تخیل در ادبیات دفاع مقدس به شرط حفظ سندیَت/ناشران به جای رشد کیفیت به حجم فکر می‌کنند+فیلم

تهران- ایرنا- یک پژوهشگر ادبی با بیان اینکه در آثار دفاع مقدس می‌توان از تخیل استفاده کرد، توضیح داد: به شرطی می‌توان دراین آثار از عنصر تخیل استفاده کرد که به سندیَت داستان صدمه نخورد، در این حالت استفاده از تخیل می‌تواند موجب جذب مخاطب شود.

آذر خزاعی‌سرچشمه در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری بر اساس لزوم ۱۰۰ برابری شدن آثار ادبی در حوزه دفاع مقدس، گفت: متاسفانه برخی از نویسندگان و ناشران این بیانات را به درستی درک نکردند و برای افزایش حجم آثار تلاش می‌کنند. این در حالی است که منظور از افزایش صددرصدی افزایش ۱۰۰ برابری کیفیت آثار بود، تا در نتیجه آن کتابی تولید شود که که خیلی خوب خوانده شود و نه اینکه کتاب روی کتاب بگذاریم.

نویسنده کتاب «هر روز ساعت هفت و ده دقیقه» با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ سال است که در حوزه کتاب فعالیت می‌کند، ادامه داد: برگزاری جلسات آموزشی می‌تواند به پرورش یافتن نویسندگان و تولید کتاب‌های جدید کمک کند. حتی اگر در نتیجه برگزاری دوره‌های آموزشی یک نویسنده شکوفا شود، با ارزش است.

به گفته این پژوهشگر ادبی در سال‌های اخیر آثار با کیفیتی در حوزه دفاع مقدس منتشر شده است.

کیفیت آثار در حوزه دفاع مقدس کاهش پیدا کرده است

خزاعی‌سرچشمه درباره تاثیر کیفیت اثر در خواندنی شدن آن، بیان کرد: اگر آثار با کیفیت پایین منتشر شوند، می‌تواند موجب دلسرد شدن مخاطب شود. مخاطبان وقتی کتابی را ورق می‌زنند و از صفحات ابتدایی‌اش متوجه می‌شوند اثر از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، کتاب را کنار می‌گذارند و ممکن است نسبت به حوزه نگاه منفی پیدا کنند. زمانی ممیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم و می‌دیدم که کیفیت آثار در حوزه دفاع مقدس کاهش پیدا کرده است.

به شرطی که تخیل بر سندیت آثار دفاع مقدس ضربه نزند، استفاده از آن هیچ اشکالی ندارد

نویسنده کتاب «هر روز ساعت هفت و ده دقیقه» درباره امکان وجود تخیلات در آثار دفاع مقدس توضیح داد: نویسنده می‌تواند در تالیف آثار دفاع مقدس از تخیل خود استفاده کند. خودم کتابی به نام «هر روز ساعت هفت و ده دقیقه» دارم. این کتاب مجموعه داستان است و از واقعیت برگرفته شده و تخیل به آن اضافه شده است.

او با تاکید بر اینکه به شرطی که تخیل بر سندیت آثار دفاع مقدس ضربه نزند، استفاده از آن هیچ اشکالی ندارد، ادامه داد: داستانی کردن این کارها باعث جذابیت آن‌ها می‌شود و در نتیجه مخاطب تمایل بیشتری به خواندن کتاب دارد، زیرا احساساتش برانگیخته میشود. فقط به شرطی که به سندیت داستان صدمه نخورد و نه اینکه آنقدر در فضا دخالت کنیم که فضا و مکان تغییر کند.

خزاعی‌سرچشمه افزود: آرزو دارم که با کتاب‌های قوی مواجه باشیم و ناشران و نویسندگان تصمیم بگیرند و کارهای با کیفیت منتشر کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha