تحقق وعده گوارای شهید جمهور برای شیراز ؛ بهره‌برداری از پروژه‌ای ۱۲ساله + فیلم

شیراز-ایرنا- مهرماه سال گذشته بود که پس از ۱۲سال انتظار صدای پای آب به شهر شیراز رسید و آب سد درودزن در شبکه آبرسانی این کلانشهر جاری شد، اتفاق خوبی که با حضور آیت‌الله ابراهیم رئیسی شهید جمهور در دومین سفر استانی به فارس و این دیار رقم خورد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اوایل هفته گذشته بود که خبر تلخ سقوط بالگرد رییس جمهور، کشور را در شوک عمیقی فرو برد؛ خبری که با شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران رنگ و بوی تلخ‌تری به خود گرفت.

عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ بالگرد رییس جمهور در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و آیت‌الله رییسی به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل آمد.

با اعلام خبر شهادت آیت الله رییسی رییس جمهور موجی از ناراحتی، غم و اندوه جای جای کشور را فرا گرفت؛ رییس جمهوری که بسیاری از سیاستگذاران و دولتمردان معتقدند در طول ۲سال گذشته اقدامات ارزنده‌ای را با هدف توسعه کشور انجام داده است.

یکی از این اقدامات قابل تقدیر، توجه ویژه به تأمین آب شرب پایدار مناطقی بود که پیش از شروع دولت سیزدهم به‌ هر دلیل امکان تأمین آب شرب پایدار برای آنها میسر نبود.

بهره‌برداری از خط دوم آبرسانی به کلانشهر شیراز با حضور شهید جمهور

طرح خط دوم آبرسانی به کلانشهر شیراز از سد درودزن نیز از مهمترین طرح‌هایی بود که در دوره ریاست جمهوری آیت‌الله رییسی رقم خورد، طرحی که‌ عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۰ آغاز و بر اساس برنامه زمان‌بندی مقرر شد که افق بهره‌برداری از این طرح حدود چهار سال به طول بیانجامد اما وعده افتتاح آن در سال ۱۳۹۴ اجرایی نشد.

تحقق وعده گوارای شهید جمهور برای شیراز ؛ بهره‌برداری از پروژه‌ای ۱۲ساله

روزها و ماه ها و سال‌ها سپری شد و انتظار برای تحقق این وعده در طول این سال‌ها بی‌جواب ماند اما این پروژه که از پروژه‌های معطل مانده از دولت‌های گذشته بود در نهایت با حضور رییس جمهور در مهرماه سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید.

این در حالی بود که قصه تکراری قطعی و اُفت فشار آب در شیراز سالها تاب و تحمل را از مردم این شهر ستانده بود و این معضل همه ساله با فرارسیدن فصول گرم سال و بالا رفتن میزان مصرف مشترکان تبدیل به یکی از دغدغه‌های مردم این کلانشهر و مناطق پیرامونی آن می‌شد.

اما در بیست و یکمین روز از پاییز سال ۱۴۰۲ دُرست وقتی خورشید با چهره تابان، گرمای فروکش نشده تابستانه‌اش را بر آسمان گسترانده بود و زمین زیر تیغ خشکسالی شرایط بغرنجی را سپری می‌کرد، شهر راز شاهد آیین باشکوهی با حضور آیت‌الله رییسی بود؛ آیینی که نوید از جریان گرفتن آب در رگهای تشنه‌اش‌ و به سر رسیدن انتظار ۱۲ساله‌اش می‌داد.

روایت مدیرعامل آب منطقه ای فارس از مراسم افتتاح

مدیرعامل آب منطقه ای فارس درباره مراحل اجرایی شدن این پروژه و افتتاح آن با حضور آیت‌الله رییسی گفت: مهرماه ۱۴۰۰ بلافاصله پس از شروع بکار دولت سیزدهم، در سفر استانی به فارس شهید جمهور یاور محرومان آیت الله ابراهیم رییسی پس از اطلاع از اهمیت پروژه مهم خط دوم انتقال آب شرب به کلانشهر شیراز بر اجرای آن تأکید کردند و در نهایت تأمین اعتبار و سرعت بخشیدن به پیشرفت پروژه مصوب شد.

سیاوش بدری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: کمتر از ۲سال بعد بخش انتهایی که اتفاقا سخت‌ترین مرحله به دلیل صعب‌العبور بودن و نیز مشکلات ترافیکی داخل شهر بود به اتمام رسید و آماده افتتاح در دور دوم سفر هیات دولت به فارس شد.

وی ادامه داد: با شور و شعف فراوان هماهنگی و چگونگی افتتاح رسمی پروژه با حضور تیم رسانه‌ای و دیگر مراحل تشریفاتی انجام شد و به دستور وزیر نیرو مقرر شد در حضور رییس جمهور توضیحات لازم بر روی نقشه تهیه شده ارائه‌ شود.

مدیرعامل آب منطقه ای فارس اضافه کرد: لحظه موعود فرا رسید، قدوم مبارک رییس جمهور از داخل خودرو حامل ایشان که بر زمین نشست به استقبال رفتم و با دیدن چهره رییس جمهور، سادگی، صمیمیت سرشار و آرامشی که در نگاهشان بود یک لحظه تمام آن خستگی و تنش های روحی روانی پَر کشید و رفت.

وی افزود: با فراغ بال و در حضور آیت‌الله رییسی شروع به ارائه نکات فنی کردم، به سقایی دستگاه زیر مجموعه‌ اشاره و بر اهمیت اتمام عملیات اجرایی تأمین آب شرب کلانشهر شیراز در دولت سیزدهم تأکید کردم، آیت‌الله رییسی با دقت شنونده جزء به جزء مراحل فنی بودند.

بدری یادآور شد: در انتها نیز خواستار اجرای پروژه خط سوم تأمین آب شرب شیراز به منظور تأمین پایدار و اتکای ۱۰۰درصدی به منابع آب سطحی شدم که این مطالبه مورد قبول واقع شد.

مدیرعامل آب منطقه ای فارس گفت: پس از ارائه توضیحات در خصوص پروژه، مقابل شاسی تهیه شده به منظور فشردن دکمه افتتاح رسمی انتقال آب قرار گرفتیم و به رسم ادب خواهش کردم با دستان مبارکشان بر دکمه افتتاح فشار دهند اما ایشان با تواضع و فروتنی از من خواستند که این کار را خودم انجام دهم.

وی ادامه داد: صمیمیت، مهربانی و نگاه خاص و پر نفوذشان حرفی برای تعارفات مرسوم باقی نگذاشت، شاسی زده شد و آب شرب تصفیه شده با پیمودن ۸۷ هزار متر مسیر و عبور از تونل چهار هزار و ۴۴۰ متری چونان خون در رگ‌های بدن در شبکه شرب شیراز جاری شد.

قدردانی از کارگران

بدری اضافه کرد: پس از انجام مراسم افتتاح آیت‌الله رییسی به سوی کارگرانی که در جایگاه‌هایشان در پست‌های خود جانمایی شده بودند رفتند، آنها به وجد آمده به دور یار و یاور محرومان حلقه زدند، آیت‌الله رییسی عبا را بر دستی گرفته با دیگر دستش دستان همگی شان را با گرمی تمام به خدا قوتی فشرد؛ چند دقیقه ای رو به آنها از خانواده‌هایشان تشکر کرد، خانواده‌هایی که به گفته او همراهی‌شان موجب پیشبرد سریع و اتمام این ابَر پروژه مهم شده بود؛ با حضور و سخنان ایشان لحظات دلنشینی رقم خورد.

مدیرعامل آب منطقه ای فارس افزود: در پایان مراسم عکسی از آیت‌الله رییسی در میان کارگران به یادگار ثبت شد و حضور در مناسبات دیگر باعث شد رییس جمهور آنجا را ترک کند و برنامه‌های متنوع سفر دولت به فارس را با هیات همراه ادامه دهد؛ حلاوتی که هیچگاه از ذهن و خاطرم نمی‌رود و اکنون حسرت ثانیه به ثانیه حضور در کنار شهید جمهور در مهرماه سال قبل را تا همیشه با خودم دارم.

مزایای بهره‌برداری از طرح آبرسانی به شیراز

پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به کلانشهر شیراز که با طول خط انتقال ۷۷ کیلومتر تا مخازن معالی آباد شیراز و از جنس لوله فولادی در قطرهای هزار و ۴۰۰ تا هزار و ۸۰۰ میلیمتر ساخته شده دارای تصفیه‌خانه و ایستگاه پمپاژ هر کدام به ظرفیت سه متر مکعب در ثانیه و به ارتفاع ۲۵۰ متر و تونلی به طول ۱۲ کیلومتر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز معتقد است با راه‌اندازی خط دوم آب از سد درودزن در سال ۱۴۰۲ که با حضور آیت‌الله رییسی انجام شد سهم منابع زیرزمینی تأمین آب این شهر از ۷۲ درصد به ۶۷ درصد رسیده است.

بهمن بهروزی افزود: ۷۲ درصد آب تولیدی در شهرستان شیراز در سال ۱۴۰۲ از منابع زیرزمینی و ۲۸ درصد مابقی از منابع سطحی تأمین شد.

وی ادامه داد: برای گذر از بحران کم‌آبی، شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز با حفاری، تجهیز، مهندسی مجدد و همچنین بهسازی چاه‌ها در تلاش است تا از این بحران گذر کند.

بهروزی یادآور شد: آبفا شیراز با اجرای طرح‌های مختلف تلاش کرده مسائل کم‌آبی در فصل تابستان را مدیریت کند؛ اجرای خطوط انتقال آب و حفر چاه های جدید از جمله اقداماتی است که برای تأمین آب این کلان‌شهر انجام‌ شده است.

به گفته مدیرعامل آبفا با اجرای این طرح آب شرب پایدار بیش از ۴۰درصد جمعیت کلان شهر شیراز تأمین شد و وابستگی به منابع آب زیرزمینی کاهش یافت، همچنین ۲۲درصد هزینه‌ها با استفاده از مهندسی ارزش و بروز فرونشست احتمالی دشت شیراز کاهش خواهد یافت.

بدین ترتیب پس از گذشت ۲ سال از عمر دولت سیزدهم، عملیات اجرایی این پروژه به پایان رسید و این طرح بزرگ با حضور رسمی آیت‌الله رییسی شهید جمهور افتتاح شد؛ طرحی که طعم گوارای آب را بر لب‌های خشک شهر راز جاری کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha