سازمان ملل: اعتراض‌های جهانی برای توقف فوری حمله به رفح را نمی‌توان نادیده گرفت

تهران- ایرنا- مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور اضطراری و بشردوستانه با بیان اینکه عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح، به ورود کمک‌های بشردوستانه به بخش جنوبی غزه پایان داد، تاکید کرد: اعتراض‌های جهانی برای توقف فوری حمله به رفح آنقدر بلند است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، گریفیتس با استقبال از قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد در حمایت از پرسنل سازمان‌های فعال در امور بشردوستانه و نیز نیروهای سازمان ملل در این منطقه و همچنین حکم دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) برای متوقف کردن عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در شهر رفح و بازگشایی گذرگاه رفح، گفت: این لحظه‌ای برای شفافیت است.

وی با اشاره به اینکه عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح یک تراژدی غیرقابل وصف بوده است، خاطرنشان کرد که عملیات زمینی این رژیم در رفح، بیش از ۸۰۰ هزار نفر از جنگ‌زدگان فلسطینی را که به این شهر پناه آورده بودند، به مناطق بدون سرپناه، آب و امکانات بهداشتی آواره کرده است.

گریفیتس در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: حمله به رفح به ورود کمک‌ها به بخش‌های جنوبی غزه پایان داد و عملیات‌های بشردوستانه را تا سر حد شکست فلج کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که حمله رژیم صهیونیستی به رفح، توزیع مواد غذایی و تامین سوخت برای وسایل نقلیه‌ای که این کمک‌ها را به نقاط مختلف غزه می‌رساندند، متوقف کرده است.

گریفیتس در ادامه افزود: اگرچه (رژیم) اسرائیل درخواست‌های جامعه بین‌الملل برای حمله نکردن به رفح را رد کرد اما در حال حاضر، اعتراض‌های جهانی برای توقف فوری این تهاجم بیش از آن بلند شده است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

گریفیتس با استناد به تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد در حمایت از پرسنل سازمان‌های فعال در امور بشردوستانه و نیز نیروهای سازمان ملل در این منطقه و همچنین دستور دیوان بین‌المللی دادگستری به (رژیم) اسرائیل برای توقف حمله نظامی خود به رفح در جنوب غزه، گفت: باید به قوانین جنگی که همه ملزم به رعایت آن قوانین هستند، احترام بگذاریم.

وی افزود: غیرنظامیان باید اجازه داشته باشند که به دنبال امنیت باشند و ورود کمک‌های بشردوستانه باید بدون هیچ مانعی تسهیل شود.

سازمان ملل: همه گذرگاه‌های زمینی باید برای کمک موثر غزه بازگشایی شوند

همچنین اولگا چروکو یکی از امدادگران سازمان ملل در غزه، گفت: در کمتر از ۲ هفته، نزدیک به نیمی از جمعیت غزه بار دیگر به اجبار آواره شدند، در حالی که همه آنها به شدت به کمک نیاز داشتند.

وی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: ما همچنان در میان ناامنی شدید و کمبود ذخایر، با چالش‌های عظیمی روبرو هستیم.

چروکو در ادامه سخنان خود، یادآور شد: تصور کنید اگر همه راه‌های زمینی باز می‌شد و این جنگ بالاخره پایان می‌گرفت و غزه می‌توانست دوباره زندگی کند و بدون ترس نفس بکشد، چقدر می‌توانستیم مؤثرتر باشیم.

به گزارش ایرنا، دیوان بین المللی دادگستری واقع در شهر لاهه هلند با ۱۳ رأی موافق و ۲ رأی مخالف حکم توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح را صادر کرد و بازگشایی گذرگاه رفح را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواستار شد.

این حکم دیوان بین المللی دادگستری با واکنش کشورها و نهادهای بین المللی و منطقه‌ای روبه رو شده است.

کشورها و سازمان‌های مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای از حکم دیوان بین المللی دادگستری برای توقف حملات رژیم اسرائیل به رفح، بازگشایی این گذرگاه برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، تضمین ورود کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی حقایق مربوط به نسل کشی در غزه و تقدیم گزارش مربوطه ظرف یک ماه استقبال کردند.

در همین راستا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه تاکید کرد که حکم دادگاه لاهه به اسرائیل برای توقف عملیات نظامی در رفح الزام آور است و همه طرف‌ها باید از آن پیروی کنند.

گوترش تاکید کرد: تصمیمات دادگاه الزام آور است و اطمینان دارد که طرفین به طور مقتضی از دستور دادگاه تبعیت خواهند کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در بخش دیگری از اظهارات خود، گفت: مطابق اساسنامه دیوان، ما فوراً اطلاعیه این حکم را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهیم داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha