طرح مبارزه با انگل های خارجی دام در روستاهای قشم آغاز شد

قشم - ایرنا - رییس اداره دامپزشکی قشم از آغاز اجرای طرح مبارزه با انگل های خارجی علیه بیماری های دامی در روستاهای این جزیره خبر داد.

محمدصدیق ارم روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: : طرح یادشده همزمان با آغاز فصل گرما و با هدف مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام، به ویژه "تب کریمه کنگو" و نیز بیماری های دامی که عامل آن انگل های خارجی است، اجرا می شود.

وی ادامه داد: در حاشیه اجرای این طرح، کلاس آموزشی، ترویجی و جلسات توجیهی برای آشنایی و مقابله با بیماری تب کریمه کنگو و پیشگیری از آن با اولویت افراد در معرض خطر به ویژه قصاب ها، دامداران و اصنافی که با مواد خام دامی ارتباط دارند، برگزار شد.

رییس اداره دامپزشکی قشم با اشاره به اینکه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از بیماری‌های خطرناک ویروسی قابل انتقال از دام به انسان است، توضیح داد: با توجه به شروع فصل گرما و آغاز فعالیت کنه‌ها به‌ عنوان ناقلان عامل این بیماری، کلاس توجیهی آموزشی مرحله بعدی به صورت چهره به چهره هم زمان با اجرای طرح سمپاشی برگزار خواهد شد.

ارم با بیان اینکه این طرح در ۲ هزار و ۴۹۰ مترمربع از اماکن و جایگاه نگهداری دام روستاهای این جزیره اجرا می شود، اضافه کرد: در اجرای این طرح ۲ هزار و ۴۶۲ راس دام شامل (یکهزار و ۷۶۲ راس گوسفند و ۷۰۰ راس گاو و بز) نیز علیه بیماری های دامی سمپاشی می شود.

به گفته وی، در اجرای این طرح حشرات بیماری زا از جمله انگل های خارجی دام و شپش از بین می روند.

به گزارش ایرنا، تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است که در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، انسان مبتلا خواهد شد، البته شرایط تشخیص و درمان بیماری تب کریمه کنگو در کشور مهیا شده است.

بیماری توسط گزش کنه آلوده یا از طریق تماس انسان با خون و بافت‌ های دام آلوده در زمان کشتار دام به انسان و یا خرد کردن گوشت پیش سرد نشده ‌به انسان منتقل می‌شود. ‌

با توجه به آنکه ویروس در برابر حرارت حساس است؛ بنابراین به افراد توصیه می‌شود که از مصرف جگر خام و نیم پخته خودداری کنند.

همچنین تولیدکنندگان و افرادی که در کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی کار می‌کنند، در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و با بروز علایم بیماری، به سرعت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

مردم برای تهیه گوشت به مراکز معتبر که تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور است مراجعه کنند و این اطمینان رو داشته باشند تمامی گوشت هایی که آرم سازمان دامپزشکی کشور بر آن درج شده است از سلامت بالا برخوردار است.

این بیماری با رعایت اصول بهداشتی یادشده شامل حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام ها و سمپاشی و ضدعفونی اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس غشاهای مخاطی بدن (نظیر چشم و دهان) با ترشحات و خون دام آلوده، خودداری از کشتار دام در محل های غیرمجاز، تهیه گوشت مورد نیاز از محل های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه دام به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه سانتیگراد، (دمای یخچال)، روش های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک)، اجتناب از خوردن جگر خام و نیم پخته قابل کنترل است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha