پنج بیمار مرگ مغزی در کاشان و آران و بیدگل جانبخش شدند

کاشان - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: پنح فرد دچار مرگ مغزی در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل در سال گذشته با رضایت خانواده به مرحله اهدای عضو رسیدند و ٣٠ عضو شامل کلیه، کبد، قلب و پانکراس از آن‌ها برداشت شد.

دکتر کورش ساکی روز یکشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پنج فرد دچار مرگ مغزی در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل سال گذشته با رضایت خانواده به مرحله اهدای عضو رسیدند و شاهد روند افزایشی اهدای عضو در کاشان هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: اعضای برداشت شده از افراد مرگ مغزی در سال گذشته، ۱۰ کلیه، پنج کبد، یک لوزالمعده (پانکراس) و بقیه شامل بافت و نسوج بود.

وی اضافه کرد: تعداد موارد مرگ مغزی که به‌ دلیل رضایت ندادن خانواده‌ها به اهدای عضو منجر نشد در سال گذشته سه مورد بود و اگر این موارد به اهدای عضو منجر شده بود می‌توانست حداقل جان ۲۴ بیمار را نجات دهد.

ساکی مهمترین موضوع در اهدای عضو از افراد دچار مرگ مغزی را اخذ رضایت خانواده‌ها دانست و افزود: هنوز برخی خانواده‌ها، اطلاعات و آگاهی چندانی درباره تفاوت مرگ مغزی و حالت کما ندارند که لازم است آموزش‌های بیشتری در این زمینه به جامعه ارائه شود.

وی با تاکید بر اینکه مسائل اجتماعی، اعتقادی و اقتصادی نیز در اخذ رضایت از خانواده‌ها موثر است، گفت: برخی خانواده‌ها خواهان معرفی افراد گیرنده عضو اهدایی هستند در حالی که طبق قانون نمی‌توان نام و هویت گیرندگان را اعلام کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان درباره جایگاه شهرستان های کاشان و آران و بیدگل از نظر شاخص اهدای عضو در کشور گفت: با توجه به جمعیت این شهرستان ها، از این نظر هنوز جای کار زیادی وجود دارد، از ابتدای امسال یک مورد اهدای عضو در منطقه کاشان داشتیم.

وی یادآور شد: اعضای قابل اهدا از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده (پانکراس) و کلیه‌هاست؛ علاوه بر این برخی از بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.

ساکی ادامه داد: اکنون در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل هفت بیمارستان دولتی و ۲ بیمارستان خصوصی فعال است که ۶ مورد آن تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد و در مراکز دولتی ۹۸۸ تخت فعال است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲۶ مرکز جامع سلامت شهری، ۱۰ مرکز جامع سلامت روستایی، ۶۰ پایگاه بهداشتی، ۳۸ خانه بهداشت، یک مرکز آموزش بهورزی، ۲۹ پایگاه شهری و جاده ای از جمله زیرساخت های بهداشتی و درمانی منطقه کاشان است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha