برداشت گلرنگ در سیستان و بلوچستان آغاز شد

زاهدان - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: برداشت گلرنگ از سطح بیش از 550 هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان آغاز شد.

اردشیر شهرکی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برداشت گلرنگ تا اوایل تیرماه در سیستان و بلوچستان ادامه دارد گفت: شهرستان‌های دلگان و میرجاوه مناطق عمده کشت گلرنگ در این استان محسوب می‌شوند.
وی متوسط برداشت گلرنگ در سیستان و بلوچستان را بین یک و نیم تن ذکر کرد و افزود: پیش بینی می شود امسال بیش از ۸۰۰ تن از این محصول برداشت شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: گلرنگ از جمله محصولاتی است که برای کشت آن آب کمی مصرف می‌شود و تحمل شوری خاک را نیز دارد.
وی ادامه داد: گلرنگ یک گیاه زراعی با هدف استحصال روغن و یا اصلاح الگوی تناوبی کشت در زمین های کشاورزی بوده که به علت کیفیت محصول این گیاه، کشت آن در کشور رو به فزونی گذاشته و بسیاری از زمین های کشور زیر کشت آن قرار گرفته است.
شهرکی بیان کرد: دانه روغنی گلرنگ در صنعت روغن کشی استفاده می شود و همچنین می توان با جمع آوری گل آن در صنایع غذایی و دارویی کسب درآمد کرد.
به گزارش ایرنا گلرنگ (کاجیره) یا کاغاله گیاهی است یکساله که ارتفاع آن به حدود ۶۰ سانتیمتر می رسد.
برگ های آن پهن، دندانه دار و بدون دمبرگ است که گل های آن منفرد، لوله ای و به رنگ زرد مایل به قرمز بوده که در انتهای ساقه ظاهر می شود.
سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha