‌های برتر تا نوآوری در حل مسائل کشور

تهران- ایرنا- نمایشگاه ملی آبادیران در دومین دوره، برترین محصولات دانش‌بنیان را در راستای کمک به محرومیت‌زدایی به نمایش عموم گذاشت؛ رونمایی از ۹ محصول تا اعطای بسته‌های حمایتی به شرکت‌های فعال و امضای ۹۰ قرارداد در راستای حل مسائل کشور با نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها بود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، نمایشگاه آبادیران، ایده‌ای متفاوت با دیگر نمایشگاه‌های علم‎ و‎فناوری کشور است و آنچه این نمایشگاه را با دیگر نمایشگاه‌ها متمایز کرده این است؛ شرکت‎ هایی که ایده یا دغدغه‌ه‎ایی برای توانمندسازی افراد، افزایش مهارت‌ها و کارآفرینی دارند، گردهم آمدند تا در همکاری با نهادهایی مثل کمیته امداد و بنیاد مستضعفان محصولات مختلفی را با هزینه کمتر به روستاها و نواحی کم ‎برخوردار برسانند. ظرفیت نیروی انسانی و بومی و محصولات متنوعی که در مناطق دورافتاده یا کم ‎امکانات کشور وجود دارد، مستعد شکل‎ گیری مشاغل و کسب‎ و‎کارهایی است که بیشترشان با تجهیزاتی ارزان و ساده قابل راه‌اندازی‌اند و می‌توانند برای جمعیت روستایی شغل ایجاد کنند.

آبادیران در واقع گامی برای محرومیت‌زدایی با دستاوردهای فناورانه است و این مصداق بارز رئیس‌جمهور شهید است که تاکید کرده بود محرومیت بخشی از مردم با ظرفیت‌های کشور سازگاری ندارد. برای رفع کامل محرومیت، همه دستگاه‌ها و نهادهای انقلابی دست به دست هم دهند.

این بارهم نمایشگاه آبادیران دومین دوره خود را در روزهای ۲۲ تا ۲۵ خرداد با حضور ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در مصلای تهران در پنج بخش مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستا، کشاورزی، دام‌پروری و شیلات، سلامت بهداشت و توان‌بخشی، اشتغال کوچک مقیاس و صنایع نرم و آموزشی برگزار شد تا نیازمندی‌های نهادهای متولی آبادانی و پیشرفت کشور، ظرفیت‌های بومی مناطق کمتر برخوردار و تکمیل بانک اطلاعاتی محصولات مرتبط با آبادانی و پیشرفت فناورانه از جمله رویکردهای جدید در برگزاری این رویداد ملی احصا شود.

غرفه موکب اربعین در راهروی مصلی

در این دوره علاوه بر انعقاد تفاهم‌نامه ها ، از چند محصولات شرکت های دانش بنیان هم رونمایی شد که یکی از آنها اعطای بسته‌های حمایتی به شرکت‌های فعال در محرومیت‌زدایی بود.

این بسته برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور و گروه‌های جهادی تهیه شده است که از امروز (شنبه ۲۶ خرداد) شرکت‌های فعال در حوزه آبادیران می‌توانند برای دریافت بسته‌های حمایتی آبادیران مانند دریافت وام‌های کم بهره مراجعه کنند. از دیگر برنامه‌هایی که در این نمایشگاه رونمایی شد، غرفه موکب اربعین بود که در آن ۹۰ شرکت محصولات خود را که مرتبط با حوزه اربعین بود ارائه کردند. همچنین موکب خادم الرضا (ع) با هدف توانمندی دانش بنیان در حوزه رویداد اربعین حسینی بر پا شده بود.

توسعه بازار دانش بنیان‌ها با امضای ۹۰ قرارداد در نمایشگاه آبادیران

دبیر اجرایی دومین نمایشگاه ملی آبادیران از ۹۰ یادداشت اولیه تفاهم، ۷۰ تفاهم نامه و انعقاد بالغ بر ۹۰ قرارداد منعقد شده خبر داد که به توسعه بازار این شرکت‌ها کمک می‌کند.

به گفته حمد حسین اکبری امسال بیش از۱۰۰ هیأت بازدیدکننده از نهادها و دستگاه‌های اجرایی کشور و بیش از ۵۲۰۰ نفر بازدیدکننده عمومی از نمایشگاه آبادیران دیدن کردند. در عین حال بیش‌از ۲۴ نشست تخصصی و گفت‌وگوی تخصصی در حوزه‌های کشاورزی، دامپروری و شیلات، مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستا و اشتغال کوچک مقیاس، سلامت، بهداشت و توانبخشی، صنایع نرم و آموزشی برگزار شد.

رونمایی از ۹ محصول شرکت دانش بنیان

همچنین در این نمایشگاه با حضور مسوولان عالی رتبه از نهادها و سازمان‌ها از ۹ محصول همانند سامانه معرفی شرکت‌های دانش بنیان فعال کشاورزی، دستگاه فیزیوتراپی خانگی شرکت الکترو تجهیز مانا (مانامد)، سمانه سیستم بازچرخانی کشت ترکیبی گیاهان، دستگاه سیستم کنترل فرمان هوشمند ولیچر برقی با پشتیبانی از فرمان لمسی، بخش نرم‌افزاری سامانه سما کنترل، پهباد ۱۶ لیتری سمپاش «کاپیتان بی‌» رونمایی شد که در ادامه به بخشی از آن اشاره می‌شود.

«آبادیران»؛ از روایت ایده‌های برتر تا نورآوری در حل مسائل کشور

نجات بیماران قلبی در مناطق کم‌برخوردار با دستگاه شوک قلبی خودکار

پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در دومین نمایشگاه ملی آبادیران موفق به طراحی و ساخت دستگاه شوک قلبی خودکار شده‌اند که در مراکز عمومی و محروم که دسترسی به پزشک معالج سخت است کاربرد دارد. این دستگاه برای نخستین‌بار در ایران تولید شده و مجوز سازمان غذا و دارو را دارد. این دستگاه در مواردی که بیمار دچار ‌ایست قلبی می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تنها چهار تا شش دقیقه زمان برای نجات افراد پس از شوک قلبی فرصت وجود دارد؛ این زمان بسیار اندک است و دسترسی به پزشک در شهرهای شلوغ و پر ترافیک و مناطق محروم که از مراکز پزشکی بسیار دور هستند، بسیار سخت و دشوار است. در چنین شرایطی تنها راه نجات بیماران استفاده از دستگاه شوک الکتریکی است. این دستگاه می‌تواند در مناطق عمومی مانند پارک‌ها، ترمینال‌ها و فرودگاه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. تنها کافی است اپراتوری آموزش ابتدایی نسبت به کارکرد این دستگاه داشته باشد تا هنگام مواجهه با بیمار مبتلا به شوک قلبی بتواند در زمان طلایی از این دستگاه برای نجات فرد استفاده کند.

این دستگاه نیز در نمایشگاه آبادیران رونمایی شد.

رونمایی از خشک‌کن‌های حرارتی و انجمادی با هدف اشتغالزایی در مناطق کمتر برخوردار

طراحی و ساخت دستگاه تخصصی خشک‌کن میوه را از پیشنهادات فناورانه برای جلوگیری از دور ریز محصولات زراعی و کشاورزی بوده و از آنجا که کشور با کمبود آب مواجه است، استفاده از این دستگاه از هدررفت محصولات کشاورزی جلوگیری می‌کند.

خشک‌کن حرارتی که امروز در این مراسم رونمایی شد، دارای کاربری ساده برای مناطق محروم است و علاوه بر کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، موجب درآمدزایی برای ساکنان این مناطق خواهد شد.

رونمایی از طرح «اکوقنات» برای رفع مشکلات قنات‌ها با فناوری‌های جدید

طرح «اکوقنات» با هدف رفع مشکلات و توسعه قنات‌ها با کمک فناوری‌های جدید به همت یک شرکت دانش بنیان ارائه شد.هدف اصلی رفع مشکلات موجود قنات‌ها و سپس توسعه قنات‌ها با فناوری‌های جدید است که در حوزه ویدیومتر و جلوگیری از ریزش، در حوزه لایروبی و در حوزه ایزولاسیون و مراقبت از ورود فاضلاب کابرد دارد

«آبادیران»؛ از روایت ایده‌های برتر تا نورآوری در حل مسائل کشور

بیش از ۷۲ تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شرکت‌های دانش بنیان و سازمان‌های متقاضی

در حاشیه برگزاری نمایشگاه آبادیران بیش از ۴۵ تفاهم نامه همکاری مشترک میان شرکت‌های دانش بنیان حاضر در آبادیران و سازمان‌های متقاضی از طریق همکاری و کارگزاران توسعه بازار آبادیران به امضا رسید. در بخش مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستا و اشتغال کوچک مقیاس بیش از ۱۰ تفاهم نامه همکاری مشترک، در بخش صنایع نرم و آموزش امضای بیش از ۱۰ تفاهم نامه همکاری مشترک، در بخش کشاورزی، دامپروری و شیلات امضای بیش از هشت تفاهم نامه همکاری مشترک، در بخش سلامت، بهداشت و توانبخشی هم بیش از هفت تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضاءشد.

۶۴۵ مشاوره تخصصی در ۶ حوزه

همچنین در بخش کارگزاران تخصصی توسعه بازار نیز بیش از۶۰ مشاوره تخصصی در بخش مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستا و اشتغال کوچک مقیاس، بیش از ۶۵ مشاوره تخصصی در بخش کشاورزی، دامپروری و شیلات، بیش از ۶۵ مشاوره تخصصی در بخش سلامت، بهداشت و توانبخشی، بیش از ۸۰ مشاوره تخصصی در بخش صنایع نرم و آموزشی، بیش از ۲۵ مشاوره تخصصی در بنیاد علم ایران و بیش از ۳۵۰ مشاوره و تمایل ترویج و رصد برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha