مرهم غول خاموش در خراسان شمالی

۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۰۹
کد خبر: 85488168
مرهم غول خاموش در خراسان شمالی

بجنورد-ایرنا- اجرای اقدمات مربوط به ایمن‌سازی روستاهای خسارت دیده از رانش زمین که به غول خاموش مشهود است در خراسان شمالی سبب شد تا خاک زیر خانه‌های مردم تثبیت و دل مردم قرص و محکم شود.  

به گزارش ایرنا، صدای غرش آسمان که باید نوید زندگی و حیات باشد، واهمه و هراس در دل روستاییان دهستان بدرانلو به راه می انداخت و باران که کمی بیشتر می بارید ساکنان دهستان بدرانلو دلهره می گرفتند که مبادا آب باران زمین زیر خانه ها را خالی کند.

سال های گذشته بارندگی ها دیوار و سقف خانه های روستایی را تا آستانه فرو ریختن می برد، اما اکنون با اقدامات انجام شده دل روستاییان بار دیگر با روی خوش باران، آشتی کرده است.

روستاییان در چند شهرستان استان خراسان شمالی بویژه در شهرستان های بجنورد و شیروان در سال ۹۸ با مشکل رانش زمین و خسارت به خانه ها روبه رو شدند. آن سال اهالی روستای گلی در شهرستان بجنورد، بیش از سایر روستاییان در معرض رانش دچار آسیب شدند.

مرهم غول خاموش در خراسان شمالی

واهمه ساکنان بدرنلو از رانش

خاک دهستان بدرانلو در شهرستان بجنورد مستعد رانش است، جنس خاک به گونه ای است که تحمل بار و وزن بالا را ندارد و با آب باران شسته می شود، در سال های پربارش خاک شسته می شود و زیر خانه ها خالی می شود.

رانش زمین یکی از دغدغه ها برای ساخت و ساز و انجام پروژه های عمرانی در برخی روستاها است و در سال های اخیر خسارت هایی از رانش زمین در برخی از روستاهای استان گزارش شده است.

سال ۹۸ که مشکل رانش زمین در برخی روستاها سبب بروز مشکل و خسارت به برخی منازل شد، پژوهشکده سوانح کار مطالعه را در دستور کار قرار داد و به انجام رساند، این مطالعات به صورت نقطه ای انجام شد اما براساس اعلام مسوولان نیاز است که مطالعات پهنه بندی هم انجام شود.

اقدامات انجام شده سبب شد تا روستاها در برابر رانش زمین ایمن شده و با وجود بارندگی ها، رانش زمین در این مناطق رخ ندهد.

مرهم غول خاموش در خراسان شمالی

۷۰۰ میلیارد ریال برای ایمن سازی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در این خصوص گفت: ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای اقدامات و پروژه های مربوط به ایمن سازی روستاهای استان هزینه شد و این طرح ها اکنون بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سعید رئوفی اظهار کرد: بارندگی های بهاره در سال ۹۸ سبب وقوع رانش زمین در ۶۵ روستای استان شد که طرح های مربوط به ایمن سازی در این مناطق در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: طرح های مربوط به ایمن سازی در روستا شامل اقدامات مختلف همچون ایجاد دیوار حائل، شمع کوبی، ایجاد پل، کف بندی، گابیون بندی و هدایت آب های روان است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه بیشترین مشکل رانش زمین در روستاهای «عرب، گلی، عرب، نرگسلو و شعبان» گزارش شد افزود: پهنه بسیار زیادی از مناطق استان از جمله دهستان بدرانلو با مشکل رانش زمین روبه رو است، خاک این مناطق مستعد رانش است و در سال های پر بارش سبب خسارت به برخی مناطق می شود.

وی با بیان اینکه رانش زمین یکی از دغدغه های ساخت و ساز در روستاهای استان به شمار می رود افزود: اقدامات انجام شده در روستاها سبب شد تا امسال شاهد وقوع حادثه در این مناطق نباشیم.

مرهم غول خاموش در خراسان شمالی

جابجایی تعدادی از روستاهای متاثر از رانش

وی با اشاره به حادثه رانش زمین در روستای دهگاه در بهار امسال خاطرنشان کرد: بهار امسال در روستای دهگاه، رانش زمین سبب خسارت به تعدادی از منازل شد البته این خسارت در مناطقی است که طرح ایمن سازی در آن اجرا نشده است، جابه جایی منازل خسارت دیده در روستاهای دهگاه در دست پیگیری است.

رئوفی درباره جابه جایی منازل مسکونی آسیب دیده و یا در معرض آسیب روستایی گفت: سال های اخیر در برخی از روستاها، از جمله گلی، عرب و نرگسلوی بجنورد شماری از منازل که در معرض آسیب رانش زمین بوده و یا دچار آسیب شده اند، به مکان دیگری جابه جا شدند.

وی گفت: روستاییان برای ساخت واحد مسکونی در مکان جدید، زمین رایگان دریافت می کنند و مکلف هستند که زمین پیشین را به بنیاد مسکن واگذار کنند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان شمالی اظهار داشت: کاربری زمین هایی که در معرض خطر حوادث طبیعی هستند، تغییر می یابد که معمولا به فضای سبز اختصاص می یابد.

به گزارش ایرنا، رانش زمین، سنگ غلتان، سیل و زلزله از جمله مشکلات و چالش های ساخت و ساز در روستاهای خراسان شمالی است.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی در روستاها ساکن هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha